Integralność Boga jako fundament duchowości współpracującej z wychowaniem integralnym
Karol Godlewski
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polskahttps://orcid.org/0000-0002-9139-4978
Mateusz Chmielewski
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , PolskaAdam Budziński
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polskahttps://orcid.org/0009-0007-5177-1955
Abstrakt
W obliczu indywidualizmu, relatywizmu, pluralizmu i sekularyzacji człowiek i wychowanie ulegają fragmentaryzacji. Odpowiedzią na to jest koncepcja integralnego wychowania, które obejmuje wszystkie aspekty ludzkiej egzystencji – zarówno doczesne, jak i transcendentne. Całościowe wychowanie zakłada kształtowanie osoby ludzkiej na wzór Chrystusa, istoty społecznej i odpowiedzialnej za siebie oraz otaczający ją świat. Współdziałanie wychowania z duchowością obejmuje praktykę modlitwy i postawę przenikającą codzienność. Modlitwa jako „bycie u Ojca” prowadzi do postawy „działania od Ojca”, kierując całe życie człowieka ku Bogu. Integralność wychowania, wspomagana życiem duchowym, opiera się na jedności Boga, który poprzez działanie Ducha Świętego odsłania człowiekowi swoją niesprzeczną, trwałą i wieczną naturę.
Słowa kluczowe:
integralne wychowanie, duchowość, jedność Boga, obraz BogaBibliografia
Bernasiewicz M., Indywidualizm, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Suplement, Warszawa 2010.
Biblia Jerozolimska, Poznań 2006.
Chałupniak R., „Wychowanie religijne” czy „wychowanie chrześcijańskie”?, w: Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa, red. R. Chałupniak, J. Kostorz, Opole 2021, s. 227–240.
Chrost S., Ojcowie Kościoła a pedagogika: studium antropologiczne, Warszawa 2018.
Chudy W., Podstawy filozoficzne pedagogiki samowychowania, „Roczniki Nauk Społecznych” 35 (2007) 2, s. 19–30.
Franciszek, Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium”, Watykan 2013.
Franciszek, Encyklika „Dilexit nos”, Watykan 2024.
Gaida J., Istota wychowania religijnego, w: Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa, red. R. Chałupniak, J. Kostorz, Opole 2001, s. 135–143.
Gara J., Relatywizm, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 5, Warszawa 2005, s. 203–209.
Godlewski K., Prawdziwy obraz Boga jako warunek sine qua non pragnienia nowego życia w Chrystusie, „Studia Teologii Dogmatycznej” 8 (2022), s. 25–31. (Crossref)
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
Mariański J., Pluralizm religijny szansą czy zagrożeniem dla Kościoła, „Wrocławski Przegląd Teologiczny” 9 (2001) 1, s. 113–127.
Pius XI, Encyklika „Divini illius magistri” [O chrześcijańskim wychowaniu młodzieży], tłum. J. Korzonkiewicz, Poznań 1932.
Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach: studium socjologiczno-pastoralne, Warszawa 2007.
Rahner K., Vorgrimler H., Mały słownik teologiczny, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1987.
Ryś G., Królestwo Boże jest nam dane w formie ziarna, a nie jako rzeczywistość gotowa. Homilia wygłoszona przez Metropolitę Łódzkiego podczas inauguracji warsztatów „Od potestas do ministerium, czyli przywództwo w Kościele” dla pracowników Kurii Metropolitalnej Łódzkiej, oprac. P. Kłys, https://www.youtube.com/watch?v=-NOcpszJyM3U [dostęp: 10.06.2024].
Sauer R., Wychowanie religijne w rodzinie, „Znak” 32 (1980) 8–9, s. 937–950.
Schweitzer F., Pädagogik und Religion: eine Einführung, Stuttgart 2003.
Sieroń R.B., Model wychowania chrześcijańskiego według św. Pawła Apostoła, Stalowa Wola 2008.
Słotwińska H., Wychowanie chrześcijańskie szansą integralnego rozwoju człowieka: studium z pedagogiki religii, Kraków 2019.
Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctrum concilium”, Watykan 1963. (Crossref)
Wychowanie integralne w edukacji katolickiej: idee, twórcy, instytucje, red. M. Opiela, E. Świdrak, M. Łobacz, Lublin 2014.
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.