Ochrona danych osobowych i inne przesłanki odmowy udostępniania danych zawartych w protokołach pokontrolnych stanowiących informacje o środowisku
Anna Haładyj
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polskahttps://orcid.org/0000-0002-8827-3657
Abstrakt
Kontrolowanie działań osób fizycznych oddziałujących na środowisko jest obowiązkiem władz publicznych; organy administracji sporządzają protokół z takiej kontroli, zawierający – poza danymi o emisjach także dane osobowe samego podmiotu kontrolowanego oraz tzw. osób trzecich, a także dane wrażliwe. Protokoły pokontrolne mieszczą się w kategorii informacji o środowisku, dostęp do nich stanowi konstytucyjnie gwarantowane publiczne prawo podmiotowe. Prawo to nie ma jednak charakteru bezwzględnego i regulacja ustawowa - ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – wprowadza katalog przesłanek odmowy udostępnienia określonych danych. Celem niniejszego opracowania jest weryfikacja kryteriów i zasad odmowy udostępniania danych stanowiących informacje o środowisku zamieszczonych w treści protokołu pokontrolnego i obowiązki organów jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie, formułowane wobec „każdego” oraz w sytuacji współdziałania z innymi organami administracji. Stawiam w nim zasadniczą tezę o odmienności zasad udostępniania treści protokołów w zależności od zakresu podmiotowego i przedmiotowego żądania dotyczącego udostępnienia protokołu pokontrolnego.
Słowa kluczowe:
informacja o środowisku, dane osobowe, protokół pokontrolnyBibliografia
Adamski D., Prawo do informacji o działaniach władz publicznych Unii Europejskiej, Warszawa 2011.
Aleksandrowicz T. R., Komentarz do ustawy o dostępie do informacji publicznej, Warszawa 2002.
Barczak A., Pozycja prawna wójta w ochronie środowiska, [w:] K. Małysa-Sulińska, M. Stec, (red.), Pozycja ustrojowa organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, LEX 2014, lex/el 208428.
Barczak A., Zadania o charakterze kontrolno-nadzorczym, [w:] A. Barczak, E. Kowalewska, Zadania samorządu terytorialnego w ochronie środowiska. Aspekty materialne i finansowe, Warszawa 2015.
Czech T., Zarządzenie pokontrolne organów Inspekcji Ochrony Środowiska, „Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2011, nr 3.
Draniewicz B., Glosa do postanowienia NSA z dnia 28 lutego 2008 r., II OSK 216/08, „Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2009, nr 6.
Fajgielski P., Młynarska-Sobaczewska A., Piskorz-Ryń A., Sibiga G., Ekspertyza prawna „Rozwiązania mogące stanowić podstawę do zmian przepisów regulujących zasady dostępu do informacji publicznej i jej ponownego wykorzystania, https://mac.gov.pl/files/wp-content/uploads/2013/09/INP_ekspertyza.pdf [dostęp: 06.05.2014].
Federczyk W., Badania podstaw aksjologicznych prawa procesowego w zakresie jawności i jej ograniczeń, [w:] G. Szpor (red.), Jawność i jej ograniczenia, t. 2: Podstawy aksjologiczne, red. Z. Cieślak, Warszawa 2013.
Górski M. (red.), Prawo ochrony środowiska, Warszawa 2013.
Górski M., Kto za to odpowiada?, „Ekoprofit” 2001, nr 10.
Górzyńska T., Geneza i rozwój prawa do informacji, [w:] W. Góralczyk Jr (red.), Prawo informacji, prawo do informacji, Warszawa 2006.
Gruszecki K., Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, LEX/el. 2013, nr 144475.
Haładyj A., Dostęp do informacji o środowisku – ewolucja czy rewolucja w przepisach?, [w:] E. Kruk, B. Jeżyńska (red.), Prawne instrumenty ochrony środowiska, Lublin 2016.
Haładyj A., Kontrola społeczna w ochronie przyrody. Przykłady praktyczne, [w:] M. Górski, M. Niedziółka, R. Stec, S. Strus, (red.), Administracja publiczna a ochrona przyrody. Zagadnienia ekonomiczne, społeczne oraz prawne, Warszawa 2012.
