The rules of Corporate Social Responsibility’s implementation in business

Barbara Lubas

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland



Abstract

Corporate social responsibility (CSR, also called corporate responsibility, corporate citizenship, and responsible business) is a concept whereby organizations consider the interests of society by taking responsibility for the impact of their activities on customers, suppliers, employees, shareholders, communities and other stakeholders, as well as the environment. This obligation is seen to extend beyond the statutory obligation to comply with legislation and sees organizations voluntarily taking further steps to improve the quality of life for employees and their families, as well as for the local community and society at large. The study presents the rules of Corporate Social Responsibility’s implementation in Polish business and give some more spectacular examples of polish firms which take serious this important.

Keywords:

społeczna odpowiedzialność, system CSR, wiedza, postawy, etyka w biznesie, odpowiedzialność



Birch D. (2003), Corporate Social Responsibility: Some Key Theoretical Issues and Concepts for New Ways of Doing Business, “Journal of New Business Ideas and Trends” 1(1).

CEBI (2002), Apel do świata polskiego biznesu, w: Etyka biznesu w zastosowaniach praktycznych: inicjatywy, programy, kodeksy, red. Gasparski W., Lewicka-Strzałecka A., Rok B., Szulczewski G., Biuro Stałego Koordynatora ONZ w Polsce, Warszawa.

FOB (2005), Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2004. 100 dobrych przykładów, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.

Gasparski W., Lewicka-Strzałecka A., Rok B., Szulczewski G, (2004), Odpowiedzialność społeczna i etyka biznesu w polskim życiu gospodarczym: infrastruktura na rzecz rozwoju etyczności funkcjonującego w Polsce biznesu. Raport z badań, Zespół Badawczy Etyki Życia Gospodarczego Instytutu Filozofii i Socjologii PAN we współpracy z Centrum Etyki Biznesu WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa.

Rok B., Stolorz S., Stanny D., (2003), Menedżerowie 500 i odpowiedzialny biznes. Wiedza – postawy – praktyka, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.

Rok B. (2004), Biznes w społeczeństwie – oczekiwania i ich realizacja, w: Świadomość ekonomiczna społeczeństwa i wizerunek biznesu, red. nauk. Kolarska-Bobińska L., Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Rok B. (2004a), Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Akademia Rozwoju Filantropii, Warszawa.

Borkowska S. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość., Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2006.

Menedżerowie 500 i Odpowiedzialny Biznes. Wiedza – postawy – praktyka. Raport. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Bank Światowy, Akademia Rozwoju Filantropii, Warszawa, 2003.

Przewodnik wdrażania CSR. Opcje pozaustawowe dla rządu Polski, Departament ds. Komunikacji dla Rozwoju Banku Światowego oraz Biuro ECCU7 Banku Światowego.

Download


Published
2008-06-30


Lubas, B. (2008). Zasady wdrażania koncepcji społecznej odpowiedzialności w biznesie. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (3 (2), 87–102. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/ppe/article/view/15162

Barbara Lubas 
The John Paul II Catholic University of Lublin



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.