Wyznaniowy projekt osobowego prawa małżeńskiego z 1934 roku
Tomasz Rakoczy
Uniwersytet Ignatianum w Krakowie , PolskaAbstrakt
W okresie międzywojennym, jak i po II wojnie światowej toczyła się w Polsce dyskusja nad kształtem prawa małżeńskiego. Obok przyświecającej ich aktorom idei jednolitości, dotyczyła ona także uwzględnienia elementów wyznaniowych. Jak pokazuje analiza prawodawstw obowiązujących na terenie zaborów, odgrywały one znaczącą rolę. Polacy traktowali małżeństwo wyznaniowe jako „prawdziwe małżeństwo”, natomiast związek cywilny stanowił dla nich nierzadko „zwykłą formalność”. Dyskusja nad kształtem przyszłego prawa małżeńskiego (w tym szczególnie osobowego) oparta była na powstaniu kilku projektów, w tym w większości prywatnych, ale także na projekcie rządowym Komisji Kodyfikacyjnej z dnia 28 maja 1929 roku. Na uwagę zasługuje Projekt prywatny autorstwa Zygmunta Lisowskiego, profesora Uniwersytetu Poznańskiego z 1934 roku. Autor, biorąc pod uwagę, prawodawstwa państw zaborczych, pozycję prawną Kościoła katolickiego z Konstytucji marcowej, a także liczbę katolików i ich mentalność, zaproponował trzy grupy regulacji prawnych. Pierwszą z nich, modelową, miałaby stanowić regulacja Kościoła katolickiego, w pełni recypowana do prawa polskiego. W drugiej miałyby znaleźć się inne wyznania uznane przez Państwo ustawowo, a w trzeciej wyznania nieuznane i osoby bezwyznaniowe. Projekt Lisowskiego nie został jednak przyjęty ani w całości, ani w żadnej części. Polska przyjęła w 1945 roku całkowicie świecką i obcą własnej tradycji regulację osobowego prawa małżeńskiego. Zabieg ten nie wytrzymał próby czasu i w roku 1998, po wejściu w życie Konkordatu polskiego, wprowadzono do polskiego prawa małżeńskiego elementy wyznaniowe, podobnie jak w innych państwach świata. Projekt Lisowskiego, jak i inne jemu podobne, nie okazał się więc jedynie o wartości historycznej. Ma wartość inspirującą dla obecności elementów wyznaniowych w osobowym prawie małżeńskim.
Słowa kluczowe:
projekt prawa małżeńskiego, małżeństwo cywilne, Kościół katolicki, separacja, rozwódBibliografia
Abraham W., Zagadnienie kodyfikacji prawa małżeńskiego, Lublin 1929.
Andrzejewski M., Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2010.
Balon A., Nowe prawo małżeńskie, Wydawnictwo Związku Zawodowego Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości Okręgu Apelacyjnego w Krakowie, Księgarnia Powszechna, Kraków 1946.
Biskupski S., Reforma prawa małżeńskiego w Polsce, Włocławek 1930.
Grzybowski S., Różański I., Prawo małżeńskie. Komentarz, Kraków 1946.
Lisowski Z., Prawo małżeńskie (projekt ustawy), Wydawnictwo Księży Jezuitów, Kraków 1934.
Lutostański K., Zasady projektu prawa małżeńskiego uchwalonego przez Komisję Kodyfikacyjną w dniu 28 maja 1929, Warszawa 1931.
Mezglewski A., Wyznaniowa forma zawarcia małżeństwa cywilnego, w: A. Mezglewski, H. Misztal, P. Stanisz, Prawo wyznaniowe, Beck, Warszawa 2011, p. 158-174.
Mezglewski A., Konstrukcja oświadczenia woli o zawarciu małżeństwa, w: T. Rakoczy (red.), Małżeństwo jako zawarty związek mężczyzny i kobiety, KUL, Lublin 2014, p. 29-42.
Paździor S., Prawo małżeńskie, w: Synteza prawa polskiego 1918-1939, red. T. Guz, J. Głuchowski, M. Pałubska, Warszawa 2013, p. 531-543.
Rakoczy T., Małżeństwo z akatolikiem, „Studia Gnesnensia”, t. XXIV (2010), p. 381-395.
Rakoczy T., Rozwiązanie węzła małżeńskiego w rozumieniu Norm Kongregacji Nauki Wiary z 30 kwietnia 2001 roku, „Annales Canonici”, 4/2008, p. 207 – 229.
Smyczyński T., Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2009.
Szer S., Prawo rodzinne, PWN, Warszawa 1952.
Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.