About Types of Presence
Abstract
Presence is a concretized form of existence of some being. An entity is present to another conscious entity if it is close to it, within the range of its senses. Such presence is called physical presence. At the other extreme there is spiritual presence. Being which is present in a spiritual way is not experienced through the senses, but through the act of thinking. Between physical and spiritual presence there are other kinds of presence: virtual (mediated by image, photo, telephone call, video call), symbolic (an entity is present through signs and symbols) and sacramental. The sacramental presence combines physical presence with spiritual presence, using symbolic and virtual presence. The best expression of sacramental presence is the presence of Christ in the Eucharist – it is the presence of presences.
Keywords:
presence, sacramentality, virtuality, signs, symbolsReferences
Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2010.
Bourgeois H., Sesboüé B., Tihon P., Znaki zbawienia: Sakramenty, Kościół, Najświętsza Panna Maria, w: Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. 3, tłum. P. Rak, Kraków 2001, s. 15−293.
Breviarium fidei, red. I. Bokwa, T. Gacia, S. Laskowski, H. Wójtowicz, Poznań 2007.
Coreth E., Eblen P., Haeffner G., Ricken F., Filozofia XX wieku, tłum. M.L. Kalinowski, Kęty 2004.
Henry M., Wcielenie. Filozofia ciała, tłum. M. Frankiewicz, D. Adamski, Kraków 2012.
Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. 3: Znaki zbawienia: Sakramenty, Kościół, Najświętsza Panna Maria, tłum. P. Rak, Kraków 2001.
Kartezjusz, Medytacje o filozofii pierwszej, tłum. J. Hartman, Warszawa 2024.
Kowalik W., Obecność Chrystusa w sakramentach Kościoła według nauki Soboru Watykańskiego II, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 27 (1999), s. 117−155.
Laurentin R., Jezus Chrystus prawdziwie obecny. Eucharystia – Kościół – jedność, tłum. A. Graboń, Kraków 1998.
Marion J.-L., Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, tłum. W. Starzyński, Warszawa 2007.
Modlić się mszą świętą, red. K. Porosło, Kraków 2021.
Müller G.L., Dogmatyka katolicka, tłum. W. Szymona, Kraków 2015.
O’Collins G., Farrugia E.G., Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych z indeksem angielsko-polskim, tłum. J. Ożóg, B. Żak, Kraków 2002.
O’Leary D., Beauregard M., Duchowy mózg. Neuronaukowa argumentacja za istnieniem duszy, tłum. Z. Kasprzyk, Kraków 2011.
Porosło K., Przez rzeczy widzialne do niewidzialnych – symbol właściwym językiem liturgii, w: Teologia żyjąca w liturgii. Materiały z II rekolekcji liturgicznych „Mysterium Fascinans” (4−6 września 2009 r.), red. K. Porosło, Kraków 2010, s. 86−109.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2000.
Rogalski P., Donacja jako zagadnienie fenomenologii radykalnej w ujęciu Jeana-Luca Mariona, „Studia Philosophica Wratislaviensa” 27 (2022) 4, s. 45−57. (Crossref)
Roszak P., Istota i skutki sakramentu Eucharystii. Szkic z perspektywy tomistycznej, w: Modlić się mszą świętą, red. K. Porosło, Kraków 2021, s. 115−144.
Rusecki M., Istota i geneza religii, Warszawa 1989.
Schneider T., Znaki bliskości Boga. Zarys sakramentologii, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 1995.
Sheed F.J., Teologia dla początkujących, tłum. J. Grzegorczyk, Kraków 2020.
Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/ [dostęp: 18.08.2025].
Starzyński W., Kartezjańska podmiotowość w fenomenologii Jean-Luca Mariona, „Idea – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” 23 (2011), s. 149−169.
Szafrański A.L., Teologia liturgii eucharystycznej, Lublin 1974.
Teologia żyjąca w liturgii. Materiały z II rekolekcji liturgicznych „Misterium Fascinans” (4−6 września 2009 r.), red. K. Porosło, Kraków 2010.
Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 2012.
Vorgrimler H., Nowy leksykon teologiczny, tłum. i opr. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 2005.
Węc W., Michel Henry: ciało i cielesność, „Principia” 71 (2024), s. 117−134. (Crossref)
Wszołek S., Wprowadzenie do filozofii religii, Kraków 2004.
Zdybicka Z., Religia i religioznawstwo, Lublin 1992.
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





