The Mystery of the Virgin Mother of God in the Shadow of the Temple in Jerusalem. Did Mary Grow Up in the Temple?

Sławomir Kunka

Nicolaus Copernicus University , Poland
https://orcid.org/0000-0002-2249-0683


Abstract

This article recalls the figure of the prophetess Anna, mentioned only once in the Gospels, who “never left the temple but worshipped night and day, fasting and praying“ (Lk 2:37). A question arises as to the meaning of such a detailed description of it. Then the question of the possibility of rearing Mary in the Jerusalem temple under the supervision of Anna was analyzed. Finally, the content of the study presents the Biblical foundations confirming such a possibility, which is based on the opinions of theologians and the liturgical tradition of the Church. The article seeks to reveal the theological implications of the Virgin Mary’s vow and her staying in the most holy place of Israel’s religious worship in the early years of her life. The final conclusions are focused on the area of intersection of soteriology and anthropology, theology of spirituality and objective Mariology, for which the axis of interpretation of salvific events is the implementation of the eternal plans of the Holy Trinity.

Keywords:

prophetess Anna, temple in Jerusalem, Virgin's Mary vow, Mariology

Apokryfy Nowego Testamentu. Ewangelie apokryficzne, cz. 1: Fragmenty – narodzenie i dzieciństwo Maryi i Jezusa, red. M. Starowieyski, Kraków 2003.

Bartnik Cz.S., Matka Boża, Lublin 2012.

Broise R.-M. de la, Najświętsza Maryja Panna, oprac. J. Andrasz, Kraków 1934.

Campana E., Maria nel dogma cattolico, Torino 1946, s. 814–820.

Guitton J., Maryja, tłum. J. Rybałt [T. Dmochowska], Warszawa 1956.

Herrmann T., Tajemnica Maryi. Zarys teologii maryjnej, Warszawa 1999.

Hesemann M., Miriam z Nazaretu. Historia, archeologia, legendy, tłum. B. Grunwald-Hajdasz, Poznań 2014.

Jan Paweł II, Ofiarowanie Jezusa w świątyni zapowiada współpracę Niewiasty w Odkupieniu, w: Katechezy Ojca Świętego Jana Pawła II. Maryja, Kraków–Ząbki 1999, Katecheza nr 41.

Jan Paweł II, Proroctwo Symeona łączy Maryję z przeznaczeniem Syna, w: Katechezy Ojca Świętego Jana Pawła II. Maryja, Kraków–Ząbki 1999, Katecheza nr 40.

Laurentin R., Maryja Matka Odkupiciela, tłum. T. Żeleźnik, Warszawa 1988.

Manns F., Essais sur le judéo-christianisme, Jérusalem 1977.

McHugh J., Maryja w Nowym Testamencie, tłum. A. Czarnocki, Niepokalanów 1998.

Mickiewicz F., Ewangelia według św. Łukasza. Rozdziały 1…11. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz, cz. 1, w: Nowy komentarz biblijny, red. A. Paciorek i in., Częstochowa 2011.

Mistyczne Miasto Boże, czyli Żywot Matki Bożej. Według doznanych objawień napisała Maria z Agredy, oprac. i red. E. Odachowska-Zielińska, A.R. Zieliński, red. H. Pracelowa, Warszawa–Struga 2015.

Most W.G., Maryja Współodkupicielka, tłum. A. Woźniak, Płock 2019.

Nicolas A., Dąbrowski E., Życie Maryi Matki Bożej, tłum. J. Rybałt [T. Dmochowska], Warszawa 1955.

Ravasi G., Oblicza Maryi w Biblii. Trzydzieści jeden „ikon” biblijnych, tłum. B. Żurowska, Kraków 2001.

Ruotolo D., Maryja Niepokalana. Matka Boga i Matka nasza. Księga I: Przedstawienie Maryi w harmonii dzieła stworzenia. Niewiasta. Błogosławiona między niewiastami. Figury i rzeczywistość, tłum. K. Stopa, Warszawa 2021.

Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 25: Bóg – Człowiek Syn Maryi (3, q. 16–37), tłum. i objaśnienia S. Piotrowicz, London 1964.

Valtorta M., Poemat Boga-Człowieka, księga 1: Przygotowanie, tłum. A. Mintowt-Czyż, M. Kaszowski, red. E. Bromboszcz, Katowice 2016.

Żywot i Bolesna Męka Pana Naszego Jezusa Chrystusa i Najświętszej Matki Jego Maryi wraz z Tajemnicami Starego Przymierza według widzeń błogosławionej Anny Katarzyny Emmerich. Z zapisków Klemensa Brentano, t. 1 i 2, tłum. W. Rakowski, Wrocław [b.r.w.].


Published
2022-07-25



Sławomir Kunka 
Nicolaus Copernicus University https://orcid.org/0000-0002-2249-0683



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.