Principles of a sportsman – a member of the national team image exploitation
Grzegorz Tylec
The John Paul II Catholic University of Lublin , Polandhttps://orcid.org/0000-0003-2016-4523
Abstract
The article focuses on issues of the legal protection of a sportsman’s image. The author presented definitions and legal principles of protection of a person’s image and problems arising within the area of sportsmen image. The article presents methods of interpretation of regulations connected with sportsman image publishing, especially under a sponsorship contract.
Keywords:
wizerunek, prawo autorskie, sportowiec, własność intelektualnaReferences
Balcarczyk J., Prawo do wizerunku i jego komercjalizacja, Oficyna 2009, Lex Omega, Rozdział VI. 1.1.
Barta J., Czajkowska-Dąbrowska M., Ćwiąkalski Z., Markiewicz R., Traple E., Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa 1999.
Bianca M., Sponsorizzazione, [w:] Digesto delle Discipline Privatistiche, Sezione Commerciale, t. XV, Tortno 1998.
Czajkowska-Dąbrowska M., Wiszniewska I., Merchandising – czyli komercjalizacja popularnych symboli, „Przegląd Prawa Handlowego” 1998, nr 10.
Gatti S., Sponsorizzazione, Enciclopedia del diritto, t. XLIII, Giuffr Editore 1990.
Grabowski M., Sponsorowanie przez prowadzących działalność związaną z produktami (usługami), objętymi zakazem reklamy, [w:] „Studia Prawnicze” 1995, nr 1-4.
Grzybowski S., Ochrona dóbr osobistych według przepisów ogólnych prawa cywilnego, Warszawa 1957.
Mechowska A., Lasota A., Wybrane aspekty sponsoringu i umowy sponsoringu, „Monitor Prawniczy” 2002, nr 18.
Media – leksykon, red. E. Banaszkiewicz-Zygmunt, Warszawa 2000.
Nowińska E., Sponsoring, reklama – widowisko sportowe, [w:] Sport i media – problemy prawne, red. M. Kępiński, Poznań 1997.
Prawo mediów, red. A. Matlak, R. Markiewicz, J. Barta, Warszawa 2005.
Radwański Z., Prawo cywilne – cześć ogólna, Warszawa 1993.
Sadomski J., Naruszenie dóbr osobistych przez media, Warszawa 2003.
Sośniak M., Bezprawność zachowania jako przesłanka odpowiedzialności cywilnej za czyny niedozwolone, Kraków 1959.
Sośniak M., Funkcje i skuteczność zgody osoby uprawnionej w zakresie ochrony dóbr osobistych, [w:] Prace z prawa cywilnego: wydane dla uczczenia pracy naukowej Profesora Józefa Stanisława Piątkowskiego, red. B. Kordasiewicz, E. Łętowska, Wrocław-Warszawa 1985.
Stefaniuk K., Naruszenie prawa do wizerunku przez rozpowszechnianie podobizny, „Państwo i Prawo” 1970, nr l.
Szczepaniak R., Problematyka prawa do wizerunku sportowca – reprezentanta kraju, „Monitor Prawniczy” 2007, nr 17.
Szpunar A., Zgoda uprawnionego w zakresie ochrony dóbr osobistych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1990, nr 1.
Szpunar A., Ochrona dóbr osobistych, Warszawa 1979.
Traple E., Prawne ramy sponsoringu w środkach masowego komunikowania, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej” 1993, nr 62.
Wasyliszczak A., Jacyszyn J., Umowa sponsoringu, „Prawo Spółek” 1998, nr 9.
Wojnicka E., Prawo do wizerunku w ustawodawstwie polskim, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej” 1990, nr 56.
Maciej Żurawski przegrał z TP SA i PZPN, „Rzeczpospolita” z dnia 18 grudnia 2009 r., s. C3.
Michalski B., Glosa do orzeczenia SN z dnia 15 kwietnia 1965 r., „Państwo i Prawo” 1967, nr 4-5.
Odszkodowanie za bezprawne działanie związku sportowego, „Gazeta Prawna” z dnia 28 września 2007 r.
Wiejak G., ABC sponsoringu radiowego, www.sponsoring.com.pl.
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.