Modele działania funkcji compliance – zapewnienia zgodności z prawem – w różnych rodzajach przedsiębiorstw i ich implikacje dla stanowisk i wymagań w zakresie kompetencji
Abstrakt
Role związane z realizacją funkcji compliance – zapewnienia zgodności z prawem – należą do najszybciej rozwijających się w ramach zawodów prawniczych. Podlegają one obecnie głębokiej transformacji, w miarę jak funkcja zapewnienia zgodności jest dostosowywana do wymagań szybko zmieniającego się otoczenia regulacyjnego i biznesowego. Celem niniejszego badania jest identyfikacja aktualnego podejścia do realizacji funkcji compliance poprzez analizę wybranych ofert pracy oraz stanowisk w różnych typach organizacji na polskim rynku w latach 2023−2024. Duża różnorodność podmiotów objętych analizą pozwala na porównanie funkcji zapewnienia zgodności w różnych typach organizacji, z uwzględnieniem czynników takich jak działalność w branży finansowej lub niefinansowej, działalność krajowa lub międzynarodowa i/lub wyodrębnienie centrum usług wspólnych. Ponadto wnioski z niniejszego badania mogą posłużyć zarówno instytucjom edukacyjnym, jak i kandydatom do pracy w dostosowaniu umiejętności i kompetencji do obecnych i przyszłych wymagań rynku.
Słowa kluczowe:
compliance, zapewnienie zgodności, funkcja compliance, funkcja zapewnienia zgodności, compliance w PolsceBibliografia
Baer, M. H. (2020). Compliance Elites. Fordham Law Review, 88(5), 1599−1630. (Crossref)
Bergmann, J. (2016). When Compliance Fails. Compliance Elliance Journal, 2(1), 89−94.
Braun, T. (2014). Charakterystyka zadań i normy tworzone przez funkcję compliance w bankowości – wyzwania rynków regulowanych. Krytyka Prawa, 6(1), 127−147. (Crossref)
Małolepszy, M., Pierzchlewicz, M. (2019). Odpowiedzialność karna oficera compliance. Prokuratura i Prawo, 5, 5−29.
Martin, S. L. (2015). Compliance Officers: More Jobs, More Responsibility, More Liability. Notre Dame Journal of Law, Ethics & Public Policy, 29(1), 169−198.
Miller, G. P. (2021). Compliance Then and Now. Law And Economic Research Paper Series 21-06. New York: New York University School of Law.
Pacella, J. M. (2020). The Regulation of Lawyers in Compliance. Washington Law Review, 95(2), 947−995.
Sokol, D. D. (2016). Teaching Compliance. University of Cincinnati Law Review, 84(2), 399−419.
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-2880-783X
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.