Assortment modification in food retailing enterprises

Piotr Cyrek

Uniwersytet Rzeszowski , Poland
https://orcid.org/0000-0002-8306-1612


Abstract

The paper analyzes the process of modifying the range of assortment by identifying solutions in the process of enriching the offer of food retail companies with new items, as well as the reasons for abandoning such activities. Conclusions were based on the results of direct interviews conducted in 2015/2016 among 321 entrepreneurs in the sphere of retail trade in Podkarpackie province. Analysis

is carried out both in relation to all entities, and taking into account the objective and subjective classification of these enterprises according to such criteria as: place of activity, size determined by the number of employees, profitability of gross revenues, spatial range, as well as subjective market position, assessment of the situation considering development perspectives and perception of ability to compete. The tendency to search for assortment items that could find customer recognition was quite common among the respondents, however, the implementation of these searches took on relatively simple forms. Mainly, in this case, direct conversations with clients were used, while analytical methods were much rarer. The passive attitude was motivated by two main reasons, which included: the small area of the store and belief in the proper structure of the assortment, which was supplemented by financial restrictions.

Keywords:

retail trade, trade offer, assortment, assortment modernization

Cox, R., & Brittain, P. (2000). Zarządzanie sprzedażą detaliczną. Warszawa, Polska: PWE.

Cyrek, P. (2018). Częstotliwość zmian w asortymencie przedsiębiorstw handlu detalicznego żywnością. Handel Wewnętrzny, 3(374), maj–czerwiec, 94–105.

Cyrek, P. (2017). Motywy wprowadzania nowych pozycji asortymentowych w podmiotach
handlu detalicznego żywnością. Marketing i Zarządzania, 2(48), 227–287. doi:10.18276/miz.2017.48–26.

Dekimpea, M. G., Gielens, K., Raju, J., & Thomase, J. S. (2011). Strategic Assortment Decisions in Information-Intensive and Turbulent Environments. Journal of Retailing, 87(1), S17–S28.

Diehl, K., & Poynor, C. (2010). Great Expectations?! Assortment Size, Expectations, and Satisfaction. Journal of Marketing Research, 67, kwiecień, 312–322.

Grzesiuk, A. (2000). Trafić z asortymentem. Marketing w Praktyce, 3(31), 35–38.

Hutt, M. D., & Speh, T. W. (1997). Zarządzanie marketingiem. Warszawa, Polska: PWN.

Kłosiewicz-Górecka, U. (2014). Zmiany w handlu w okresie spowolnienia gospodarczego. Marketing i Rynek, 7, 2–13.

Kobyłt, A. (2006). Kategoria produktów w jednostkach handlowych. Logistyka i Transport, 1(2), 27–33.

Kucharska, B. (2014). Przedsiębiorstwa handlu detalicznego wobec zmian w zachowaniach konsumentów. Marketing i Rynek, 8, 867–872.

Łukasik, P. (2008). Marketing w handlu detalicznym produktami spożywczymi. Lublin, Polska: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Mathmanna, F., Chylinski, M., de Ruyterc, K., & Higgins, E. T. (2017). When Plentiful Platforms Pay Off: Assessment Orientation Moderates the Effect of Assortment Size on Choice Engagement and Product Valuation. Journal of Retailing, 93(2), 212–227. doi: 10.1016/j.jretai.2017.02.001.

Mikołajczyk, J. (2008). Oferta asortymentowo-usługowa. W: M. Sławińska (red.), Kompendium wiedzy o handlu (ss. 128–134). Warszawa, Polska: PWN.

Mruk, H., & Rutkowski, I. P. (1999). Strategia produktu. Warszawa, Polska: PWE.

Olejniczak, T. (2008). Badanie postrzegania innowacji produktowych na rynku żywności. W: S. Kaczmarczyk & M. Schulz (red.), Zastosowania badań marketingowych w procesie tworzenia nowych produktów (cena, opakowanie, znak towarowy) (ss. 167–175). Toruń, Polska: Dom Organizatora.

Petrova, S. (2019). Determinants of choice of assortment size at a point of sale. Trakia Journal of Sciences, 17(1), 459–464. doi:10.15547/tjs.2019.s.01.075.

Pilarczyk, B., Sławińska, M., & Mruk, H. (2001). Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych. Warszawa, Polska: PWE.

Rajagopal, P. (2008). New Product Introduction and Seasonality Effect in Food Products Retailing. Journal of Food Products Marketing, 14(4), 54–75. doi: l0.1080/10454440801986355.

Ruiz-Real, J. L., Gázquez-Abad, J. C., Esteban-Millat, I., & Martínez-López, F. J. (2018).

Small vs. Large: how assortment size influences consumer loyalty. Journal of Marketing Trends, 5(2), kwiecień, 43–56.

Shankar, V., & Yadav, M. S. (2011). Innovations in Retailing – Editorial. Journal of Retailing, 87(1), S1–S2. doi: 10.1016/j.jretai.2011.04.004.

Sławińska, M. (2015). Innowacje marketingowe w działalności przedsiębiorstw handlowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 49(1), 157–167.

Śmigielska, G., & Wiśniewska, S. (2016). Innowacje marketingowe w handlu detalicznym. Problemy Zarządzania, 14(1), 68–70. doi: 10.7172/1644–9584.57.3.

Tul-Krzyszczuk, A., & Krajewski, K. (2014). Innowacje w procesach dystrybucji i sprzedaży produktów żywnościowych. Marketing i Rynek, 6, 774–789.

Waniowski, P., Sobotkiewicz, D., & Daszkiewicz, M. (2010). Marketing. Teoria i przykłady. Warszawa, Polska: Wydawnictwo PLACET.

Whitley, S. C., Trudel, R., & Kurt, D. (2018). The Influence of Purchase Motivation on Perceived Preference Uniqueness and Assortment Size Choice. Journal of Consumer Research, 45(4), 710–724. doi: 10.1093/jcr/ucy031.

Published
2020-09-24


Cyrek, P. (2020). Modyfikacje asortymentowe w przedsiębiorstwach handlu detalicznego żywnością. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (4), 9–25. https://doi.org/10.31743/ppe.9941

Piotr Cyrek 
Uniwersytet Rzeszowski https://orcid.org/0000-0002-8306-1612



License

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.