Jaką rolę odgrywa egzegeza w dogmatyce?

Bernhard Körner

Uniwersytet Karola Franciszka w Grazu , Niemcy


Abstrakt

Wraz z końcem teologii neoscholastycznej musiała zostać na nowo zdefiniowana relacja między dogmatyką, która jest teraz rozumiana historiozbawczo, a egzegezą, która posługuje się (między innymi) metodą historyczno-krytyczną. Solidne podstawy ku temu stworzyła konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei Verbum Soboru Watykańskiego II. Opierając się na niej, niniejszy tekst reprezentuje tezę, że kościelna interpretacja Pisma Świętego przez stulecia, czyli w ramach żywej Tradycji, i interpretacja historyczno-krytyczna stanowią dwa różne podejścia do Biblii, które nie powinny być sobie przeciwstawiane. Tylko w ich wzajemnym oddziaływaniu można czytać i rozumieć Biblię jako Słowo Boże (!) dzisiaj, a nie tylko jako tekst historyczny.

Słowa kluczowe:

objawienie, słowo Boże, kościelno-dogmatyczna wykładnia Pisma Świętego, egzegeza historyczno-krytyczna, historyczność

Benedykt XVI, Posynodalna adhortacja apostolska „Verbum Domini”.
Benedykt XV, Encyklika „Spiritus paraclitus”.
Grillmeier A., Kommentar zur Offenbarungskonstitution „Dei Verbum”, LThK 2, t.
13.
Kasper W., Die Methoden der Dogmatik, München 1967.
Körner B., Die Bibel als Wort Gottes auslegen. Historisch-kritische Exegese und Dogmatik, Würzburg 2011.
Leon XIII, Providentissimus Deus.
Lubac H. de, Rückblick auf die Entstehung meiner Schriften, Einsiedeln 1996.
Luz U., Kann die Bibel heute noch Grundlage für die Kirche sein? Über die Aufgabe der Exegese in einer religiös-pluralistischen Gesellschaft, NTS 44 (1998), s. 317–339.
Pesch O.-H., Das Zweite Vatikanische Konzil (1962–1965), Würzburg 1994.
Ratzinger J., Ein Versuch zur Frage des Traditionsbegriffs, w: K. Rahner, J. Ratzinger, Offenbarung und Geschichte, Freiburg 1965, s. 25–69.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym „Dei Verbum”.
Theobald M., Die Autonomie der historischen Kritik – Ausdruck des Unglaubens oder theologische Not-wendigkeit. Zur Schriftauslegung Romano Guardinis, w: Auslegungen des Glaubens. Zur Hermeneutik christlicher Existenz, Hrsg. L. Honnefelder, M. Lutz-Bachmann, Berlin 1987, s. 21–45.
Werbick J., Gott verbindlich. Eine theologische Gotteslehre, Freiburg 2007.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-17



Bernhard Körner 
Uniwersytet Karola Franciszka w Grazu



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.