Nauczanie przedmiotów historyczno-prawnych na polskich wydziałach prawa w roku akademickim 2023/2024

Lena Zelmanowicz

Uniwersytet Opolski , Polska
https://orcid.org/0009-0009-2532-8129


Abstrakt

W artykule analizie poddano stan nauczania w obszarze historyczno-prawnym na polskich wydziałach prawa w roku akademickim 2023/2024. Badaniem objęto m.in. przedmioty: historia państwa i prawa, powszechna historia prawa oraz prawo rzymskie, które wciąż stanowią istotny element edukacji prawniczej. Przeanalizowano różnice w podejściu do dydaktyki w poszczególnych uczelniach, szczególnie w kontekście liczby godzin, reżimu uczestnictwa oraz punktacji ECTS. W artykule przedstawiono również wpływ reformy z 2018 r. na kształtowanie programów nauczania.

Słowa kluczowe:

prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prawo rzymskie, reforma edukacji prawniczej, historia prawa



Czech-Jezierska, B. (2011a). Nauczanie prawa rzymskiego w Polsce w okresie międzywojennym (1918−1939). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Czech-Jezierska, B. (2011b). Okres dwudziestolecia międzywojennego a rozwój nauki prawa rzymskiego w Polsce. Zeszyty Prawnicze UKSW, 11(4), 161−190. doi: 10.21697/zp.2011.11.4.07. (Crossref)

Czech-Jezierska, B. (2015). Powojenne losy nauczania prawa rzymskiego w Polsce Ludowej (1944−1989). Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa, 8(1), 77−92.

Grodziski, S. (1971). Historia ustroju społeczno-politycznego Galicji 1772−1848. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Kantor-Kozdrowicki, P., Materniak-Pawłowska, M., Przygodzki, J. (2020). Przedmioty historycznoprawne na polskich wydziałach prawa. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prawo, 330 (4000), 149−186. doi: 10.19195/0524-4544.330.9. (Crossref)

Maziarz, J. (2015). Czy historia prawa jest nauką historyczną czy prawną. Czasopismo Prawno-Historyczne, 67(1), 323−333. (Crossref)

Morawski, L. (2015). Wstęp do prawoznawstwa. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Dom Organizatora.

Sadowski, P. (2023). Koło naukowe Inter-Lex. W: P. Sadowski (red.), Heliogabal – Damnatio et memoria. W 1800. rocznicę śmierci (s. 75−79). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Sylwestrzak, A. (2013). Historia doktryn politycznych i prawnych. Warszawa: LexisNexis.

Szymański, A. (2024). Przed świtem. Szkice historyczno-prawne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Wąsowicz, M. (1989). O profesji historyka prawa. Przegląd Humanistyczny, 33(3), 10−34.

Wołodkiewicz, W. (2015). Nauczanie prawa czy przepisów prawnych?. Czasopismo Prawno-Historyczne, 67(1), 233−248. doi: 10.14746/cph.2015.68.1.12. (Crossref)

Wydmański, W. (2020). Rozwój i nauczanie nauk historycznoprawnych w Polsce – zarys problemu. Z Dziejów Prawa, 13, 389−404. doi: 10.31261/ZDP.2020.20.26. (Crossref)

Pobierz

Opublikowane
2025-03-31


Zelmanowicz, L. (2025). Nauczanie przedmiotów historyczno-prawnych na polskich wydziałach prawa w roku akademickim 2023/2024. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (1), 99–123. https://doi.org/10.31743/ppe.17892



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.