The Credibility of the Church Based on Benevolence in the Light of the Works of Marian Rusecki

Jacenty Mastej

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0001-7888-4078


Abstract

The problem addressed in the article is the question of the credibility of the Church based on benevolence in the light of the work of Marian Rusecki. The present issue was addressed and resolved in three stages. In the first stage – invoking the Ecclesia-forming activity of Jesus – the benevolence-based aspects related to the genesis of the Church were pointed out. In the second stage, the benevolent identity of the Ecclesia was presented, for which well-being is an essential part of its life and mission. At the final stage, the matter of recognizing the benevolence-based credibility of the Church was addressed, taking into account Rusecki’s personalistic and sign-based concept of the Church and the signs of its credibility. Elements that are helpful in recognizing the benevolence-based credibility of the Church were also identified. The Church’s benevolence – which is rooted in the life and work of Jesus – is clear in its connection to the entirety of human life. Goodness is the overriding value that man needs in life, especially in illness, suffering or misfortune. The Ecclesia is a clear and credible sign of God’s goodness when, aware of the salvific goods which it has received from Christ, it bestows them on human beings, remaining particularly sensitive to human injustice and evil, and takes the side of the disadvantaged and the suffering, providing them with concrete help, both spiritual and material.

 

Keywords:

Jesus Christ, Church, goodness, Church credibility, signs of Church credibility, benevolencebased argument

Anderwald, A., “Znakowe ujęcie cudu we współczesnej teologii fundamentalnej. Koncepcja Księdza Mariana Ruseckiego,” Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin (eds. I.S. Ledwoń et al.; Lublin: Wydawnictwo KUL 2007) 99–109.

Arndt, M.B., “Stworzony ‘dobry’ świat – po potopie,” Z zagadnień dobra i zła według Biblii (ed. J. Flis; Lublin: [s.n.] 1990) 45–57.

von Balthasar, H.U., Glaubhaft ist nur Liebe (Einsiedeln: Johannes 1963).

Bartnik, C.S., Kościół Jezusa Chrystusa (Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej 1982).

Bartnik, C.S., “Metoda znakowo-personalistyczna w ujęciu Profesora Mariana Ruseckiego,” Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin (eds. I.S. Ledwoń et al.; Lublin: Wydawnictwo KUL 2007) 69–73.

Borto, P., “Josepha Ratzingera ujęcie wiarygodności Kościoła,” Teologia fundamentalna w twórczości Josepha Ratzingera (eds. K. Kaucha – J. Mastej; Lublin: Wydawnictwo KUL 2017) 203–216.

Catechism of the Catholic Church (Vatican: Libreria Editrice Vaticana 1992).

Dola, T., “Metody teologicznofundamentalne szkoły lubelskiej,” Roczniki Teologiczne 65/9 (2018) 25–39. DOI: https://doi.org/10.18290/rt.2018.65.9-3. (Crossref)

Dola, T., “Personalistyczna koncepcja teologii fundamentalnej ks. Marina Ruseckiego,” Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin (eds. I.S. Ledwoń et al.; Lublin: Wydawnictwo KUL 2007) 59–67.

Dola, T., Teologia misteriów życia Jezusa (Opole: Redakcja Wydawnictw. Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego 2002).

Drączkowski, F., Miłość syntezą chrześcijaństwa (Lublin: TN KUL 1990).

Herbut, J., “Dobro,” Leksykon filozofii klasycznej (ed. J. Herbut; Lublin: TN KUL 1997) 116–117. John Paul II, Encyclical Redemptor hominis (1979).

Kaucha, K., “Agapetologiczny argument,” Leksykon teologii fundamentalnej (eds. M. Rusecki et al.; Lublin – Kraków: Wydawnictwo M 2002) 184–192.

Kaucha, K., Cóż to jest prawda? Argumentacja z prawdy za najwyższą wiarygodnością chrześcijaństwa na kanwie twórczości Josepha Ratzingera (Lublin: Wydawnictwo KUL 2020).

