The Ratione Materiae Competence of Regional Accounting Chambers as Supervisory Authorities of Local Self-government Units and the Scope of the Concept of ‘Financial Matters’ – an Attempt to Scrutinize the Issues
Abstract
In the Polish legal system the regional accounting chambers have been envisaged as one of the supervisory bodies over the local self-government units. However, they execute this supervision within the strictly defined subject limits – ‘in financial matters’. The concept of ‘financial matters’ is a criterion that differentiates supervision exercised by the regional accounting chambers and voivodship governors. Thus, it outlines the boundaries of the regional accounting chambers’ ratione materiae competences in the scope of supervision of the local self-government units. However, this concept has not been clearly defined in law. Determination of the meaning of the ‘financial matters’ term, or more precisely – the way of understanding its definition made by the legislator – was the subject matter of the legal doctrine and judicial decisions of the administrative courts. A consistent concept in this area has not been developed yet. Meanwhile, the lack of precise regulation of the division of supervisory powers between the voivodship governors and regional accounting chambers, as well as the use of the various divergent interpretations in this matter and thus a different understanding of the scope of competences of the two equivalent supervisory bodies, causes legal uncertainty regarding the scope of supervisory recognition. For these reasons, the article was formulated as an attempt to scrutinize the issues and to develop de lege ferenda demands.
Keywords:
regional accounting chamber, supervision, local self-government units, ratione materiae competence, financial mattersReferences
Baranowska-Zając W., Wpływ implementacji przepisów nowych dyrektyw zamówieniowych
Unii Europejskiej, dotyczących zamówień wewnętrznych (in-house)
udzielanych przez jednostki samorządu terytorialnego, na rozwój konkurencyjności
i przedsiębiorczości na rynkach lokalnych, w: Wpływ prawa Unii Europejskiej na gospodarkę
i samorząd terytorialny państw członkowskich, red. M. Ganczar, J. Król,
M. Szewczak, Łódź 2016.
Dębowska-Romanowska T., Regionalne izby obrachunkowe – nadzór zewnętrzny nad
zarządzaniem finansowym w samorządzie i nad tworzeniem lokalnego prawa finansowego,
w: Regionalne izby obrachunkowe. Charakterystyka ustrojowa i komentarz
do ustawy, red. M. Stec, Warszawa 2010.
Dobek T., Działalność regionalnych izb obrachunkowych w 2016 r. Omówienie Sprawozdania
Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych złożonego do Sejmu
i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Finanse Komunalne 2017, t. 24, nr 7-8.
Dolnicki B., w: Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, red. B. Dolnicki, Warszawa
Dolnicki B., w: Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, red. B. Dolnicki, wyd. 2,
Warszawa 2018 [wyd. el. LEX].
Glumińska-Pawlic J., Czy nadzór i kontrola nad gospodarką finansową jednostek samorządu
terytorialnego ograniczają ich samodzielność?, w: Samorząd – Finanse – Nadzór
i kontrola. XX-lecie Regionalnych Izb Obrachunkowych, red. R.P. Krawczyk,
M. Stec, Warszawa 2013 [wyd. el. LEX].
Izdebski H., Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, wyd. 3, Warszawa
Jyż G., w: G. Jyż, Z. Pławecki, A. Szewc, Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz,
wyd. 4, Warszawa 2012 [wyd. el. LEX].
Kamieniecki H., Uprawnienia nadzorcze regionalnych izb obrachunkowych w orzecznictwie
sądów administracyjnych z lat 2005-2007, Finanse Komunalne 2008, t. 15,
nr 12.
Kania S., Glosa do wyroku NSA z dnia 22 marca 2001 r., II SA/Ka 2606/00, Samorząd
Terytorialny 2002, nr 7-8.
Kmieciak Z., Rozstrzygnięcie nadzorcze regionalnej izby obrachunkowej, Państwo
i Prawo 1995, z. 2.
Kmieciak Z., Podstawa prawna i formy ingerencji nadzorczej regionalnej izby obrachunkowej,
Samorząd Terytorialny 1995, nr 9.
Kmieciak Z., Stahl M., Akty nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego, Samorząd
Terytorialny 2001, nr 1-2.
Krawczyk R.P., Efektywność i skuteczność nadzoru nad samorządem terytorialnym
a uwarunkowania prawno-faktyczne, Finanse Komunalne 2014, t. 21, nr 10.
Krawczyk R.P., Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych a praktyka jej stosowania,
Samorząd Terytorialny 1993, nr 12.
Kryczko P.W., w: Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, red. P. Chmielnicki,
wyd. 4, Warszawa 2010 [wyd. el. LEX].
Laszczyk D., Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych. Komentarz, Warszawa
[wyd. el. LEX].
Leoński Z., System nadzoru nad samorządem terytorialnym w świetle ustawy z 8 marca
r., Państwo i Prawo 1990, z. 12.
Narowska A., Pańczyk M., Szybowska M., Nadzór regionalnych izb obrachunkowych
nad podstawową jednostką samorządu terytorialnego – zagadnienia wybrane, Acta
Universitas Lodziensis. Folia Oeconomica 2012, t. 270.
Sawicka K., Nadzór regionalnych izb obrachunkowych nad uchwałami organów jednostek
samorządu terytorialnego, w: 15 lat funkcjonowania regionalnych izb obrachunkowych
jako organów nadzoru i kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu
terytorialnego, red. J. Małecki, R. Hauzer, Z. Janku, Poznań 2007.
Właściwość rzeczowa regionalnych izb obrachunkowych 29
Stahl M., Glosa do postanowienia NSA z dnia 16 kwietnia 2002 r., II SA/Wr 2151/00,
Orzecznictwo Sądów Polskich 2003, z. 10, poz. 134.
Regionalne izby obrachunkowe. Charakterystyka ustrojowa i komentarz do ustawy, red.
M. Stec, Warszawa 2010 [wyd. el. LEX].
Storczyński J., Nadzór regionalnej izby obrachunkowej nad samorządem terytorialnym,
Bydgoszcz–Chorzów 2006.
Walczak P., Zamówienia wewnętrzne (in-house) jako forma powierzenia prowadzenia
gospodarki komunalnej. Kompetencje nadzorcze wojewody i regionalnej izby obrachunkowej,
Finanse Komunalne 2017, t. 24, nr 4.
Woś T., Knysiak-Molczyk H., Romańska M., w: Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi. Komentarz, red. T. Woś, Warszawa 2005.
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Author declares that the Work is original and does not infringe any personal or proprietary rights of third parties, and that She/He has unlimited rights to the Work which are the subject of the Agreement signed with the Publisher.
Author of the publication transfers to the Publisher the economic copyrights to the Work (article) submitted for publication, free of charge, without time and territorial restrictions in the following fields of use:
a) production, recording and reproduction of the copies of the Work by a specific technique, including printing, magnetic recording and digital technology;
b) marketing, lending or rental of the original or copies of the Work, and distribution in the form of open access, in accordance with the license Creative Commons Attribution 4.0 International (also known as CC BY), available at: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;
c) inclusing the Work in the composition of the collective work;
d) publishing on the website of the journal, public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and rebroadcasting, and making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to them in a place and at a time chosen by them;
e) uploading the Work in an electronic form to electronic platforms or other uploading of the Work in an electronic form to the Internet or other network.
The proprietary copyright to the Work is transferred to the Publisher free of charge upon signing the contract wit the Publisher.