Teologia katolicka a młodsza Europa globalizacyjnej współczesności (cz. 1)
Dominik Kubicki
Uniwersytet Adama Mickiewicza , PolskaAbstrakt
Kraje środkowej i północnej Europy: Węgry, Czechy, Polska i Skandynawia, zostały na sposób oficjalny schrystianizowane w X-XI stuleciu, spotykając się z typem kultury chrześcijańskiej, danym w postaci gotowego i dojrzałego wzorca ze strony frankijskiego Zachodu, który przez stulecia nie przestał stanowić miary pogłębiających się procesów okcydentalizacji. Realizowane po upadku komunizmu transformacje ustrojowe i przemiany społeczno-polityczne i ekonomiczne w społecznościach Europy Środkowej i Wschodniej zdają się potwierdzać upowszechnione uproszczone postrzeganie w kategoriach zapóźnienia cywilizacyjnego. Jednak, czy nie należałoby raczej dostrzec młodszości cywilizacyjnej tychże społeczności jako realiów uprawiania teologii i czynienia refleksji nad Słowem objawiającym się w dziejach? Powyższe okazuje się niezwykle istotne, skoro rozpoznaje się, że kształt refleksji teologicznej wynika z kulturowych uwarunkowań oraz wydarzeń dziejów określonej wspólnoty społecznej.
Uniwersytet Adama Mickiewicza
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.