Społeczna odpowiedzialność biznesu – ujęcie teoretyczne

Anna Krzysztofek

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach , Polska



Abstrakt

Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularna. W związku z tym jest lepiej rozpoznawalna, a w pewnym sensie coraz bardziej modna. Idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR - ang. Corporate Social Responsibility) jest więc coraz szerzej dyskutowana na różnych forach zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Współczesne kierunki, trendy oraz zachodzące zmiany w otoczeniu wskazują, na to, iż społeczna odpowiedzialność będzie odgrywać coraz większą rolę w tworzeniu gospodarczej rzeczywistości. W związku z tym w ostatnich latach społeczna odpowiedzialność stała się już niemal standardem obowiązującym w firmach na całym świecie jak również w większych firmach w Polsce. Wśród konsumentów stopniowo wzrasta społeczna świadomość, co powoduje coraz większe zainteresowanie kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem oraz społeczną odpowiedzialnością. CSR staje się zatem przedmiotem celowego, a także racjonalnego działania zarówno w teorii jak i praktyce funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw.

Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność biznesu, przedsiębiorstwo, rozwój zrównoważony, jakość życia



Carroll A.B., Business and Society: ethics and Stakeholder Management, 1993.

Davis I., The biggest contract, The Economist 26 May 2005.

Filipp E., Społeczna odpowiedzialność biznesu, [w:] Kostera M. (red.): Nowe kierunki w zarządzaniu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Gasiński T., Piskalski G., Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw, Ministerstwo

Gospodarki, Warszawa 2009.Grzegorzewska Ramocka E., Koncepcja Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa w Marketingu Strategicznym, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2005.

Gustafson J., Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu? [w:] Zarządzanie firmą część 1, WNPWN Warszawa 2007.

Krzysztofek A., Modele społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w ujęciu teoretycznym, [w] Regionalny program rozwoju na tle strategii UE „Europa 2020”, z uwzględnieniem roli ubezpieczeń – na przykładzie Województwa Świętokrzyskiego, Warszawa 2012.

Kuraszko I., Nowa komunikacja społeczna wyzwaniem odpowiedzialnego biznesu, Difin, Warszawa 2010.

Nogalski B., Szpitter A., Marka jako narzędzie budowy wizerunku przedsiębiorstwa [w:] T. Soliński, D. Tworzydło (red.), Public Relations w przedsiębiorstwie, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2006.

Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.

Roszkowska P., Rewolucja w raportowaniu biznesowym. Interesariusze, konkurencyjność, społeczna odpowiedzialność, Difin, Warszawa 2011.

Rybak M., Etyka menadżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWN, Warszawa 2004.

Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce. Wstępna analiza Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju, Warszawa 2007.

Tyszkiewicz A., Corporate Social Responsibility – wybór czy konieczność, [w:] Sztuka public relations. Z doświadczenia polskich praktyków., Związek Firm Public Relations, Warszawa 2006.

Wojtasiewicz L., (red.) Społeczna odpowiedzialność biznesu. Raport z badania działalności firm należących do Klubu Partnera Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Centrum Badania Gospodarki Regionalnej, Poznań 2008.

http://www.koalicjacr.pl/historia-cr.html (z dnia 20.03.2012 r.)

http://odpowiedzialne.pl/s,15,Co_to_jest_CSR.html (z dnia 12.03.2012 r.)

http://www.fob.org.pl/co-to-jest-csr-1884152.htm (z dnia 12.03.2012 r.)

http://www.pozytek.gov.pl/Spoleczna,odpowiedzialnosc,biznesu,464.html (z dnia 28.03.3009 r.)

http://www.csrinfo.org/pl/wiadomosci/artykuly/45-co-to-jest-spoeczna-odpowiedzialno-biznesu (z dnia 20.03.2012 r.)

Pobierz


Opublikowane
2012-09-30


Krzysztofek, A. (2012). Społeczna odpowiedzialność biznesu – ujęcie teoretyczne. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (20 (3), 109–119. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ppe/article/view/15750

Anna Krzysztofek 
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.