Competences in managing people in the contemporary organizations
Bożena Włodarska
Jagiellonian University in Kraków , PolandAbstract
Purpose of this article is to show how important is to implement a system of competence in the contemporary organizations, to show how weighty is development and improvement of the competencies necesArtykuły ekonomiczne 123 sary to work in any organization, also to create configurable and open a competence management system. In the presented publication dominates publishing and organizational approach, special attention was paid to the strategic context of human resources, business skills and managerial competence improvement as a way to achieve competitive advantage the organization. In the presented topic are included contemporary organizations, the diagnosis of the situation manager, middle and higher-rank in contemporary organization, testing for specific expertise in managing people and analyzing issues related to join the competence with people management. Comparative analysis of competency models was used in different countries and competency models in contemporary organizations.
Keywords:
competence, organization, management, manager, human capitalReferences
Boyatzis R., The Compenent Manager. A Model for Effective Performance, John Wiley end Sons, New York,1982.
Byham W.C., Developing Dimension/Competency — Based Human Resource Systems, Development Dimensions International, 1996.
Crozier, M., Przedsiębiorstwo na podsłuchu. Jak uczyć się zarządzania postindustrialnego, PWN, Warszawa, 1993.
Dejnaka A., Zasoby ludzkie-planowanie i zarządzanie, http://onepress.pl/książki/zaspiz.htm Domański, S.R., Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, Wydawnictwo Spis, Warszawa, 1993.
Drucker P. E, Praktyka zarządzania, http://www.mtbiznes.pl/a2-peter-drucker.htm
Fryczyńska M., Maria Jabłońska-Wołoszyn, Praktyczny przewodnik rozwoju zawodowego pracowników, Plac et, Warszawa, 2008.
Gick A., Tarczyńska M., Współczesne organizacje, wyzwania i zagrożenia, PWN, Warszawa, 1999.
Hrk Portal Rynku Pracy, Kompetencje uniwersalne czy szyte na miarę, http://hrk.pl.
Iacocca L, Autobiografia, Książka i Wiedza, Warszawa, 1990.
Janiszewska, M., Zarządzanie kompetencjami osób drogą do osiągania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, http://m ikro.univ.szczecin.pl/bp/pdf/97/18.pdf.
Juchnowicz M., Rostowski T, Zastosowanie macierzy kompetencji w praktyce, [w]: Dobij D (red.), Pomiar i rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa, PFPK, Warszawa, 2003.
Kossowska, M., Sołtysińska I, Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2002.
Kotarbiński T, Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław, 1958.
Levy-Leboyer, C, Kierowanie kompetencjami. Bilanse doświadczeń zawodowych, Poltex, Warszawa, 1997.
Lucia A.D., Lepsinger R., The Art and Science of Competency Models. Pinpointing Critical success Factors in Organization, Jossey-Bass/Pfeiffer, San Francisco, 1990.
Matczak, A, Kwestionariusz Kompetencji Społecznych, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa, 2001.
Matczak A. Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua, Warszawa, Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania UW, 2001.
McClland D.C. Identifying Competiences with Behavioral-Event Interviews. Psychologica Science, 9(5), 1998.
McClelland D., Testing for competence rather than for intelligence, American Psychologist, nr 28,1-14,1973.
Moczydłowska J., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie, Difin, Warszawa, 2008.
Moczydłowska, J., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Difin, Warszawa, 2010.
Morita, A., http://szukaj.onet.pl/query.html?qt=akio%20morita.
Morgan, G., Obrazy organizacji, PWN, Warszawa, 1997.
Mróz, B., Kompetencje menedżerskie w rysunku projekcyjnym, W: Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Witkowski S.,A., Listwan T, (red.), Difin, Warszawa, 2008.
Oleksyn T, Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2006.
Porter M., W: Kreatywne kierowanie, Penc J., Placet, Warszawa, 2000.
Pro firma, X Forum Zarządzania Kompetencjami, Warszawa, 05.2011.
Sadler, R, Zarządzanie w społeczeństwie postindustrialnym, WPSB, Kraków, 1997.
Sidor-Rządkowska M., Zarządzanie kompetencjami — teoria i praktyka, http://www.pou.edu.pl.
Spencer L.M., Spencer S.M. Competence at Work. Models for Superior Performance. John Wiley end Sons Inc, New York, 1993.
Wawrzyniak, B., Zarządzanie kapitałem ludzkim a konkurencyjność firmy, „Master of Business Administra tion”, Warszawa,1992, nr 2.
Witkowski S.A., Listwan T. (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Difin, Warszawa, 2008.
Zawadzka A., M., (red.) Psychologia zarządzania w organizacji, PWN, Warszawa, 2020.
Jagiellonian University in Kraków
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.