The Integrity of God as the Foundation of Spirituality Cooperating With Integral Education

Karol Godlewski

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0002-9139-4978

Mateusz Chmielewski

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland

Adam Budziński

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0009-0007-5177-1955


Abstract

In the face of individualism, relativism, pluralism, and secularization, humanity and education undergo fragmentation. The answer to this is the concept of integral education, which encompasses all aspects of human existence – both temporal and transcendent. Holistic education assumes shaping the human person in the image of Christ, a social being responsible for themselves and the world around them. The cooperation of education with spirituality includes the practice of prayer and an attitude permeating daily life. Prayer as “being with the Father” leads to the attitude of “acting from the Father,” directing the entire human life toward God. The integrity of education, supported by spiritual life, is based on the unity of God, who through the action of the Holy Spirit reveals to humanity His
consistent, enduring, and eternal nature.

Keywords:

integral education, spirituality, unity of God, image of God



Bernasiewicz M., Indywidualizm, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Suplement, Warszawa 2010.

Biblia Jerozolimska, Poznań 2006.

Chałupniak R., „Wychowanie religijne” czy „wychowanie chrześcijańskie”?, w: Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa, red. R. Chałupniak, J. Kostorz, Opole 2021, s. 227–240.

Chrost S., Ojcowie Kościoła a pedagogika: studium antropologiczne, Warszawa 2018.

Chudy W., Podstawy filozoficzne pedagogiki samowychowania, „Roczniki Nauk Społecznych” 35 (2007) 2, s. 19–30.

Franciszek, Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium”, Watykan 2013.

Franciszek, Encyklika „Dilexit nos”, Watykan 2024.

Gaida J., Istota wychowania religijnego, w: Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa, red. R. Chałupniak, J. Kostorz, Opole 2001, s. 135–143.

Gara J., Relatywizm, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 5, Warszawa 2005, s. 203–209.

Godlewski K., Prawdziwy obraz Boga jako warunek sine qua non pragnienia nowego życia w Chrystusie, „Studia Teologii Dogmatycznej” 8 (2022), s. 25–31. (Crossref)

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.

Mariański J., Pluralizm religijny szansą czy zagrożeniem dla Kościoła, „Wrocławski Przegląd Teologiczny” 9 (2001) 1, s. 113–127.

Pius XI, Encyklika „Divini illius magistri” [O chrześcijańskim wychowaniu młodzieży], tłum. J. Korzonkiewicz, Poznań 1932.

Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach: studium socjologiczno-pastoralne, Warszawa 2007.

Rahner K., Vorgrimler H., Mały słownik teologiczny, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1987.

Ryś G., Królestwo Boże jest nam dane w formie ziarna, a nie jako rzeczywistość gotowa. Homilia wygłoszona przez Metropolitę Łódzkiego podczas inauguracji warsztatów „Od potestas do ministerium, czyli przywództwo w Kościele” dla pracowników Kurii Metropolitalnej Łódzkiej, oprac. P. Kłys, https://www.youtube.com/watch?v=-NOcpszJyM3U [dostęp: 10.06.2024].

Sauer R., Wychowanie religijne w rodzinie, „Znak” 32 (1980) 8–9, s. 937–950.

Schweitzer F., Pädagogik und Religion: eine Einführung, Stuttgart 2003.

Sieroń R.B., Model wychowania chrześcijańskiego według św. Pawła Apostoła, Stalowa Wola 2008.

Słotwińska H., Wychowanie chrześcijańskie szansą integralnego rozwoju człowieka: studium z pedagogiki religii, Kraków 2019.

Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctrum concilium”, Watykan 1963. (Crossref)

Wychowanie integralne w edukacji katolickiej: idee, twórcy, instytucje, red. M. Opiela, E. Świdrak, M. Łobacz, Lublin 2014.


Published
2024-12-31



Karol Godlewski 
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0002-9139-4978
Mateusz Chmielewski 
The John Paul II Catholic University of Lublin
Adam Budziński 
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0009-0007-5177-1955


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.