A Positive Side to Apophaticism: Prolegomena

Marek Gilski

Pontifical University of John Paul II , Poland
https://orcid.org/0000-0003-4588-2038


Abstract

The article synthetically presents positive aspects of apophaticism. It discusses its apologetic role, its importance in defending against magical thinking, its focus on experience, its openness to pluralism, and its inspirational role for a variety of disciplines in delimiting their cognitive boundaries. Some of the most important conclusions are: a) apophaticism played an important role in the early days of Christianity in polemics against both pagan cults and magical tendencies; b) already in ancient Greece apophaticism influenced the search not only for symbolic interpretations of Homer’s poems but also for religious experience; c) the limits of cognition discovered by theology are becoming a contemporary experience of other sciences (mathematics, physics).

Keywords:

apophaticism, apology, religious experience, magic, pluralism, limitative theorems

Ahrensdorf, P.J., Homer on the Gods and Human Virtue. Creating the Foundations of Classical Civilization (Cambridge: Cambridge University Press 2004).

Ambrosius, De Mysteriis, w: Sancti Arobrosii Opera (red. O. Faller, CSEL 73, 89- 116; Wiedeń: Verl. d. Österr. Akad. d. Wiss. 1955); tł. pol.: Ambroży, Wyjaśnienie symbolu. O tajemnicach. O sakramentach (tł. L. Gładyszewski; Kraków: WAM 2004).

Ambroży, Wyjaśnienie symbolu. O tajemnicach. O sakramentach, tł. L. Gładyszewski (Kraków: WAM 2004).

Banek, K., Mistycy i bezbożnicy. Przełom religijny VI-V w. p.n.e. w Grecji (Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2003).

Baron, A. – Pietras, H. (red.), Dokumenty soborów powszechnych. Tekst grecki, łaciński i polski, t. I-II (Kraków: WAM 2001-2002).

Brugarolas, M., „La «conspiración» de los contrarios: cristología y antropología en Gregorio de Nisa”, Scripta Theológica 2 (2023) 297-322. (Crossref)

Campos, S.A. (red.), Corpus Marianum Patristicum, t. VIII (Burgos: Aldecoa 1985).

Chodkowski, R.R., Ajschylos i jego tragedie (Lublin: TN KUL 1994).

Collins, D., Magic in the Ancient Greek World (Oxford: Blackwell 2008). (Crossref)

Cosmopoulos, M.B., Bronze Age Eleusis and the Origins of the Eleusinian Misteries (Cambridge: Cambridge University Press 2015). (Crossref)

Davies, O. – Turner, D. (red.), Silence and the Word. Negative Theology and Incarnation (Cambridge: Cambridge University Press 2002). (Crossref)

Drzyżdżyk, S., Chrystologia w perspektywie Mitu Trojańskiego (Kraków: Scriptum 2017).

Epiphanius, Panarion haer. 34-46, w: Epiphanius, Ancoratus und Panarion haer (red. K. Holl; GCS 31; Leipzig: J.C. Hinrichs 1922) II; tł. pol.: Epifaniusz z Salaminy, Panarion. Herezje 34-46 (tł. M. Gilski – M. Piątek; Kraków: Scriptum 2021).

Giakalis, A., Images of the Divine. The Theology od Icons at the Seventh Ecumenical Council (Leiden: Brill 2005). (Crossref)

Gilski, M., „Chrześcijańskie papirusy magiczne”, Polonia Sacra 27 (2010) 89-97.

Gilski, M. – Cholewa, M., Język soborów pierwszego tysiąclecia (Kraków: Scriptum 2018).

Heath, J., The Biblie, Homer and the Serach for Meaning in Ancient Myths: Why We Would Be Better Off With Homer’s Gods (London – New York: Routledge 2019). (Crossref)

Hewitt, S., Negative Theology and Philosophical Analysis: Only the Splendour of Light (London: Palgrave McMillan 2020). (Crossref)

Hryniewicz, W., Hermeneutyka w dialogu (Opole: Wydawnictwo św. Krzyża 1998).

Jugrin, D., „Negative Theology in Contemporary Interpretation”, European Journal for Philosophy of Religion 2 (2018) 149-170. (Crossref)

Iustini Martyris Apologiae pro Christianis (red. M. Marcovich; PTS 38, Berlin – New York: Walter de Gruyter 1994); tł. pol.: Justyn Męczennik, 1 i 2 Apologia. Dialog z Żydem Tryfonem (tł. i oprac. L. Misiarczyk; Warszawa: Wydawnictwo UKSW 2012).

