Reklama piwa jako przejaw nierównego traktowania przedsiębiorców
Abstrakt
Niniejszy artykuł porusza tematykę reklamy napojów alkoholowych, czyniąc to w sposób odmienny, aniżeli miało to do tej pory miejsce w doktrynie. Jego głównym celem jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy regulacje prawne dotyczące reklamy napojów alkoholowych stanowią przejaw nierównego traktowania przedsiębiorców zajmujących się produkcją napojów alkoholowych. W pracy wykorzystano metodę dogmatyczno-prawną. Aby zrealizować postawiony cel, konieczne było w pierwszej kolejności omówienie definicji pojęcia napojów alkoholowych, a następnie przeprowadzenie prawnej analizy ograniczeń i zakazów, jakie na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego, zwłaszcza w stosunku do reklamy piwa, z jednoczesnym wykorzystaniem doktryny i orzecznictwa. Następnie przeanalizowane zakazy oraz ograniczenia przeniesiono na grunt zasady równości wobec prawa i konstytucyjnego zakazu dyskryminacji. W wyniku przeprowadzonych badań obroniono stanowisko, iż reklama piwa może stanowić przejaw nierównego traktowania przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie produkcji napojów alkoholowych innych niż piwo. Umożliwienie reklamo-wania jedynie piwa sprawia, że przedsiębiorcy produkujący inne napoje alkoholowe znajdują się w gorszej pozycji konkurencyjnej niż producenci piwa.
Słowa kluczowe:
reklama, napoje alkoholowe, reklama piwa, reklama napojów alkoholowych, przedsiębiorcaBibliografia
Abramowicz A., Brosz M., Bykowska-Godlewska B., Michalski T., Strzałkowska A., Wzorce konsumpcji alkoholu. Studium socjologiczne, Kowle Dolne 2018.
Ciupa S.W., Reklama zakazana skierowana do niepełnoletnich, Monitor Prawniczy 2002, nr 22.
Dudzik I., Dziecko i reklama – uwarunkowania reklam kierowanych do dzieci, Marketing i Rynek 2018, nr 3.
Grzywacz A., Reklama w Internecie, Transformacje Prawa Prywatnego 2002, nr 3.
Harasimiuk D.E., Reklama piwa, w: Zakazy reklamy towarów w prawie europejskim i polskim, Warszawa 2011 [wyd. el. LEX].
Hlebicka-Józefowicz A., Matczak M., Właściciel baru nie reklamuje alkoholu, Rzeczpospolita – Prawo co dnia z 16.03.2016, nr 3.
Jezioro J., Zasady stosowania na elementach wyposażenia tzw. „ogródków gastronomicznych” reklamy piwa i producentów piwa, Nowe Zeszyty Samorządowe 2002, nr 4.
Kołacz J., Swobody cząstkowe a swoboda działalności gospodarczej, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2008, t. 70, z. 2.
Krawiec G., Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komentarz, Warszawa 2021 [wyd. el. Legalis], Komentarz do art. 1.
Medyczne aspekty uzależnienia od alkoholu, red. M. Wojnar, Warszawa 2017.
Niżnik-Dobosz I., Zawartość merytoryczna preambuły. Teza 12, w: Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komentarz, red. M. Koszowski, I. Niżnik-Dobosz, Warszawa 2020 [wyd. el. LEX].
Okoń Z., Marketing i sprzedaż on-line napojów alkoholowych, Prawo Nowych Technologii 2008, nr 3.
Okoń Z., Reklama piwa, w: Prawo reklamy i promocji, red. E. Traple, Warszawa 2007 [wyd. el. LEX].
Ostręga W., Aktywność fizyczna jako kluczowy element zdrowego stylu życia, Warszawa 2017.
Skrzydło-Niżnik I., Zalas G., Uwagi ogólne. Teza 2, w: Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komentarz, red. I. Skrzydło-Niżnik, G. Zalas, Kraków 2002 [wyd. el. LEX].
du Vall M., Nowińska E., Nie bujaj, łódko Bols, Rzeczpospolita – Prawo co dnia z 15.06.2001, nr 138.
Zdyb M., Istota zasady równości przedsiębiorców. Teza IV, w: Prawo przedsiębiorców. Komentarz, red. M. Zdyb, G. Lubeńczuk, A. Wołoszyn-Cichocka, Warszawa 2019 [wyd. el. Legalis].
Uniwersytet Szczeciński https://orcid.org/0000-0002-1271-6028
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor oświadcza, że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza jakichkolwiek praw osobistych lub majątkowych osób trzecich oraz, że jego prawa autorskie do utworu nie są ograniczone w zakresie objętym umową podpisywaną z Wydawcą.
Autor publikacji przenosi nieodpłatnie na Wydawcę autorskie prawa majątkowe do składanego do publikacji Utworu (artykułu) bez ograniczeń czasowych i terytorialnych na następujących polach eksploatacji:
a) wytwarzanie, utrwalanie i zwielokrotnianie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
b) wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu, oraz rozpowszechnianie w postaci otwartego dostępu, zgodnie z treścią licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowa (zwanej również jako CC BY), dostępnej pod adresem: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;
c) włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
d) opublikowanie na stronie internetowej czasopisma, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, oraz publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e) wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu lub innej sieci.
Przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworu następuje nieodpłatnie, z chwilą podpisania umowy.