Kaucha, K., “Doctor Credibilitatis śp. ks. prof. dr hab. dr hc Marian Jan Rusecki (22 III 1942 – 15 XII 2012),” Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii 5 (2013) 5–12.

Kaucha, K., “Joseph Ratzinger’s Very Critical Diagnosis and Apology of the Catholic Church,” Verbum Vitae 41/1 (2023) 141–160. DOI: https://doi.org/10.31743/vv.14705. (Crossref)

Kaucha, K., “Lubelska szkoła teologii fundamentalnej i jej osiągnięcia,” Roczniki Teologiczne 65/9 (2018) 11–24. DOI: https://doi.org/10.18290/rt.2018.65.9-2. (Crossref)

Kaucha, K., Miłość za miłość. Wiarygodność chrześcijaństwa według Battisty Mondina (Lublin: Wydawnictwo KUL 2000).

Kaucha, K., “Wiarygodność Kościoła,” Kościół w czasach Jana Pawła II (eds. M. Rusecki – K. Kaucha – J. Mastej; Lublin: Wydawnictwo KUL – Gaudium 2005) 335–359.

Kaucha, K., “Wiarygodność Kościoła i jej uzasadnienie w twórczości naukowej M. Ruseckiego,” Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin (eds. I.S. Ledwoń et al.; Lublin: Wydawnictwo KUL 2007) 133–145.

Kaucha, K., Wiarygodność Kościoła w kontekście współczesności europejskiej w świetle nauczania Jana Pawła II (Lublin: Wydawnictwo KUL 2008).

Kaucha, K., “Współczesne metody uzasadniania wiarygodności Kościoła,” Roczniki Teologiczne 52/9 (2005) 77–96.

Kowalczyk, S., “Dobro,” Encyklopedia katolicka (Lublin: TN KUL 1985) III, 1374–1375.

Krzyszowski, Z., “Mysterium Ecclesiae w myśli naukowej Księdza Profesora Mariana Ruseckiego,” Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin (eds. I.S. Ledwoń et al.; Lublin: Wydawnictwo KUL 2007) 123–131.

Mastej, J., “Eklezjotwórczy wymiar miłości,” Roczniki Teologiczne 53/9 (2006) 107–122.

Mastej, J., “Miłosierdzie w funkcji eklezjotwórczej,” Roczniki Teologiczne 63/9 (2016) 21–42. DOI: https://doi.org/10.18290/rt.2016.63.9-2. (Crossref)

Mastej, J., Od objawienia do wiary. Personalistyczna koncepcja aktu wiary chrześcijańskiej (Lublin: Wydawnictwo KUL 2001).

Mastej, J., “Paschalna wiarygodność chrześcijaństwa i Kościoła według Josepha Ratzingera/Benedykta XVI,” Teologia fundamentalna w twórczości Josepha Ratzingera (eds. K. Kaucha – J. Mastej; Lublin: Wydawnictwo KUL 2017) 135–151.

Mastej, J., “Patrystyczne podstawy personalistyczno-znakowej koncepcji cudu Mariana Ruseckiego,” Vox Patrum 79 (2021) 259–276. DOI: https://doi.org/10.31743/vp.12685. (Crossref)

Mastej, J., “Permanentna eklezjogeneza,” Kościół w czasach Jana Pawła II (eds. M. Rusecki – K. Kaucha – J. Mastej; Lublin: Wydawnictwo KUL – Gaudium 2002) 113–125.

Mastej, J., “Pneumatologiczna wiarygodność Kościoła,” Verbum Vitae 37/1 (2020) 227–240. DOI: https://doi.org/10.31743/vv.4920. (Crossref)

Michalik, A., “Wiarygodność chrześcijaństwa według Josepha Ratzingera,” Teologia fundamentalna w twórczości Josepha Ratzingera (eds. K. Kaucha – J. Mastej; Lublin: Wydawnictwo KUL 2017) 121–134.

Nadbrzeżny, A., “Kościół jako sakrament zbawienia w historii,” Studia Salvatoriana Polonica 3 (2009) 39–55.

Nagy, S., Chrystus w Kościele. Zarys eklezjologii fundamentalnej (Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej 1982).

