Regarding the concept of honest advertising in the media, proposed in the teaching of John Paul II

Mariusz Grabowski

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego , Poland


Abstract

In the teaching of John Paul II there are suggested solutions relating to advertising in the media. Some are suitable to be directly included into Polish law, while others require "only" be translated to the correct Polish legal system legislative language.  Certainly, we have to deal with ready-made solutions that should be placed in  codes of ethic. The arguments contained in the teaching of John Paul II refers to the natural concepts of human good and the common good. Therefore the recommendations for advertising have a universal character. In Poland, the legal regulation concerning the promotion in broadcasting essentially corresponds to the demands of the Papal teaching on the honesty of advertising. It seems that the deficiencies in terms of the  honesty of advertising rather  apply to practice the application of the law. Visible is the lack of proper regulation in relation to promotion in printed press and electronic media, which are not subject to the regime of the law on broadcasting. There should be  changes to regulation of the promotion in all media.  This applies to the above lack of in this regulation. In addition, there is a need for changes leading to the adequate protection of the dignity of women, the rights of parents, independence of the media and political promotion, including electoral advertising.

Keywords:

promotion, advertising, sponsoring, product placement, broadcasting



Banasiński C., R. Rittler, M. Kolasiński, Prawo radiofonii i telewizji w Polsce w świetle standardów europejskich, Warszawa 2001.

Barta J., R. Markiewicz, A. Matlak (red.), Prawo mediów, Warszawa 2008.

Barta J., M. Kępiński, R. Markiewicz, M. Poźniak–Niedzielska, T. Skoczny, R. Skubisz, S. Sołtysiński, J. Szwaja, I. Wiszniewska, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, J. Szwaja (red.), Warszawa 1994.

Gajlewicz M., Reklama i jej uwarunkowania, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1993, nr 10, s. 2-6.

Gajlewicz M., Reklama i pojęcia pokrewne, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1993, nr 10, s. 6-9.

Garbarski L., I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Warszawa 2001.

Grabowski M., Sponsoring telewizyjny. Aspekty prawne i praktyczne, Kraków 2015.

Grabowski M., Sponsoring. Kwalifikacja prawna, Lublin 2013.

Jan Paweł II, Centesimus annus, Watykan 1991.

Jan Paweł II, Orędzie na XXX Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu z 24.01.1996, „L’Osservatore Romano” 1996, Nr 6, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/sdssp_24011996.html.

Jan Paweł II, Przemówienie do specjalistów od środków przekazu, Los Angeles. 15.09.1987. http://mateusz.pl/dokumenty/ewr.htm.

Jan Paweł II, Solicitudo rei socialis, Watykan 1988.

Jaworska–Dębska B., Wokół pojęcia reklamy, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1993, nr 12, s. 20-24.

Kall J., Reklama, Warszawa 1998.

Łodzianowska–Grabowska J., Efektywność reklamy, Warszawa 1996.

Nowińska E., Zwalczanie nieuczciwej reklamy. Zagadnienia cywilno-prawne, Kraków 2002.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie, „L’ Osservatore Romano” 18(1997), nr 11, s. 40-46.

Pontificium Consilium Instrumentis Communicationis Socialis, Instructio pastoralis „Communio et progressio”, AAS 63(1971) 593-656.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska „Aetatis novae”, Watykan 1992.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Pornografia i przemoc w środkach społecznego przekazu: odpowiedź duszpasterska, Watykan 1989.

Paweł VI, Orędzie na XI Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 1977, "Środki społecznego przekazu: korzyści - niebezpieczeństwa - odpowiedzialność", „L’Osservatore Romano” 13.05.1977, nr 1/2, https://www.paulus.org.pl/256,11-sdssp-pawel-vi-1977.

Preussner–Zamorska J., Aksjologiczne uwarunkowania reklamy, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej” 1993, nr 62, s. 55-68.

Preussner–Zamorska J., Uwagi na temat zakazu reklamowania wolnych zawodów, „Rejent” 1994, nr 3, s. 14-32.

Skubisz R., Zakaz reklamy napojów alkoholowych, „Rejent” 1995, nr 10, s.s. 9-23.

Sobczak J., Radiofonia i telewizja. Komentarz do ustawy, Zakamycze 2001.

Sztucki T., Promocja. Sztuka pozyskiwania nabywców, Warszawa 1995.

Szwaja J. (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2006.

Szwaja J. (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2013.

Traple E., J. Adamczyk, P. Barta, X. Konarski, W. Kulis, P. Litwiński, Z. Okoń, M. Ożóg, P. Podrecki, G. Sibiga, M. Świerczyński, T. Targosz, Prawo reklamy i promocji, Warszawa 2007.

Wiszniewska I., R. Skubisz, Środki zapobiegania nieuczciwej reklamie w projekcie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, „Państwo i Prawo” 1995, nr 4, s. 49-56.


Published
2017-12-31


Grabowski, M. (2017). W sprawie pojęcia uczciwej reklamy w mediach zawartego w nauczaniu Jana Pawła II. Studia Prawnicze KUL, (4), 101–123. https://doi.org/10.31743/sp.296

Mariusz Grabowski  m.grabowski@uksw.edu.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego



License

The Author declares that the Work is original and does not infringe any personal or proprietary rights of third parties, and that She/He has unlimited rights to the Work which are the subject of the Agreement signed with the Publisher.

Author of the publication transfers to the Publisher the economic copyrights to the Work (article) submitted for publication, free of charge, without time and territorial restrictions in the following fields of use:

a) production, recording and reproduction of the copies of the Work by a specific technique, including printing, magnetic recording and digital technology;

b) marketing, lending or rental of the original or copies of the Work, and distribution in the form of open access, in accordance with the license Creative Commons Attribution 4.0 International (also known as CC BY), available at: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;

c) inclusing the Work in the composition of the collective work;

d) publishing on the website of the journal, public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and rebroadcasting, and making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to them in a place and at a time chosen by them;

e) uploading the Work in an electronic form to electronic platforms or other uploading of the Work in an electronic form to the Internet or other network.

The proprietary copyright to the Work is transferred to the Publisher free of charge upon signing the contract wit the Publisher.