Opis przedmiotu zamówienia publicznego poprzez odniesienie się do znaków towarowych, patentów, norm, specyfikacji

Beata Zięba

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska


Abstrakt

W niniejszym artykule zaprezentowano analizę przepisów prawa dotyczących opisu przedmiotu zamówienia poprzez odniesienie do znaków towarowych, patentów, norm, specyfikacji oraz pokazano problemy, jakie mogą się pojawić podczas stosowania tych przepisów w praktyce. Autor wskazuje, iż przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. Konstruowanie opisu przedmiotu zamówienia za pomocą norm, aprobat i specyfikacji technicznych musi uwzględnić okoliczności związane z udzielaniem danego zamówienia na rynku zarówno polskim, jak i wspólnotowym. Podkreślenia wymaga fakt, iż jeśli zamawiający ma możliwość opisania przedmiotu zamówienia bez konieczności posłużenia się nazwami własnymi, to powinien tak postąpić. Jeśli zaś Zamawiający decyduje się na dokonanie opisu poprzez odniesienie się do znaków towarowych, patentów, norm i specyfikacji, powinien to zrobić umiejętnie, znając zasady i granice odpowiedzialności w tym zakresie.

Słowa kluczowe:

Prawo zamówień publicznych, opis przedmiotu zamówienia, zamówienie publiczne, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający, wykonawca, orzecznictwo, specyfikacja przedmiotu zamówienia, równoważność w opisie przedmiotu zamówienia, dyrektywa, normy polskie, normy europejskie

Andała–Sępkowska J., Ograniczenia w opisie przedmiotu zamówienia i warunków realizacji przyszłej umowy, LEX nr 277599.

Banasik P., Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, Wrocław 2011.

Bliźniuk G., Opis przedmiotu zamówienia, „Zamówienia Publiczne DORADCA” 2014, nr 3, s. 19.

Czajkowski T. (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2007.

Gazecka N., K. Różowicz, Zamówienia publiczne na dostawy i usługi IT. Wybrane zagadnienia praktyczne, Warszawa 2016, LEX nr 278004.

Karwatowicz G., M. Lamch–Rejowska, Zamówienia publiczne w projektach współfinansowanych ze środków unijnych, Wrocław 2011.

Mazurek G., S. Zaręba, Ustawa o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wrocław 2016.

Michałek–Budzicz A., R. Michalski, M. Woźniak, Analiza rynku zamówień publicznych na narzędzia informatyczne w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2013 r., Poznań 2013.

Nowicki J.E., A. Bazan, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2015.

Pawelec J., Dyrektywa 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2015.

Piróg J., Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2010.

Stachowiak M., Komentarz do art. 29 ustawy Prawo zamówień publicznych, [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2018, LEX nr 545201.

Ziembiński D., Zasada proporcjonalności, „ZAMAWIAJĄCY. Zamówienia publiczne w praktyce” 2017, nr 22, s.20.

Przykłady naruszeń ustawy Pzp wykrywanych w toku kontroli przeprowadzonej przez Prezesa UZP w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, „Informator Urzędu Zamówień Publicznych” 2011, nr 2, s. 9-10

Pobierz

Opublikowane
31-12-2017


Zięba, B. (2017). Opis przedmiotu zamówienia publicznego poprzez odniesienie się do znaków towarowych, patentów, norm, specyfikacji. Studia Prawnicze KUL, (4), 243–258. https://doi.org/10.31743/sp.303

Beata Zięba  zieba@kul.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II



Licencja

Autor oświadcza, że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza jakichkolwiek praw osobistych lub majątkowych osób trzecich oraz, że jego prawa autorskie do utworu nie są ograniczone w zakresie objętym umową podpisywaną z Wydawcą.

Autor publikacji przenosi nieodpłatnie na Wydawcę autorskie prawa majątkowe do składanego do publikacji Utworu (artykułu) bez ograniczeń czasowych i terytorialnych na następujących polach eksploatacji:

a) wytwarzanie, utrwalanie i zwielokrotnianie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;

b) wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu, oraz rozpowszechnianie w postaci otwartego dostępu, zgodnie z treścią licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowa (zwanej również jako CC BY), dostępnej pod adresem: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;

c) włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;

d) opublikowanie na stronie internetowej czasopisma, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, oraz publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;

e) wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu lub innej sieci.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworu następuje nieodpłatnie, z chwilą podpisania umowy.