Waga, istota i charakter umowy sprzedaży wraz z uwzględnieniem pojęcia sprzedaży konsumenckiej

Maciej Koszowski

Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy , Polska
https://orcid.org/0000-0001-9681-0929



Abstrakt

Artykuł podejmuje problematykę umowy sprzedaży występującej w polskim porządku prawnym. Wskazuje na wagę tego typu umowy, w tym jej funkcje ekonomiczną oraz stosunek do w pewnym sensie alternatywnej dla niej umowy zamiany; podając przy tej okazji treść zobowiązania sprzedawcy i kupującego, jakie łącznie definiują w Polsce kontrakt sprzedaży. W artykule przedstawiona została również ogólna charakterystyka „polskiej” umowy sprzedaży, przy czym uwypuklono odpłatny, dwustronnie zobowiązujący, wzajemny, konsensualny, przysparzający i kauzalny charakter tejże umowy, a także jej z reguły podwójny: zobowiązująco-rozporządzający skutek. Ponadto uwagi doczekał się sposób, za pomocą jakiego wprowadzono do polskiego języka prawnego pojęcie „sprzedaży konsumenckiej”, które to pojęcie do końca 2002 r. było w Polsce terminem jedynie doktrynalnym (wchodziło tylko w zakres języka prawniczego).

Słowa kluczowe:

sprzedaż, konsumencka, umowa, prawo, Polska



Banaszczyk Z., [w:] Kodeks cywilny. Komentarz do artykułów 450-1088, t. 2, wyd. 5, red. K. Pietrzykowski, War- szawa 2009.

Katner W., [w:] System Prawa Prywatnego, red. J. Rajski, tom 7, wyd. 2, Warszawa 2004.

Koszowski M., Obrót powszechny, profesjonalny i konsumencki, „Ius Novum” 4/2010, s. 160-164.

System Prawa Cywilnego, t. III, cz. 2, red. S. Grzybowski, Wrocław 1976.

Wojdyło M., Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi i gwarancji jakości przy umowie sprzedaży w obrocie gospodarczym, Kraków 1999.

Wolter A., Ignatowicz J., Stefaniuk K., Prawo cywilne. Zarys części ogólnej, wyd. 2, Warszawa 2001.

Pecyna M., Ustawa o sprzedaży konsumenckiej. Komentarz, wyd. 2, 2007.

Żuławska C., [w:] Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga trzecia. Zobowiązania, t. 2, wyd. 9, red. G. Bieniek, H. Ciepła, Warszawa 2009.

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30


Koszowski, M. . (2011). Waga, istota i charakter umowy sprzedaży wraz z uwzględnieniem pojęcia sprzedaży konsumenckiej. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (15 (2), 22–27. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ppe/article/view/15686

Maciej Koszowski 
Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0001-9681-0929



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.