Haładyj A., Udział społeczeństwa w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko jako instytucja prawa ochrony środowiska, Lublin 2015.
Iwańska B., Prawo dostępu do informacji, prawo udziału oraz prawo dostępu do sądu gwarancją efektywnej ochrony prawnej w sprawach z zakresu ochrony środowiska – glosa do wyroku TS z dnia 15 stycznia 2013 r., C-416/10 w sprawie Jozef Krizan i inni przeciwko Slovenská inspekcia zivotného prostredia, „Europejski Przegląd Sądowy” 2013, nr 12.
Jabłoński M., Udostępnienie informacji publicznej w trybie wnioskowym, Wrocław 2009.
Jendrośka J. (red.), Ustawa – Prawo ochrony środowiska. Komentarz, Wrocław 2001.
Kledzik P., Nadzór nad lecznictwem uzdrowiskowym, [w:] E. Koniuszewska (red.), Szczególny status gminy uzdrowiskowej z perspektywy 10 lat obowiązywania ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, Szczecin 2016.
Majchrzak B., Badania podstaw aksjologicznych prawa materialnego w zakresie jawności i jej ograniczeń, [w:] G. Szpor (red.), Jawność i jej ograniczenia, t. 2: Podstawy aksjologiczne, red. Z. Cieślak, Warszawa 2013.
Morawski L., Wykładnia w orzecznictwie sądów. Komentarz, Toruń 2002.
Piskorz-Ryń A., Ocena dopuszczalnych ograniczeń jawności ze względu na wymagania konstytucyjne, [w:] Z. Kmieciak (red.), Jawność i jej ograniczenia, t. 3: Skuteczność regulacji, Warszawa 2013.
Piskorz-Ryń A., Regulacja dostępu do informacji publicznej jako przykład europeizacji polskiego prawa administracyjnego, [w:] I. Lipowicz (red.), Europeizacja administracji publicznej. Zbiór studiów, Warszawa 2008.
Rakoczy B., Ograniczenie praw i wolności jednostki ze względu na ochronę środowiska w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Toruń 2006.
Rakoczy B., Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz, Warszawa 2010.
Schmidt-Assmann E., Ogólne prawo administracyjne jako idea porządku, Warszawa 2011.
Sibiga G. (red.), Główne problemy prawa do informacji w świetle prawa i standardów międzynarodowych, europejskich i wybranych państw Unii Europejskiej, Warszawa 2013.
Sibiga G., Opinia prawna o projekcie ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw (druk 4434), http://informacjapubliczna.org.pl/wwwdane/files/opinie/opinia_druk_4434_07_zqio.2011_wersja_2.pdf [dostęp: 06.05.2014].
Sitniewski P.M., Potrzeba zmian w ustawie o dostępie do informacji publicznej - uwagi de lege ferenda, „Samorząd Terytorialny” 2015, nr 4.
Sommer J., Ograniczenia konstytucyjnego prawa do informacji o środowisku i jego ochronie, [w:] B. Adamiak, R. Mastalski (red.), Księga jubileuszowa Profesora Marka Mazurkiewicza. Studia z dziedziny prawa finansowego, prawa konstytucyjnego i ochrony środowiska, Wrocław 2001.
Szpor G., Ustawa o ochronie danych osobowych, [w:] G. Szpor (red.), Przetwarzanie danych osobowych, Katowice 1998.
Licencja
Autor oświadcza, że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza jakichkolwiek praw osobistych lub majątkowych osób trzecich oraz, że jego prawa autorskie do utworu nie są ograniczone w zakresie objętym umową podpisywaną z Wydawcą.
Autor publikacji przenosi nieodpłatnie na Wydawcę autorskie prawa majątkowe do składanego do publikacji Utworu (artykułu) bez ograniczeń czasowych i terytorialnych na następujących polach eksploatacji:
a) wytwarzanie, utrwalanie i zwielokrotnianie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
b) wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu, oraz rozpowszechnianie w postaci otwartego dostępu, zgodnie z treścią licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowa (zwanej również jako CC BY), dostępnej pod adresem: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;
c) włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
d) opublikowanie na stronie internetowej czasopisma, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, oraz publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e) wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu lub innej sieci.
Przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworu następuje nieodpłatnie, z chwilą podpisania umowy.