Communional Aspects of the Doctrine of the Holy Spirit According to John D. Zizioulas

Marek Jagodziński

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii , Polska
https://orcid.org/0000-0002-6957-1034


Abstrakt

What deserves emphasizing in the significant theological thought of John D. Zizioulas is his ecumenical openness and deep theology saturated with communion thought, which also produces the communion perspective of the reality of the Holy Spirit. Pneumatology has its origins in the Trinitarian-ecclesial reflection, which developed the fundamental concept of the Communion of the Holy Trinity. Zizioulas completely agrees with the Orthodox Trinitarian-pneumatological vision, which critically refers to the Trinitarian contribution of the thought of St. Augustine and he presents also a communional view on the contentious issue of Filioque – emphasizing the ecumenical perspectives of this topic and of ongoing dialogues which are still trying to bring the consensus of the Churches of East and West.

Słowa kluczowe:

Trójca Święta, Duch Święty, Komunia, pneumatologia, Filioque

Auer J., Gott – Der Eine und Dreieine, Regensburg 1978.
Balthasar H.U. von, Teologika, vol. 2: Prawda Boga, transl. J. Zychowicz, Kraków 2004.
Benedict XVI, Exhortation “Sacramentum caritatis” (2009).
Congar Y., Wierzę w Ducha Świętego. Duch Święty w ekonomii Objawienia i doświadczenie Ducha, transl. A. Paygert, t. I, Warszawa 1995.
Congar Y., Wierzę w Ducha Świętego. Rzeka życia płynie na Wschodzie i na Zachodzie (Ap 22,1), transl. L. Rutowska, t. III, Warszawa 1996.
Evdokimov P., Duch Święty w tradycji prawosławnej, transl. M. Żurowska, Poznań 2012.
Greshake G. Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna, transl. J. Tyrawa, Wrocław 2009.
Gregory of , St., Ad Ablabium, in: Patrologiae Cursus Completus. Series Graecae, ed. P. Migne, vol. 45, t. II, Paris 1863, c. 115–136.
Hryniewicz W., Duch Święty – Mistagog Bożego Królestwa, in: P. Evdokimov, Duch Święty w tradycji prawosławnej, transl. M. Żurowska, Poznań 2012, p. 7–25.
John Paul II, Encyclical “Dominum et vivificantem” (1986).
Jüngel E., Gott als Geheimnis der Welt, Tübingen 1977.
Kasper W., Bóg Jezusa Chrystusa, transl. J. Tyrawa, Wrocław 1996.
Laurentin R., Nieznany Duch Święty. Odkrywanie Jego doświadczenia i Jego Osoby, transl. M. Tarnowska, Kraków 1998.
Leśniewski K., „Kim jest człowiek, że o nim pamiętasz…?” Podstawowe idee antropologii prawosławnej, Lublin 2015.
Maximus the Confessor St., Orationis dominicae brevis exposition, in: Patrologiae Cursus Completus. Series Graecae, ed. P. Migne, vol. 90, Paris 1865, c. 871–910.
Małecki R., Kościół jako wspólnota. Dogmatyczno-ekumeniczne studium eklezjologii Johna Zizioulasa, Lublin 2000.
Piotrowski E., Traktat o Trójcy Świętej, Warszawa 2007.
Strumiłowski J., Między Bogiem a człowiekiem. Teologia relacji w kontekście późnej nowoczesności, Kraków 2018.
Stubenrauch B., Pneumatologia – traktat o Duchu Świętym, Kraków 1999.
Werbick J., Trinitätslehre, in: Handbuch der Dogmatik, ed. T. Schneider, vol. 2, Düsseldorf 2000, p. 481–576.
Zizioulas J.D., Being as Communion. Studies in Personhood and the Church, New York 1985.
Zizioulas J.D., Communion and Otherness. Further Studies in Personhood and the Church, London–New York 2006.
Zizioulas J.D., Lectures in Christian Dogmatics, London–New York 2009.
Zizioulas J.D., The Eucharistic Communion and the World, London–New York 2011.

Opublikowane
2020-07-22



Marek Jagodziński 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii https://orcid.org/0000-0002-6957-1034



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.