Kitto, H.D.F., Tragedia grecka. Studium literackie (Bydgoszcz: Homini 1997).

Krajewski, S., Twierdzenie Gödla i jego interpretacje filozoficzne. Od mechanicyzmu do postmodernizmu (Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN 2003).

Lamberz, E. (red.), Concilium Universale Nicaenum Secundum. Concilii actiones VI – VII (Berlin – Boston: Walter de Gruyter 2016). (Crossref)

Liana, Z., „Józefa Życińskiego koncepcja racjonalizmu umiarkowanego: epistemologiczna i doksalogiczna funkcja podmiotowego commitment”, Zagadnienia filozoficzne w Nauce 68 (2020) 117-184.

Łukaszuk, D., Obraz święty – ikona w życiu, w wierze i w teologii Kościoła (Częstochowa: Paulinianum 1993).

Maguire, H., „Magic in the Christian Image”, Byzantine Magic (red. H. Maguire) (Dumbarton Oaks: Harvard University Press 2009) 51-71.

Meyer, M., – Smith, R., Ancient Christian Magic. Coptic Texts of Ritual Power (Princeton – New Jersey: Princeton University Press 1999).

Mortley, R., From Word to Silence, t. II: The way of negation, Christian and Greek (Bonn – Frankfurt am Mein: Henstain Verlag 1986).

Mrugalski, D., „Bóg niezdolny do gniewu. Obrona apathei w teologii aleksandryjskiej: Filon, Klemens i Orygenes”, Verbum Vitae 33 (2018) 279-314. (Crossref)

Mrugalski, D., „Agnostos theos. Relacja między nieskończonością a niepoznawalnością Boga w doktrynach medioplatoników”, Roczniki filozoficzne 3 (2019) 25-51. (Crossref)

Preisendanz, K. (red.), Papyri Graecae Magicae. Die griechischen Zauberpapyri, t. II (München – Leipzig: Walter de Gruyter 2001). (Crossref)

Scott, M. – Citron, G., „What is apophaticism? Ways of talking about an ineffable God”, European Journal for Philosophy of Religion 4 (2016) 23-49. (Crossref)

Steenbuch, J.A., Negative Theology. A Short Introduction (Eugene: Cascade Books 2022).

Turner, D., The Darkness of God. Negativity in Christian Mysticism (Cambridge: Cambridge University Press 1995). (Crossref)

Turner, D., „Apophaticism, idolatry and claims of reason”, Silence and the Word. Negative Theology and Incarnation (red. O. Davis – D. Turner) (Cambridge: Cambridge University Press 2004), s. 11-34. (Crossref)

Weedman, M., „The Polemical Context of Gregory of Nyssa’s Doctrine of Divine Infinity”, Journal of Early Christian Studies 1 (2010) 81-104. (Crossref)

Wypustek, A., Magia antyczna (Wrocław: Ossolineum 2001).

Życiński, J., Elementy filozofii nauki (Kraków: Copernicus Center Press 2015).

Download

Published
2023-10-03


Gilski, M. (2023). A Positive Side to Apophaticism: Prolegomena. Verbum Vitae, 41(3), 465–482. https://doi.org/10.31743/vv.16458

Marek Gilski  marek.gilski@upjp2.edu.pl
Pontifical University of John Paul II

Ks. Marek Gilski, dr hab. teologii, dr filologii klasycznej, profesor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Tłumacz z języka greckiego, przełożył dwa tomy Panarionu Epifaniusza z Salaminy oraz Quaestiones et responsiones Anastazego Synaity. Ostatnio opublikował: „Homerocentony jako najbardziej skrajna próba hellenizacji chrześcijaństwa”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 995-1005; „Ortodoksja jako droga twórczego rozwoju dziecka w Panarionie Epifaniusza z Salaminy”, Vox Patrum 83 (2022) 205-220; „Przyczyny odejścia z Kościoła. Diagnoza Epifaniusza z Salaminy”, Łódzkie Studia Teologiczne 1 (2023) 11-19. Zainteresowania badawcze: poematy homeryckie, katalogi herezji, sobory, mariologia.

https://orcid.org/0000-0003-4588-2038



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK