Chrystologia Romana Rogowskiego w kontekście mistyki
Bogdan Ferdek
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu , Polskahttps://orcid.org/0000-0001-5787-0523
Abstrakt
Zazwyczaj mistykę oddziela się od dogmatu. Dogmat daje poznanie teoretyczne, natomiast mistyka daje doświadczenie rzeczywistości, o której mówi dogmat. Te dwa odrębne sposoby mówienia o rzeczywistości próbuje powiązać ze sobą Roman Rogowski. Na bazie wydarzenia z góry Tabor Rogowski kładzie podwaliny mistycznej chrystologii. Dla trzech apostołów − Piotra, Jakuba i Jana − góra
Tabor była doświadczeniem chrystologicznego dogmatu: „Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego” (Mt 16,16). To doświadczenie dało apostołom jakby eksperymentalne poznanie Chrystusa. Mistyczna chrystologia Rogowskiego konkretyzuje tezę prawosławnego teologa Włodzimierza Łosskiego: nie ma chrystologii bez mistyki, a mistyka jest szczytem chrystologii. Od strony formalnej mistyczna chrystologia Rogowskiego nie przybiera formy traktatu teologicznego w ścisłym znaczeniu. Zbliża się ona do teologii narratywnej, która jest zbiorem opowiadań dotyczących tematów związanych z wiarą. Rogowski nie tylko dał podwaliny mistycznej chrystologii na bazie historiozbawczego znaczenia gór, lecz także ukazał znaczenie gór dla człowieka będącego homo viator. Dla Rogowskiego po górach, które Bóg podtrzymuje w istnieniu, wędruje człowiek będący obrazem Boga. Góry są ramą lub ekranem objawiającego się Boga, bo w akcie stworzenia przez Tego, który jest Tajemnicą, otrzymały coś z Jego tajemnicy. Ta tajemnica gór podpowiada rozumowi
istnienie Boga, a trwoga i fascynacja wywoływane górami dają odczuć Boga. Ta górska mistyka jest jednak tylko przedpolem tej mistyki, której Piotr, Jakub i Jan doświadczyli na górze Tabor.
Słowa kluczowe:
chrystologia, mistyka, tajemnica, kosmos, liturgiaBibliografia
Bürkle H., Człowiek w poszukiwaniu Boga. Problem różnych religii, Poznań 1998.
Dinzelbacher P., Leksykon mistyki, Warszawa 2002.
Giel J., Jacyk D., Rudolf Otto o filozofii religii Kanta i Friesa, Wrocław 2023.
Kosian J., Mistyka Śląska, Wrocław 2001.
Łosski W., Teologia mistyczna Kościoła Wschodniego, Warszawa 1989.
Otto R., Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, Warszawa 1999.
Palamas G., The Triads, New Jersey 1983.
Rogowski R., Mistyka gór, Wrocław 1985.
Rogowski R., Światłość i tajemnica, Katowice 1986.
Schmemann A., Liturgy and Theology, w: Liturgy and Tradition, ed. T. Fisch, New York 1990, s. 49–68.
Schmemann A., Eucharystia. Misterium Królestwa, Białystok 1997.
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.