Optymizm antropologiczny w świetle nauki o grzechu pierworodnym

Przemysław Przyślak

Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu , Polska
https://orcid.org/0000-0001-8475-5248


Abstrakt

Grzech pierworodny zniszczył naturę ludzką. Człowiek odkupiony przez Chrystusa ponosi ciągle konsekwencje tego zepsucia. Obserwując jednak współczesne społeczeństwo, można jednak odnieść wrażenie, że wielu myślicieli i naukowców zdaje się nie pojmować, czym w istocie są konsekwencje grzechu pierworodnego, przez co popadają w zbytni optymizm. Optymizm ten został nazwany przez autora optymizmem antropologicznym. Prezentując trzy przejawy tegoż optymizmu, autor szukał odpowiedzi na pytanie, czy nauka o grzechu pierworodnym wpływa jakoś na pojmowanie go i czy może ona pomóc ten optymizm ocenić. Stosując dostępne sobie metody, autor doszedł do wniosku, że prezentowany przez niego nurt myślowy stoi w sprzeczności z nauką o grzechu pierworodnym, co stanowi o jego fałszywości. Wynika stąd, że praktyczne zaaplikowanie optymizmu antropologicznego może prowadzić do poniżenia godności osoby ludzkiej, niezrównoważonego rozwoju człowieka, ustanawiania praw niezgodnych z właściwą godnością człowieka. Autor zauważa ostatecznie, że obecna sytuacja społeczna, wynikająca w dużej mierze z praktycznego wykorzystania idei optymizmu antropologicznego, wymaga ciągłego pogłębiania i odważnego przeciwstawiania się jej.

Słowa kluczowe:

antropologia, transhumanizm, grzech pierworodny, natura ludzka, optymizm antropologiczny, osoba ludzka

Aland B., Aland K., Karavidopoulos J., Martini C., Metzger B., Novum Testamentum Graece (28th Edition), Stuttgart 2012.
Alichniewicz A., Michałkowska M., Udoskonalanie gatunku ludzkiego – problemy definicyjne i argumentacyjne, „Principia” LXIV (2017), s. 225–255.
Baranowska M., Jana Jakuba Rousseau refleksja o naturze człowieka, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, za: http://www.repozytorium.uni.wroc.pl/Content/66121/04_Marta_Baranowska.pdf [dostęp: 18.07.2019].
Bonifacy II, Per filium nostrum, w: H. Denzinder, Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, 43rd Edition.
Bullard R.A., Hatton H.A., A Handbook on the Wisdom of Solomon, New York 2004.
Byrne B., Romans, Collegville 1996.
Ciniewski P., Ambiwalencja transhumanizmu wobec cielesności, „Filozofia i Nauka. Studia Filozoficzne i Interdyscyplinarne” 5 (2017), s. 105–116.
Coplestone F., Historia filozofii, t. 7, Warszawa 1995.
Delsol Ch., Esej o człowieku późnej nowoczesności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 2003.
Delsol Ch., Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, tłum. M. Chojnacki, Warszawa 2017.
Dessain C.S., The Acts of the Apostles, w: A Catholic Commentary on Holy Scripture, red. B. Orchard, E.F. Sutcliffe, Toronto 1953.
Dunn J., Word Biblical Commentary, vol. 38a: Romans 1–8, Dallas 1988.
Edwards J.R., Romans, Baker Books 1992.
Engelhardt H.T. Jr., The Foundations of Bioethics, Oxford 1996.
Engels F., Rozwój socjalizmu od utopii do nauki, Warszawa 2007.
Felix III, Dekrety synodu w Orange, w: H. Denzinder, Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, 43rd Edition.
Ferdynus M., Czy biomedyczne doskonalenie natury jest „zabawą w Boga”?, „Studia Warmińskie” 50 (2013), s. 9–22.
Fitzmyer J.A., Romans, New York 1993.
Johnson L.T., Reading Romans. A Literary and Theological Commenatry, Smyth & Helwys Publishing 2001.
Karoń K., Historia antykultury, Warszawa 2018.
Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, w: H. Denzinger, Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, 43rd Edition.
Lindenberg G., Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy, Kraków 2018.
Łukasiewicz K., Nadnatura. Wizje człowieka przyszłości we współczesnej debacie naukowej, popularnonaukowej i fantastycznonaukowej, „Prace Kulturoznawcze” XIV (2012) 2, Natura (w) granica(ch) kultury, red. I. Topp.
Marks K., Engels F., Manifest Partii Komunistycznej, Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (Uniwersytet Warszawski), Warszawa 2007.
Marx K., Theses on Feuerbach, https://www.marxists.org/archive/marx/works/1845/theses/theses.html [dostęp: 22.08.2019].
Moo D.J., The Epistle to the Romans, William B. Eerdmans Publishing Co. 1996.
Mroczkowski I., Zło i grzech: studium filozoficzno-teologiczne, Lublin 2000.
Muller G.L., Dogmatyka katolicka, tłum. W. Szymona, Kraków 2015.
The Navarre Bible: Wisdom Books, Four Courts Press 1999.
Poniży B., Księga Mądrości. Od egzegezy do teologii, Poznań 2000.
Rahner K., Pisma wybrane, t. 2, tłum. G. Bubel, Kraków 2007.
Ratzinger J., Eschatologia – śmierć i życie wieczne, w: J. Ratzinger, Opera omnia, t. X, tłum. J. Kobienia, Lublin 2014.
Rockmore T., Marx after Marxism. The Philosophy of Karl Marx, Blackwell Publishers 2002.
Rouseau J.J., Emil, or on Education, Basic Books 1979.
Rouseau J.J., Origin and Foundations of Inequality Among Mankind, w: The Social Contract and the First and Second Discourses, Yale University 2002.
Sandel M.J., The Case Against Perfection. Ethics in the Age of Genetic Engineering, Harvard University Press 2007.
Shore C., Wright S., Anthropology of Policy: Perspectives on Governance and Power, Routledge 2003.
Sobór Trydencki, Dekret o grzechu pierworodnym, w: Dokumenty soborów powszechnych, t. IV/1, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
Soniewicka M., Transhumanizm: kilka uwag na temat filozoficznych źródeł sporu o ideę biomedycznego ulepszania moralnego, „Ethics in Progress” 6 (2015), s. 38–55.
Walker D., Gray D., Historical Dictionary of Marxism, The Scarecrow Press 2007.
Winston D., The Wisdom of Salomon, Doubleday 1979.
Zawadzka S., Wolność ludzka w ujęciu Jana Jakuba Rousseau, „Studia Philosophiae Christianae UKSW” 52 (2016) 1, s. 121–135.
Pobierz

Opublikowane
2020-12-29



Przemysław Przyślak 
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu https://orcid.org/0000-0001-8475-5248



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.