The Sings of New Mariological Paradigm in Ecclesial's Symbolism

Tomasz Czura




Abstract

The article presents the elements of new marialogical paradigm which signs appear in ecclesial’s symbolism. The analysis is mainly based on Italian sources by Bruno Forte, who is the creator of mariological symbolism. The Author of the article doesn’t limit himself only to summarising Forte’s idea, but he also exposes the foundations of new mariological paradigm which origin starts in ecclesial’s symbolism. It is based on aesthetic compiling of traditional mariological content. Thanks to this, we can talk about mariological aesthetics, which the main axis is focused on appreciating the concrete idea on the one hand, and rooting in The Trinity’s internal life on the other hand. Virgin Mary reveals “Everything” in “part”, but not for the price of removing the fragmental. In this way, the balance between historical message and dogmatic aspect of Revelation is achieved. Brunon Forte, within ecclesial’s symbolism, presents solid basics for us to be able to consider new marialogical paradigm and he shows the way for further studies in this field.

Keywords:

mariology, paradigm, Trinity, aesthetic theological

Wyznanie wiary Soboru Chalcedońskiego, 451 r., w: Breviarium fidei, red. I. Bokwa, Poznań 2007, nr 88–89.
Balthasar H.U. von, Teologia Misterium Paschalnego, tłum. E. Piotrowski, Kraków 2001.
Bartosik G., Matka Boża a misterium paschalne, „Communio” 4 (2011), s. 70–85. Bartosik G., Maryja ikoną Ducha Świętego według Bruno Fortego, „Studia Theologica Varsaviensia” 1998, nr 2, s. 119–133.
Bartosik G., Maryja jako nasz wzór w porządku wiary, miłości i doskonałego zjednoczenia z Chrystusem (KK 63), w: Maryjny kształt świadectwa. Materiały z sympozjum mariologicznego i spotkania kustoszów sanktuariów polskich, red. G. Bartosik, Częstochowa 2012, s. 13–25.
Borto P., Profil Maryjny Kościoła, „Studia Theologica Varsaviensia” 2 (2012), s.
223–243.
Guzowski K., Symbolika trynitarna Brunona Fortego, Lublin 2004.
Figura M., Zamieszkiwanie Trójjedynego Boga w duszy człowieka usprawiedliwionego, „Communio” 3 (2005), s. 66–82.
Forte B., Dio Padre. Nostalgia – rivelazione – ricerca, Cinisello Balsamo 2013.
Forte B., Istota chrześcijaństwa, tłum. P. Kozak, Lublin 2007.
Forte B., Maria, la donna icona del Mistero. Saggio di mariologia simbolico-narrativa, Cinisello Balsamo 2011.
Forte B., Teologia della storia. Saggio sulla rivelazione, l`inizio e il compimento, Cinisello Balsamo 1991.
Gręś S., Relacja: „Duch Święty – Maryja” (1965–2000), Niepokalanów 2001.
Kasjaniuk E., Maryjna rekapitulacja służebna w ujęciu błogosławionego Jana Pawła II, „Teologia w Polsce” 2013, nr 1, s. 43–57.
Kowalczyk M., Maryja – święta i niepokalana modelem Kościoła, „Communio” 2013, nr 4, s. 22–40.
Kowalczyk M., Udział Maryi w dziele odkupienia, „Communio” 2000, nr 6, s. 98–108.
Kunka S., Mężczyzna i kobieta obrazem Boga. Płeć a obraz Boży w człowieku, „Teologia w Polsce” 2013, nr 2, s. 101–113.
Napiórkowski S.C., Służebnica Pańska (problemy – poszukiwania – perspektywy), Lublin 2004.
Parzych K., Maryja – osoba spełniona jako kobieta, „Salvatoris Mater” 2006, nr 1–2, s. 191–206.
Parzych-Blakiewicz K., Teologia historiozbawcza w dogmatyce polskiej XX wieku, Olsztyn 2010.
Siwecki L., Ikona mysterium. Obraz Maryi w perspektywie Trójcy i Kościoła w ujęciu Bruno Fortego, „Studia Sandomierskie” 2008, z. 2–3, s. 161–180.
Szymik J., Tam otwiera się niebo. Maryjny wymiar teologii i sztuki chrześcijańskiego życia według Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, „Teologia w Polsce” 2014, nr 2, s. 43–58.

Published
2020-03-24



Tomasz Czura 



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.