Misterium dziewiczej Matki Boga w cieniu jerozolimskiej świątyni. Czy Maryja wychowywała się w świątyni?

Sławomir Kunka

Uniwersytet Mikołaja Kopernika , Polska
https://orcid.org/0000-0002-2249-0683


Abstrakt

Artykuł przypomina wzmiankowaną tylko jeden raz w Ewangeliach postać prorokini Anny, która „nie rozstawała się ze świątynią, służąc Bogu w postach i modlitwach dniem i nocą” (Łk 2,37). Powstaje pytanie o znaczenie tak szczegółowego jej opisu. Następnie poddano analizie kwestię możliwości wychowywania Maryi w obrębie jerozolimskiej świątyni pod okiem Anny. Wreszcie w treści opracowania zaprezentowano podstawy biblijne potwierdzające taką możliwość, która ma oparcie w opiniach teologów i tradycji liturgicznej Kościoła. Artykuł wydobywa teologiczne implikacje ślubu Dziewicy Maryi oraz Jej przebywania we wczesnych latach swego życia w najświętszym miejscu religijnego kultu Izraela. Końcowe wnioski ogniskują się na przecięciu soteriologii i antropologii, teologii duchowości i mariologii obiektywnej, dla której osią interpretacji wydarzeń zbawczych jest realizacja odwiecznych zamysłów Trójcy Przenajświętszej.

Słowa kluczowe:

prorokini Anna, świątynia jerozolimska, ślub Dziewicy Maryi, mariologia

Apokryfy Nowego Testamentu. Ewangelie apokryficzne, cz. 1: Fragmenty – narodzenie i dzieciństwo Maryi i Jezusa, red. M. Starowieyski, Kraków 2003.

Bartnik Cz.S., Matka Boża, Lublin 2012.

Broise R.-M. de la, Najświętsza Maryja Panna, oprac. J. Andrasz, Kraków 1934.

Campana E., Maria nel dogma cattolico, Torino 1946, s. 814–820.

Guitton J., Maryja, tłum. J. Rybałt [T. Dmochowska], Warszawa 1956.

Herrmann T., Tajemnica Maryi. Zarys teologii maryjnej, Warszawa 1999.

Hesemann M., Miriam z Nazaretu. Historia, archeologia, legendy, tłum. B. Grunwald-Hajdasz, Poznań 2014.

Jan Paweł II, Ofiarowanie Jezusa w świątyni zapowiada współpracę Niewiasty w Odkupieniu, w: Katechezy Ojca Świętego Jana Pawła II. Maryja, Kraków–Ząbki 1999, Katecheza nr 41.

Jan Paweł II, Proroctwo Symeona łączy Maryję z przeznaczeniem Syna, w: Katechezy Ojca Świętego Jana Pawła II. Maryja, Kraków–Ząbki 1999, Katecheza nr 40.

Laurentin R., Maryja Matka Odkupiciela, tłum. T. Żeleźnik, Warszawa 1988.

Manns F., Essais sur le judéo-christianisme, Jérusalem 1977.

McHugh J., Maryja w Nowym Testamencie, tłum. A. Czarnocki, Niepokalanów 1998.

Mickiewicz F., Ewangelia według św. Łukasza. Rozdziały 1…11. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz, cz. 1, w: Nowy komentarz biblijny, red. A. Paciorek i in., Częstochowa 2011.

Mistyczne Miasto Boże, czyli Żywot Matki Bożej. Według doznanych objawień napisała Maria z Agredy, oprac. i red. E. Odachowska-Zielińska, A.R. Zieliński, red. H. Pracelowa, Warszawa–Struga 2015.

Most W.G., Maryja Współodkupicielka, tłum. A. Woźniak, Płock 2019.

Nicolas A., Dąbrowski E., Życie Maryi Matki Bożej, tłum. J. Rybałt [T. Dmochowska], Warszawa 1955.

Ravasi G., Oblicza Maryi w Biblii. Trzydzieści jeden „ikon” biblijnych, tłum. B. Żurowska, Kraków 2001.

Ruotolo D., Maryja Niepokalana. Matka Boga i Matka nasza. Księga I: Przedstawienie Maryi w harmonii dzieła stworzenia. Niewiasta. Błogosławiona między niewiastami. Figury i rzeczywistość, tłum. K. Stopa, Warszawa 2021.

Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 25: Bóg – Człowiek Syn Maryi (3, q. 16–37), tłum. i objaśnienia S. Piotrowicz, London 1964.

Valtorta M., Poemat Boga-Człowieka, księga 1: Przygotowanie, tłum. A. Mintowt-Czyż, M. Kaszowski, red. E. Bromboszcz, Katowice 2016.

Żywot i Bolesna Męka Pana Naszego Jezusa Chrystusa i Najświętszej Matki Jego Maryi wraz z Tajemnicami Starego Przymierza według widzeń błogosławionej Anny Katarzyny Emmerich. Z zapisków Klemensa Brentano, t. 1 i 2, tłum. W. Rakowski, Wrocław [b.r.w.].

Pobierz

Opublikowane
2022-07-25



Sławomir Kunka 
Uniwersytet Mikołaja Kopernika https://orcid.org/0000-0002-2249-0683



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.