O rodzajach obecności
Abstrakt
Obecność to skonkretyzowana forma istnienia bytu. Jakiś byt jest obecny dla drugiego świadomego bytu, jeśli znajduje się blisko niego, w zasięgu oddziaływania jego zmysłów. Taka obecność nazywa się obecnością fizyczną. Na drugim biegunie obecności fizycznej znajduje się obecność duchowa. Bytu obecnego na sposób duchowy nie doświadcza się przez zmysły, lecz przez akt myślenia. Między obecnością fizyczną a duchową znajdują się inne rodzaje obecności: wirtualna (zapośredniczona przez obraz, zdjęcie, rozmowę telefoniczną, połączenie wideo), symboliczna (jakaś rzecz jest obecna przez znaki i symbole) oraz sakramentalna.Ta ostatnia łączy w sobie obecność fizyczną z obecnością duchową, korzystając z obecności wirtualnej i symbolicznej. Najlepszym wyrazem obecności sakramentalnej jest obecność Chrystusa w Eucharystii – jest to obecność obecności.
Słowa kluczowe:
obecność, sakramentalność, wirtualność, znaki, symboleBibliografia
Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2010.
Bourgeois H., Sesboüé B., Tihon P., Znaki zbawienia: Sakramenty, Kościół, Najświętsza Panna Maria, w: Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. 3, tłum. P. Rak, Kraków 2001, s. 15−293.
Breviarium fidei, red. I. Bokwa, T. Gacia, S. Laskowski, H. Wójtowicz, Poznań 2007.
Coreth E., Eblen P., Haeffner G., Ricken F., Filozofia XX wieku, tłum. M.L. Kalinowski, Kęty 2004.
Henry M., Wcielenie. Filozofia ciała, tłum. M. Frankiewicz, D. Adamski, Kraków 2012.
Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. 3: Znaki zbawienia: Sakramenty, Kościół, Najświętsza Panna Maria, tłum. P. Rak, Kraków 2001.
Kartezjusz, Medytacje o filozofii pierwszej, tłum. J. Hartman, Warszawa 2024.
Kowalik W., Obecność Chrystusa w sakramentach Kościoła według nauki Soboru Watykańskiego II, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 27 (1999), s. 117−155.
Laurentin R., Jezus Chrystus prawdziwie obecny. Eucharystia – Kościół – jedność, tłum. A. Graboń, Kraków 1998.
Marion J.-L., Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, tłum. W. Starzyński, Warszawa 2007.
Modlić się mszą świętą, red. K. Porosło, Kraków 2021.
Müller G.L., Dogmatyka katolicka, tłum. W. Szymona, Kraków 2015.
O’Collins G., Farrugia E.G., Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych z indeksem angielsko-polskim, tłum. J. Ożóg, B. Żak, Kraków 2002.
O’Leary D., Beauregard M., Duchowy mózg. Neuronaukowa argumentacja za istnieniem duszy, tłum. Z. Kasprzyk, Kraków 2011.
Porosło K., Przez rzeczy widzialne do niewidzialnych – symbol właściwym językiem liturgii, w: Teologia żyjąca w liturgii. Materiały z II rekolekcji liturgicznych „Mysterium Fascinans” (4−6 września 2009 r.), red. K. Porosło, Kraków 2010, s. 86−109.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2000.
Rogalski P., Donacja jako zagadnienie fenomenologii radykalnej w ujęciu Jeana-Luca Mariona, „Studia Philosophica Wratislaviensa” 27 (2022) 4, s. 45−57. (Crossref)
Roszak P., Istota i skutki sakramentu Eucharystii. Szkic z perspektywy tomistycznej, w: Modlić się mszą świętą, red. K. Porosło, Kraków 2021, s. 115−144.
Rusecki M., Istota i geneza religii, Warszawa 1989.
Schneider T., Znaki bliskości Boga. Zarys sakramentologii, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 1995.
Sheed F.J., Teologia dla początkujących, tłum. J. Grzegorczyk, Kraków 2020.
Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/ [dostęp: 18.08.2025].
Starzyński W., Kartezjańska podmiotowość w fenomenologii Jean-Luca Mariona, „Idea – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” 23 (2011), s. 149−169.
Szafrański A.L., Teologia liturgii eucharystycznej, Lublin 1974.
Teologia żyjąca w liturgii. Materiały z II rekolekcji liturgicznych „Misterium Fascinans” (4−6 września 2009 r.), red. K. Porosło, Kraków 2010.
Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 2012.
Vorgrimler H., Nowy leksykon teologiczny, tłum. i opr. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 2005.
Węc W., Michel Henry: ciało i cielesność, „Principia” 71 (2024), s. 117−134. (Crossref)
Wszołek S., Wprowadzenie do filozofii religii, Kraków 2004.
Zdybicka Z., Religia i religioznawstwo, Lublin 1992.
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.





