Estetyka i teologia – próba określenia przestrzeni interakcji


Abstrakt

Współczesność, określana mianem postmodernizmu jest epoką, w której kategorie estetyczne są szczególnie istotne. Związane jest to z mocnym ukierunkowaniem współczesnej egzystencji na aspekt doświadczenia. Taki klimat współczesności wpływa również na teologię, sprawiając, że kategorie estetyczne stają się w niej coraz bardziej dowartościowane. Niemniej właściwe uestetycznienie teologii wymaga prawidłowego opracowania metodologicznego. Zakres zainteresowań estetyki jest bardzo rozległy, a samo rozumienie kategorii estetycznych, w tym także kategorii piękna, w różny sposób było pojmowane na przestrzeni wieków. Twórcze wykorzystanie piękna w teologii domaga się z tego względu wstępnego określenia rodzajów interakcji estetyki i teologii.

Artykuł jest próbą określenia różnych sposobów wchodzenia obu dziedzin w dialog, w aspekcie historycznym i systematycznym, z uwzględnieniem otwartych problemów wzajemnej interakcji.

Słowa kluczowe:

estetyka, Piękno, metodologia teologii, estetyka teologiczna, Objawienie

Balthasar H.U. von, Theology and Aesthetic, Communio 8,1 (1981), s. 62–68.

Balthasar H.U. von, Chwała. Estetyka teologiczna, t. 2: Modele teologiczne, cz. 1: Od Ireneusza do Bonawentury, tłum. E. Marszał i J. Zakrzewski, Kraków 2007.

Balthasar H.U. von, Chwała. Estetyka teologiczna, t. 1: Kontemplacja postaci, tłum. E. Marszał i J. Zakrzewski, Kraków 2008.

Balthasar H.U. von, Chwała. Estetyka teologiczna, t. 2: Modele teologiczne, cz. 2: Od Dantego do Peguy, tłum. E. Marszał i J. Zakrzewski, Kraków 2008.

Balthasar H.U. von, Chwała. Estetyka teologiczna, t. 3/1: Metafizyka, cz. 1: Starożytność, tłum. L. Łysień, Kraków 2010.

Barth K., Church dogmatics. the doctrine of God, t. 2/1, red. T.F. Torrance, tłum. G.W. Bromiley, Edinburgh 1957.

Bauerschmidt F.C., Aesthetics, w: Radical orthodoxy: A new theology, red. J. Milbank, C. Pickstock, i G. Ward, London - New York 1999.

Bychkov O.V., What does Beauty have to do with the Trinity? From Augustine to Duns Scotus, Franciscan Studies 66 (2008), s. 197–212. (Crossref)

Chia R., Theological Aesthetics or Aesthetic Theology? Some Reflections on the Theology of Hans Urs von Balthasar, Scottish Journal of Theology 49,1 (1996), s. 75–95. (Crossref)

Donnelly V., Saving Beauty: Form as the Key to Balthasar’s Christology, Oxford 2007.

Dupré L., Hans Urs von Balthasar’s Theology of Aesthetic Form, Theological Studies 49,2 (1988), s. 299–318. (Crossref)

Dupré L., The Glory of the Lord: Hans Urs von Balthasar’s Theological Aesthetic, Communio 16 (1989), s. 183–206.

Evdokimov P., The Art of the Icon: A Theology of Beauty, tłum. S. Bigham, Redondo Beach 1989.

Feliga P., Czas i ortodoksja: hermeneutyka teologii w świetle „Prawdy i Metody” Hansa-Georga Gadamera, Toruń 2014.

Fritz P.J., Karl Rahner’s Theological Aesthetics, Washington 2014. (Crossref)

Gibson M.D., The Beauty of the Redemption of the World: The Theological Aesthetics of Maximus the Confessor and Jonathan Edwards, Harvard Theological Review 101,1 (2008), s. 45–76. (Crossref)

Greshake G., Leben - stärker als der Tod, Freiburg - Basel - Wien 2008.

Greshake G., Der dreieine Gott Eine trinitarische Theologie., Freiburg 2016.

Howes G., The Art of the Sacred, London 2006. (Crossref)

Jun Z., Beauty, Form and Revelation: Limited Views on the Soteriology in Hans Urs von Balthasar’s Theological Aesthetics, Logos & Pneuma - Chinese Journal of Theology 30 (2009), s. 233–249.

Knauss S., Aisthesis: theology and the senses, CrossCurrents 63,1 (2013), s. 106–121. (Crossref)

Lefler N., Cruciform Beauty: Revising the Form in Balthasar’s Christological Aesthetic, Logos: A Journal of Catholic Thought and Culture 9,4 (2006), s. 33–55. (Crossref)

Longenecker B.W., Rhetoric at the Boundaries: The Art and Theology of the New Testament Chain-Link Transitions, Waco 2005.

Louie K.Y., The Beauty of the Triune God: The Theological Aesthetics of Jonathan Edwards, Eugene 2013.

Lubac H. de, Katolicyzm: społeczne aspekty dogmatu, tłum. M. Stokowska, Kraków 1961.

Lubac H. de, O naturze i łasce, tłum. J. Fenrychowa, Kraków 1986.

Lubac H. de, Corpus mysticum: the Eucharist and the church in the Middle Ages: historical survey, tłum. G. Simmonds, Notre Dame, Ind 2007.

Mitchell L.J., The Theological Aesthetics of Jonathan Edwards, Theology Today 64,1 (2007), s. 36–46. (Crossref)

Moore T.M., The hope of beauty in an age of ugliness and death, Theology Today 61,2 (2004), s. 155–172. (Crossref)

Munteanu D., An iconic theology of beauty: Orthodox aesthetics of salvation, International Journal of Orthodox Theology 3,4 (2013), s. 27–61.

Murphy F.A., Christ the Form of Beauty: A Study in Theology and Literature, Edinburgh 1995.

Nancy J.-L., Déconstruction du christianisme, t. 1: La Déclosion, Paris 2005.

Nancy J.-L., Déconstruction du christianisme, t. 2: L’Adoration, Paris 2010.

Nancy J.-L., Être singulier pluriel, Paris 2013.

Sherry P., Spirit and beauty: An introduction to theological aesthetics, Oxford 1992.

Sherry P., Images of Redemption: Understanding Soteriology Through Art and Literature, London - New York 2003.

Sokolowski R., Wprowadzenie do fenomenologii, tłum. M. Rogalski, Kraków 2012.

Strumiłowski J.P., Piękno zbawi świat?, Kraków 2016.

Strumiłowski J.P., Między Bogiem a człowiekiem: teologia relacji w kontekście późnej nowoczesności, Kraków 2018.

Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. 1, Warszawa 2009.

Thiessen G.E., General Introduction, w: Theological aesthetics: a reader, Grand Rapids 2005.

Torevell D., Liturgy and the beauty of the unknown: another place, Aldershot 2007.

Venter R., Trinity and beauty: The theological contribution of Jonathan Edwards, Dutch Reformed Theological Journal 51,3 (2010), s. 185–192. (Crossref)

Viladesau R., Theological Aesthetics: God in Imagination, Beauty, and Art, New York - Oxford 2012.

Pobierz

Opublikowane
2023-12-21





Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.