Błogosławieństwo a sakramenty. Teologia błogosławieństwa wokół „Fiducia supplicans”

Dariusz Klejnowski-Różycki

Uniwersytet Opolski , Polska
https://orcid.org/0000-0001-8388-702X


Abstrakt

Artykuł Błogosławieństwa a sakramenty. Wokół Fiducia supplicans omawia teologiczną relację między błogosławieństwami a sakramentami, szczególnie w kontekście papieskiej deklaracji Fiducia supplicans Dykasterii Nauki Wiary. Tekst podkreśla historyczne i biblijne korzenie błogosławieństw, śledząc ich znaczenie od Starego Testamentu, w którym błogosławieństwa były aktami oddania i uznania Bożej dobroci, przez Nowy Testament, w którym zostały ściśle powiązane z Chrystusem i Eucharystią. Autor analizuje, jak koncepcja błogosławieństw ewoluowała w starożytności chrześcijańskiej, średniowieczu i czasach nowożytnych, zwracając uwagę na odchodzenie od powiązania błogosławieństw z Eucharystią na rzecz sakramentaliów. Sobór Watykański II wniósł istotny wkład w odnowienie teologii błogosławieństw, podkreślając ich liturgiczny charakter oraz rolę zarówno duchownych, jak i świeckich w ich udzielaniu.

Słowa kluczowe:

błogosławieństwa, sakramenty, Eucharystia, Fiducia supplicans



Ardusso F., Magisterium Kościoła: posługa słowa, tłum. M. Stebart, Kraków 2001.

Augustinus Hipponensis, De peccatorum meritis et remissione et de baptismo parvulorum (PL 44), w: S. Aurelii Augustini Opera Omnia: Patrologiae Latinae Elenchus, https://www.augustinus.it/latino/castigo_perdono/index2.htm [dostęp: 11.04.2024].

Dictionnaire encyclopédique du christianisme ancien, eds. A. Di Berardino, F. Vial, Paris 1990.

Jaskóła P., Znaczenie błogosławieństwa w ewangelickiej i katolickiej nauce o małżeństwie, „Liturgia Sacra” 25 (2019) 1, s. 47–68.

Konferencja Episkopatu Polski, Wprowadzenie teologiczne i pastoralne, w: Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, t. 1. Katowice 1994.

Magisterium − teolog: historia dialogu, red. Z. Kijas, Kraków 1996.

Malesa W., Charakter modlitw błogosławieństwa w polskim wydaniu benedykcjonału, „Teologia i Człowiek” 28 (2015) 4, s. 147−162. (Crossref)

Nadolski B., Liturgika, t. 3: Sakramenty, sakramentalia, błogosławieństwa, Poznań 1992.

Seweryniak H., Rozwój historyczny pojęcia i roli magisterium, w: Charyzmat osoby i autorytet urzędu. Wokół pytania o „gatunki literackie” współczesnych wypowiedzi papieskich oraz Stolicy Apostolskiej, red. G. Strzelczyk, Katowice 2007.

Sękowski P., Klejnowski-Różycki D., Definicje katechetyczne, Gliwice 2020.

Sękowski P., Klejnowski-Różycki D., Urząd Nauczycielski Kościoła, w: P. Sękowski, D. Klejnowski-Różycki, Definicje katechetyczne, Gliwice 2020, s. 30.

Słomka J., Nowy paradygmat teologii, „Więź” 25.04.2024, https://wiez.pl/2024/04/25/nowy-paradygmat-teologii/.

Słownik teologii biblijnej, red. X. Léon-Dufour, tłum. K. Romaniuk, Poznań 1990.

Suski A., Wydania średniowiecznych rękopisów liturgicznych typu „libri ordinarii”, „Liturgia Sacra. Liturgia − Musica – Ars” 60 (2022) 2, s. 163–203. (Crossref)

Szymona W., Magisterium Kościoła w Służbie prawdzie, w: Magisterium − teolog: historia dialogu, red. Z. Kijas, Kraków 1996.

王达人, 中国福文化, 北京 2004.

Pobierz

Opublikowane
2024-12-31



Dariusz Klejnowski-Różycki 
Uniwersytet Opolski https://orcid.org/0000-0001-8388-702X


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.