When hostess makes a difference in off-premises contract? – Commentary to order of the Cjeu Of 17.12.2019, C-465/19 B&L Elektrogeräte

Marcin Remigiusz Trzebiatowski

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Польша
https://orcid.org/0000-0001-5097-3618


Аннотация

A consumer off-premises contract still raises doubts, even in terms of basic concepts. In the context of Directive 2011/83, a problem arose how to understand a “public place” in which the contact established by the trader with the consumer in a personal and individual way, which directly results in the conclusion of a contract, makes it an off-premises contract. It was about the contact made by the hostess in the aisle of exhibition fairs leading to trade stands. Until now, it seemed that the consumer had to take into account the offers of traders right from the threshold of the market hall. The CJEU considered that in this case the contract was concluded off-premises. This decision has a significant impact on German practice, which was going in a different direction, as well as on Polish practice, in which there is no relevant case law.

Ключевые слова:

off-premises contract, business premise, consumer, exhibition, stand at a trade fair, aisle of the fair’s exhibition hall



Böse M., EuGH: Nicht immer Widerrufsrecht bei Kauf auf einer Messe, Monatsschrift für Deutsches Recht-Blog, entry of 14.8.2018, https://blog.otto-schmidt.de/mdr/2018/08/14/eugh-nicht-immer-widerrufsrecht-bei-kauf-auf-einer-messe/ [access: 20.04.2020].

Bugajski D., TSUE: sprzedaż na targach jest sprzedażą w lokalu przedsiębiorstwa (konsument nie ma prawa odstąpienia od umowy), entry of 5.9.2018, https://prokonsumencki.pl/obowiazki-informacyjne-sprzedawcy/tsue-sprzedaz-na-targach-jest-sprzedaza-w-lokalu-przedsiebiorstwa-konsument-nie-ma-prawa-odstapienia-od-umowy/ [access: 20.04.2020].

Feldmann E., Ein Messestand ist ein Geschäftsraum, wenn der durchschnittlich informierte Verbraucher damit rechnen kann, dass er vom Unternehmer angesprochen wird, Verbraucher und Recht 2018, no. 11.

Janowski A., Można zrezygnować z zakupów poza lokalem przedsiębiorstwa, Gazeta Podatkowa 2010, no. 668 (of 2.06.2010).

Klocke D., Messe- und Marktstände in der Verbraucherrechterichtlinie: die Rechtssache Unimatic, Zeitschrift für das Privatrecht der Europäischen Union – GPR 2019, no. 1.

Kocot W.J., Kondek J.M., Nowe zasady zawierania umów z udziałem konsumenta, cz. I, Przegląd Prawa Handlowego 2014, no. 11.

Pieńczykowska J., Hostessa zaprosiła do stoiska? Można zrezygnować z zakupu bez podania przyczyny, Dziennik Gazeta Prawna 2020, no. 8 (of 14.01.2020).

Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz, ed. D. Lubasz, M. Namysłowska, Warszawa 2015.

Wiese K., Konsumenckie prawo odstąpienia od umowy zawartej na targach, Monitor Prawniczy 2019, no. 7.


Опубликован
2021-06-11


Trzebiatowski, M. R. (2021). When hostess makes a difference in off-premises contract? – Commentary to order of the Cjeu Of 17.12.2019, C-465/19 B&L Elektrogeräte. Журнал Studia Prawnicze KUL, (4), 137–157. https://doi.org/10.31743/sp.8991

Marcin Remigiusz Trzebiatowski  remigius@kul.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0001-5097-3618



Лицензия

Autor oświadcza, że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza jakichkolwiek praw osobistych lub majątkowych osób trzecich oraz, że jego prawa autorskie do utworu nie są ograniczone w zakresie objętym umową podpisywaną z Wydawcą.

Autor publikacji przenosi nieodpłatnie na Wydawcę autorskie prawa majątkowe do składanego do publikacji Utworu (artykułu) bez ograniczeń czasowych i terytorialnych na następujących polach eksploatacji:

a) wytwarzanie, utrwalanie i zwielokrotnianie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;

b) wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu, oraz rozpowszechnianie w postaci otwartego dostępu, zgodnie z treścią licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowa (zwanej również jako CC BY), dostępnej pod adresem: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;

c) włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;

d) opublikowanie na stronie internetowej czasopisma, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, oraz publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;

e) wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu lub innej sieci.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworu następuje nieodpłatnie, z chwilą podpisania umowy.