Corporate management in crisis

Beata Piasny

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland


Abstract

Globalisation processes and the crisis introduced new conditions and requirements for management, imposing the necessity of continuing adaptation to the ever changing and complex environment. The economic crisis always means the same: dramatic economic collapse. The crisis generates serious threats but, simultaneously, by enforcing changes in the environment and transformations inside a company, creates new opportunities for development. The purpose of the article is to present the possibilities of managing a company during the crisis and, particularly, indicate actions to support a company in difficult times and enable the company to make the most of the crisis situation as an element of developing and building the competitiveness of the company. The article is a review based on the analysis of the subject literature and the Author’s own reflections.

Keywords:

Enterprise, crisis, management



J.L. Bednarczyk, S.I. Bukowski, J. Misal, Współczesny kryzys gospodarczy, Cedewu, Warszawa 2009.

P. Chmielewski, Semantyka kryzysu, „Problemy Zarządzania”, Wydział Zarządzania UW, nr 2 (2), Warszawa 2003.

C.B. Dobni, The Innovation Blueprint, „Business Horizons”, no. 49. (Crossref)

P. Drucker, Skuteczne zarządzanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.

G. Gierszewska, Strategie kryzysowe w warunkach globalizacji, [w:] Praktyka zarządzania kryzysem w przedsiębiorstwie, red. B. Kozera, A. Zelek, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin 2002.

B. Glinka, S. Gudkova, Małe przedsiębiorstwa w sytuacjach kryzysowych, „Problemy Zarządzania”, Wydział Zarządzania UW, nr 2 (2), Warszawa 2003.

B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o., Warszawa 2012.

R. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

J.T. Hryniewicz, Nowa gospodarka w progu nowego kryzysu, „Przegląd organizacji”, nr 12, 2008. (Crossref)

L. Kim, Crisis Construction and Organizational Learning: Capability Building in Catching-up at Hyundai Motor, “Organizational Science”, 1998, nr 4. (Crossref)

J. Klimek, A co z naszą przedsiębiorczością?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.

P. Kotler, Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2004.

P. Kotler, J. A. Caslione, Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2009.

A.K. Koźmiński, D. Jemielniak, Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

NBP, Polska wobec światowego kryzysu gospodarczego, Warszawa 2009.

B. Nogalski, H. Marcinkiewicz, Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem. Pokonać kryzys i wygrać, Difin, Warszawa 2004.

B. Nogalski, A. Szpitter, Model biznesu przedsiębiorstwa w warunkach kryzysu. Odbudowa jego wartości, „Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego” nr 3/2, Sopot 2009.

P. Opala, K. Rybiński, Recesja puka do drzwi, ale kiedy się skończy, „Gazeta Prawna”, 5 stycznia 2009.

B. Siuta-Tokarska, Zarządzanie organizacją w czasie kryzysu – badania empiryczne przedsiębiorstw w Polsce w dobie globalnego kryzysu ekonomicznego z początku XXI wieku, „Problemy zarządzania”, Wydział Zarządzania UW, vol. 9, nr 1 (31), Warszawa 2011.

J. Skalik, Strategia przedsiębiorstwa w zarządzaniu kryzysowym, Difin, Warszawa 2005.

S. Slatter, A. Lovett, Restrukturyzacja firmy. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych, WIG- Press, Warszawa 2001.

Z. Ściborek, Uwarunkowania procesu zarządzania w kryzysie, [w:] Finanse i zarządzanie przedsiębiorstwem w czasie kryzysu, red. E. Orechwa-Maliszewska, J. Paszkowski, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2010.

J. Tokarski (red), Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa 1980.

E. Urbanowska-Sojkin, Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2003.

B. Wawrzyniak (red.), Zarządzanie w kryzysie. Koncepcje, badania, propozycje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1985.

B. Wawrzyniak (red.), Zarządzanie w kryzysie. Koncepcje, badania, propozycje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1985.

B. Wieczerzyńska, Kryzys w przedsiębiorstwie, Cedewu, Warszawa 2009.

A. Zelek, Źródła i objawy kryzysów przedsiębiorstw – raport z badań, [w:] Praktyka zarządzania kryzysem w przedsiębiorstwie, red. B. Kozera, A. Zelek, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin 2002.

A. Żołnierski, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2007-2008, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii I Eksploatacji – PIB, Radom 2009.

W. Małecki (red.), Globalny kryzys finansowy a polska gospodarka, Vizja Press&it, Warszawa 2009.


Published
2015-09-30


Piasny, B. (2015). Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach kryzysu . Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (32 (3), 72–81. https://doi.org/10.31743/ppe.15839

Beata Piasny 
The John Paul II Catholic University of Lublin


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.