Nagy, S., Ty jesteś Piotr, czyli Skała i na tej Skale zbuduję Kościół mój. Studium o widzialnym Kościele (Częstochowa: Biblioteka Niedzieli 2009).

Napiórkowski, A.A., “Geneza, natura i posłanie Kościoła,” Teologia fundamentalna. IV. Kościół Chrystusowy (eds. T. Dzidek et al.; Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej 2003) 71–105.

Napiórkowski, A.A., “Powstawanie Kościoła: od eklezjogenezy chrystocentrycznej do eklezjogenezy trynitarnej,” Verbum Vitae 41/1 (2023) 57–73. DOI: https://doi.org/10.31743/vv.13726. (Crossref)

Pottmeyer, H.J., “Teologia fundamentalna wobec nowego wyzwania. Zewnętrzne i wewnętrzne uzasadnienie wiarygodności chrześcijaństwa,” Analecta Crcoviensia 21–22 (1989–1990) 285–293. DOI: https://doi.org/10.15633/acr.3123. (Crossref)

Prawda, W., Personalistyczno-znakowa chrystologia fundamentalna ks. prof. Mariana Ruseckiego (Doctoral dissertation; The John Paul II Catholic University of Lublin; Lublin 2022).

Rabczyński, P., “Wiarygodność Kościoła a znaki czasu,” Kościół w czasach Jana Pawła II (eds. M. Rusecki – K. Kaucha – J. Mastej; Lublin: Wydawnictwo KUL – Gaudium 2005) 319–334.

Rusecki, M., “Argumentacja prakseologiczna w teologii fundamentalnej,” Roczniki Teologiczne 34/2 (1987) 111–139.

Rusecki, M., “Bonatywny argument,” Leksykon teologii fundamentalnej (eds. M. Rusecki et al.; Lublin – Kraków: Wydawnictwo M 2002) 152–155.

Rusecki, M., “Bonatywny wymiar cudu,” Z zagadnień dobra i zła według Biblii (ed. J. Flis; Lublin: [s.n.] 1990) 65–88.

Rusecki, M., “Boska geneza Kościoła,” Kościół w czasach Jana Pawła II (eds. M. Rusecki – K. Kaucha – J. Mastej; Lublin: Wydawnictwo KUL – Gaudium 2005) 65–78.

Rusecki, M., Cud w chrześcijaństwie (Lublin: TN KUL 1996).

Rusecki, M., “Czy Kościół w Polsce jest wiarygodny?,” Wiarygodność Kościoła wobec przemian w Polsce. Quo vadis Ecclesia Polonorum? (ed. M. Rusecki; Pelplin – Lublin: Bernardinum 1994) 143–156.

Rusecki, M., “Czy zmartwychwstanie jest cudem?,” In Te Domine Speravi. Księga poświęcona Księdzu Arcybiskupowi Bolesławowi Pylakowi Metropolicie Lubelskiemu (eds. C.S. Bartnik – H. Langkammer – K. Góźdź; Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1996) 219–233.

Rusecki, M., Dziejowe znaczenie chrześcijaństwa (Poznań: Pallottinum 2011).

Rusecki, M., “Eklezjotwórczy charakter Eucharystii,” Leksykon teologii fundamentalnej (eds. M. Rusecki et al.; Lublin – Kraków: Wydawnictwo M 2002) 361–365.

Rusecki, M., Fenomen chrześcijaństwa (Lublin: Gaudium 2001).

Rusecki, M., Funkcje cudu (Sandomierz – Lublin: Wydawnictwo Diecezjalne Sandomierz 1997).

Rusecki, M., Istota i geneza religii (Lublin – Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne Sandomierz 1997).

Rusecki, M., “Krzyż w wydarzeniach paschalnych. Aspekt teologicznofundamentalny,” Diligis Me? Pasce (eds. S. Czerwik – M. Mierzwa – R. Majkowska; Sandomierz: Hodie 2000) II, 511–527.

