Społeczna odpowiedzialność biznesu – ujęcie teoretyczne
Anna Krzysztofek
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach , PolskaAbstrakt
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularna. W związku z tym jest lepiej rozpoznawalna, a w pewnym sensie coraz bardziej modna. Idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR - ang. Corporate Social Responsibility) jest więc coraz szerzej dyskutowana na różnych forach zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Współczesne kierunki, trendy oraz zachodzące zmiany w otoczeniu wskazują, na to, iż społeczna odpowiedzialność będzie odgrywać coraz większą rolę w tworzeniu gospodarczej rzeczywistości. W związku z tym w ostatnich latach społeczna odpowiedzialność stała się już niemal standardem obowiązującym w firmach na całym świecie jak również w większych firmach w Polsce. Wśród konsumentów stopniowo wzrasta społeczna świadomość, co powoduje coraz większe zainteresowanie kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem oraz społeczną odpowiedzialnością. CSR staje się zatem przedmiotem celowego, a także racjonalnego działania zarówno w teorii jak i praktyce funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw.
Słowa kluczowe:
społeczna odpowiedzialność biznesu, przedsiębiorstwo, rozwój zrównoważony, jakość życiaBibliografia
Carroll A.B., Business and Society: ethics and Stakeholder Management, 1993.
Davis I., The biggest contract, The Economist 26 May 2005.
Filipp E., Społeczna odpowiedzialność biznesu, [w:] Kostera M. (red.): Nowe kierunki w zarządzaniu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Gasiński T., Piskalski G., Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw, Ministerstwo
Gospodarki, Warszawa 2009.Grzegorzewska Ramocka E., Koncepcja Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa w Marketingu Strategicznym, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2005.
Gustafson J., Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu? [w:] Zarządzanie firmą część 1, WNPWN Warszawa 2007.
Krzysztofek A., Modele społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w ujęciu teoretycznym, [w] Regionalny program rozwoju na tle strategii UE „Europa 2020”, z uwzględnieniem roli ubezpieczeń – na przykładzie Województwa Świętokrzyskiego, Warszawa 2012.
Kuraszko I., Nowa komunikacja społeczna wyzwaniem odpowiedzialnego biznesu, Difin, Warszawa 2010.
Nogalski B., Szpitter A., Marka jako narzędzie budowy wizerunku przedsiębiorstwa [w:] T. Soliński, D. Tworzydło (red.), Public Relations w przedsiębiorstwie, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2006.
Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
Roszkowska P., Rewolucja w raportowaniu biznesowym. Interesariusze, konkurencyjność, społeczna odpowiedzialność, Difin, Warszawa 2011.
Rybak M., Etyka menadżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWN, Warszawa 2004.
Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce. Wstępna analiza Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju, Warszawa 2007.
Tyszkiewicz A., Corporate Social Responsibility – wybór czy konieczność, [w:] Sztuka public relations. Z doświadczenia polskich praktyków., Związek Firm Public Relations, Warszawa 2006.
Wojtasiewicz L., (red.) Społeczna odpowiedzialność biznesu. Raport z badania działalności firm należących do Klubu Partnera Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Centrum Badania Gospodarki Regionalnej, Poznań 2008.
http://www.koalicjacr.pl/historia-cr.html (z dnia 20.03.2012 r.)
http://odpowiedzialne.pl/s,15,Co_to_jest_CSR.html (z dnia 12.03.2012 r.)
http://www.fob.org.pl/co-to-jest-csr-1884152.htm (z dnia 12.03.2012 r.)
http://www.pozytek.gov.pl/Spoleczna,odpowiedzialnosc,biznesu,464.html (z dnia 28.03.3009 r.)
http://www.csrinfo.org/pl/wiadomosci/artykuly/45-co-to-jest-spoeczna-odpowiedzialno-biznesu (z dnia 20.03.2012 r.)
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.