Rusecki, M., “Miłość jako motyw wiarygodności chrześcijaństwa,” Miłość w postawie ludzkiej (ed. W. Słomka; Lublin: TN KUL 1993) 229–247.

Rusecki, M., Pan zmartwychwstał i żyje. Zarys teologii rezurekcyjnej (Warszawa: PAX 2006).

Rusecki, M., “Próba określenia przedmiotu ikonicznej teologii fundamentalnej,” Wokół teologii ikony (ed. B. Kochaniewicz; Studia Theologiae Fundamentalis 2; Poznań: Redakcja Wydawnictw UAM. WT 2011) 31–46.

Rusecki, M., “Rola Ducha Świętego w Kościele według encykliki Dominum et vivificantem Jana Pawła II,” Roczniki Teologiczne 45/2 (1998) 5–19.

Rusecki, M., “Struktura naukowa teologii fundamentalnej,” Studia Theologica Varsaviensia 22/1 (1984) 35–69.

Rusecki, M., Traktat o cudzie (Lublin: Wydawnictwo KUL 2006).

Rusecki, M., Traktat o Kościele (Lublin: Wydawnictwo KUL 2014).

Rusecki, M., Traktat o Objawieniu (Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów 2007).

Rusecki, M., Traktat o religii (Warszawa: Verbinum 2007).

Rusecki, M., Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi? (Lublin: TN KUL 2010).

Rusecki, M., “Urzeczywistnianie się Kościoła dziś,” Universitas Gedanensis 6/10 (1994) 5–14.

Rusecki, M., “Wiarygodność,” Leksykon teologii fundamentalnej (eds. M. Rusecki et al.; Lublin – Kraków: Wydawnictwo M 2002) 1328–1334.

Rusecki, M., “Wiarygodność Kościoła w Polsce jako rzeczywistości personalistycznej i dynamicznej,” Studia Warmińskie 30 (1993) 377–390.

Rusecki, M., Wiarygodność chrześcijaństwa. I. Z teorii teologii fundamentalnej (Lublin: TN KUL 1994).

Rusecki, M., “Współczesna eklezjogeneza,” Ateneum Kapłańskie 125/2–3 (1995) 226–234.

Rusecki, M. – Kaucha, K. – Pietrzak, A., “Znaki wiarygodności Kościoła,” Leksykon teologii fundamentalnej (eds. M. Rusecki et al.; Lublin – Kraków: Wydawnictwo M 2002) 1381–1393.

Rusecki, M. – Mastej, J., “Eklezjotwórczy wymiar modlitwy,” Ecclesia de oratione vivit. Kościół rodzi się na modlitwie (ed. J. Perszon; Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2008) 95–116.

Rusecki, M. – Mastej, J., “Zmartwychwstanie,” Leksykon teologii fundamentalnej (eds. M. Rusecki et al.; Lublin – Kraków: Wydawnictwo M 2002) 1367–1375.

Seweryniak, H., Antropologia i teologia fundamentalna. Studium antropologii teologicznofundamentalnej Wolfharta Pannenberga (Płock: [s.n.] 1993).

Seweryniak, H., “Sposoby uzasadniania wiarygodności Kościoła w nowszej literaturze teologicznej,” Wiarygodność Kościoła. Materiały z sympozjum w Kamieniu Śląskim w dniach 2–3.04.1997 (ed. T. Dola; Opole: Redakcja Wydawnictw. Wydział Teologiczny Uniwersytetu

Opolskiego 1997) 27–48. (Crossref)

Seweryniak, H., Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna (Płock: Płocki Instytut Wydawniczy 2001).

Seweryniak, H., Święty Kościół powszedni (Warszawa: Biblioteka “Więzi” 1996).

Second Vatican Council, Dogmatic Constitution on the Church Lumen gentium (1964) .

Download

Published
2023-06-12


Mastej, J. (2023). The Credibility of the Church Based on Benevolence in the Light of the Works of Marian Rusecki. Verbum Vitae, 41(2), 353–371. https://doi.org/10.31743/vv.15935

Jacenty Mastej  jacenty.mastej@kul.pl
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0001-7888-4078



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK