Optimising Religious Education in Poland in the Age of Secularisation

Paweł Mąkosa

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0002-4664-7024


Abstract

The dynamic secularisation of Polish young people and the fact that many of them are opt­ing out of religious classes prompts a critical analysis of the current model of Religious Education and the development of proposals that respond to contemporary socio-cultural challenges. In others words this article will seek to outline potential directions for modifying the current Religious Education model intended for secondary school students in Poland. This paper attempts to provide a synthetic answer to the following questions: Why is Religious Education in secondary schools today not leading to the expected results? What elements of it are inadequate for contemporary conditions? What should the model of Religious Education for young people look like in the context of a decline in religiousness? Where and how should catechesis be provided? This paper contributes to the discussion on the shape of Religious Education for young people in a changing society.

Keywords:

Religious Education, catechesis, Youth, Secularisation, Catholic Church

Adamczyk, Tomasz. 2023. “Młodzież.” In Kościół w Polsce 2023: Raport, edited by Joanna Woleńska-Operacz, 31–44. Warszawa: Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego J. Paderewskiego.

Babin, Pierre. 1965. Options pour une éducation de la foi des jeunes. Lyon: Éditions du Chalet.

Bagrowicz, Jerzy. 2000. Edukacja religijna współczesnej młodzieży: Źródła i cele. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Barnes, Philip, and Andrew Davis. 2015. Religious Education: Educating for Diversity. Edited by J. Mark Halstead. London: Bloomsbury Academic.

Benedict XVI. 2011. Video Message of His Holiness Benedict XVI to the „Courts of the Gentiles”. Paris. https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/en/messages/pont-messages/2011/documents/hf_ben-xvi_mes_20110325_parvis-gentils.html.

Boguszewski, Rafał. 2022. “Religijność młodzieży.” In Młodzież 2021. Raport z badań ilościowych zrealizowanych przez Fundację CBOS, 126–40. Warszawa: CBOS.

Canizares, Antonio. 2007. “Preewangelizacja.” In Słownik katechetyczny, edited by Joseph Gevaert and Kazimierz Misiaszek, 740–42. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Catechism of the Catholic Church. 1992. Vatican: Libreria Editrice Vaticana. CBOS (Centrum Badania Opinii Społecznej). 2021. Edited by Mirosława Grabowska. Religijność młodych na tle ogółu społeczeństwa. Komunikat z Badań CBOS 144/2021. Warszawa: Fundacja

Centrum Badania Opinii Społecznej.

Chałupniak, Radosław. 2003. Wychowanie religijne w szkołach europejskich. Edited by Józef Stala. Wybrane zagadnienia z katechetyki. Tarnów: Biblos.

Chrostowski, Mariusz, and Urlich Kropač. 2023. “Between ‘Religious Denomination’ and ‘Social Diversity’: On the Future of Religious Education in Poland.” Paedagogia Christiana 51 (1): 157–82. https://doi.org/10.12775/pch.2023.007. (Crossref)

Chrostowski, Mariusz. 2020. “Edukacja religijna w Polsce: Czas na zmianę?” Łódzkie Studia Teologiczne 29 (3): 39–52.

Congregation for the Clergy. 1971. General Catechetical Directory. Vatican: Libreria Editrice Vaticana.

Congregation for the Clergy. 1997. General Catechetical Directory. Vatican: Libreria Editrice Vaticana.

Dinham, Adam, and Martha Shaw. 2017. “Religious Literacy through Religious Education: The Future of Teaching and Learning about Religion and Belief.” Religions 8 (7): 1–13. https://doi.org/10.3390/rel8070119. (Crossref)

Francis. 2016. “L’unità dei cristiani essenziale alla fede, ma non è uniformità.” Avvenire, November. https://www.avvenire.it/papa/pagine/l-unita-dei-cristiani-essenziale-alla-fede-proselitismo-un-veleno.

Gabriel, Karl. 2002. “Gesellschaft und Religion.” In Neues Handbuch religionspädagogischer

Grundbegriffe, edited by Gottfried Bitter, Rudolf Englert, Gabriele Miller, and Karl Ernst Nipkow, 139–43. München: Kösel.

Grimmitt, Michael. 2000. “Constructivist Pedagogies of Religious Education Project: Re-Thinking Knowledge, Teaching and Learning in Religious Education.” In Pedagogies of Religious Education: Case Studies in the Research and Development of Good Pedagogic Practice in RE, edited by Michael Grimmitt, 189–207. Great Wakering: McCrimmons.

Hejwosz-Gromkowska, Daria. 2020. “Religious Education in Poland: Between Absence and Presence.” Wychowanie w Rodzinie 12 (1): 81–96. https://doi.org/10.34616/WWR.2020.1.081.096. (Crossref)

John Paul II. 1979. Apostolic Exhortation Catechesi Tradendae (= CT).

John Paul II. 1999. Apostolic Exhortation Ecclesia in America(= EA)

KEP (Konferencja Episkopatu Polski). 2001. Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce [Polish Bishops’ Conference. Directory for Catechesis of the Catholic Church in Poland]. Warszawa: WAM.

KEP (Konferencja Episkopatu Polski). 2018. Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce [Polish Bishops’ Conference, Core Curriculum for Catechesis of the Catholic Church in Poland]. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Kiełb, Dominik, Michał Pierzchała, and Marcin Gazda. 2023. “Youth Attitudes towards Religious Education in Poland.” Religions 14 (1): 1–13. https://doi.org/10.3390/rel14010007. (Crossref)

Kowalczyk, Stanisław. 2001. Filozofia Boga. 5th ed. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

KWK KEP (Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski). 2001. Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach [Commission for Catholic Education of Polish Bishops’ Conference. Curriculum for Roman Catholic Religious Education in Preschools and Schools]. Kraków: WAM.

KWK KEP (Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. 2018. Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach [Commission for Catholic Education of Polish Bishops’ Conference. Curriculum for Roman Catholic Religious Education in Preschools and Schools]. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Lange, Günter. 1991. “Konfesyjna nauka religii w publicznej szkole zsekularyzowanego społeczeństwa.” Analecta Cracoviensia 23: 239–51. (Crossref)

Marek, Zbigniew. 2014. Religia: Pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: Wydawnictwo WAM.

Mariański, Janusz. 2018. Kondycja religijna i moralna młodzieży szkół średnich w latach 1988-1998-2005-2017 (raport z ogólnopolskich badań socjologicznych). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Mariański, Janusz. 2022. “Religijność młodzieży szkół średnich w procesie przemian (2015–2022) ‒ Analiza socjologiczna.” Chowanna 59: 1–34.

Mąkosa, Paweł, Marian Zając, and Grzegorz Zakrzewski. 2022. “Opting out of Religious Education and the Religiosity of Youth in Poland: A Qualitative Analysis.” Religions 13: 1–9. https://doi.org/10.3390/rel13100906. (Crossref)

Mąkosa, Paweł. 2014. “Szkolna lekcja religii istotnym elementem wychowania w szkole.” In Wychowanie w szkole: Od bezradności ku możliwościom, edited by Radosław Chałupniak, Tomasz Michalewski, and Ewa Smak, 351–61. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.

Mąkosa, Paweł. 2015. “Confessional and Catechetical Nature of Religious Education in Poland.” The Person and the Challenges 5 (2): 53–66. https://doi.org/10.15633/pch.1521. (Crossref)

Mąkosa, Paweł. 2019. Edukacja religijna polskich emigrantów w Wielkiej Brytanii. Stan aktualny i perspektywy rozwoju. Lublin: Wydawnictwo KUL.

MEN (Ministerstwo Edukacji Narodowej). 1992. “Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych.” Dziennik Ustaw, no. 36: 155.

Mendyk, Marek. 2014. “Edukacja religijna integralną częścią wychowania.” In Wychowanie w szkole: Od bezradności ku możliwościom, edited by Radosław Chałupniak, Tomasz Michalewski, and Ewa Smak, 141–46. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego

Uniwersytetu Opolskiego.

Michalski, Jarosław. 2012. “Religijność osoby a kształtowanie poczucia sensu życia.” In Edukacyjny potencjał religii, edited by Jerzy Bagrowicz and Jarosław Horowski, 79–104. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Milerski, Bogusław, and Maciej Karwowski. 2023. “Educational Rationality and Religious Education in Polish Public Schools.” Journal of Beliefs & Values 44 (1): 81–98. https://doi.org/10.1080/13617672.2021.2018214. (Crossref)

Milerski, Bogusław. 1998. Religia a szkoła: Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.

Misiaszek, Kazimierz. 1999. Koncepcja nauczania religii katolickiej w publicznej szkole włoskiej po Konkordacie z 1984 roku. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Misiaszek, Kazimierz. 2002. “Potrzeby i możliwości wprowadzenia elementów ewangelizacji do nauczania religii w szkole.” In Katecheza ewangelizacyjna w rodzinie, parafii, szkole, edited by Stanisław Krzysztof Dziekoński, 173–84. Warszawa: Verbinum.

Misiaszek, Kazimierz. 2004. “Nauczanie religii w szkole.” In Wokół katechezy posoborowej, edited by Radosław Chałupniak, Jan Kochel, Jerzy Kostorz, and Waldemar Spyra, 299–302. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.

Muskus, Damian Andrzej. 1999. Szkoła środowiskiem katechetycznym: Katechetyczne studium interdyscyplinarne. Kalwaria Zebrzydowska: Calvarianum.

Nowak, Marian. 2012. “Edukacyjny potencjał pedagogiki religii – bogactwo doświadczenia ludzkiego do przekazania.” In Edukacyjny potencjał religii, edited by Jerzy Bagrowicz and Jarosław Horowski, 53–78. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Offmański, Andrzej. 1996. “Katecheza jako ewangelizacja. Ewangelizacyjna funkcja katechezy.” Horyzonty Wiary 7 (3): 9–20.

Offmański, Andrzej. 2000. W kierunku katechezy ewangelizacyjnej: Polska katecheza młodzieżowa w latach 1945–2000. Szczecin: Ottonianum.

Osewska, Elżbieta. 2008. Edukacja religijna w szkole katolickiej w Anglii i Walii w świetle ,,Living and Sharing Our Faith a National Project of Catechesis and Religious Education”. Tarnów: Biblos.

Paciorek, Antoni. 2000. “Kerygmat. 1. W Biblii.” In Encyklopedia katolicka, edited by Bigusław Migut, 8:1360–61. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Pontifical Council for Promoting New Evangelization. 2020. Directory for Catechesis. London: Catholic Truth Society.

Rayzacher-Majewska, Aneta. 2021. “Zadania katechezy w Dyrektoriach z lat 1971–2020.” Studia Katechetyczne 17: 59–80. https://doi.org/10.21697/sk.2021.17.4. (Crossref)

Różańska, Aniela. 2015. Edukacja religijna młodzieży w warunkach pluralizmu religijnego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ruggiero, Giancarlo. 2022. “L’insegnamento della religione cattolica in Italia: Profili storico giuridici.” Cammino Diritto, no. 6: 1–18.

Rusecki, Marian. 2001. Fenomen chrześcijaństwa: Wkład w kulturę. Lublin: Gaudium.

Rybicki, Adam, Paweł Mąkosa, and Radosław Mazur. 2022. “Religious Education and the Concept of Universal Fraternity in the Light of the Encyclical Fratelli Tutti of Pope Francis.” Teaching Theology & Religion 25 (4): 85–98. https://doi.org/10.1111/teth.12627. (Crossref)

Schreiner, Peter. 2019. “Religionsunterricht in Europa: Ein Blick auf unterschiedliche Modelle in religionspädagogischer Perspektive.” In Der Religionsunterricht der Zukunft: Modelle auf dem Prüfstand mit Blick auf Sachsen-Anhalt, edited by Michael Domsgen and Harald Schwillus, 41–58. Berlin: Logos.

Seweryniak, Henryk. 2001. Tajemnica Jezusa. Warszawa: Więź.

Stala, Józef, and Elżbieta Osewska. 2005. “Zarys całościowego ujęcia katechezy rodzinnej.” In Dzisiejsze aspiracje katechezy rodzinnej: Problemy i wyzwania, edited by Józef Stala, 13–31. Kielce: Jedność.

Szpet, Jan. 2002. “Ewangelizacyjny wymiar szkolnych lekcji religii.” In Katecheza ewangelizacyjna w rodzinie, parafii, szkole, edited by Stanisław Krzysztof Dziekoński, 185–204. Warszawa: Verbinum.

Szymołon, Jerzy. 2002. “Postawy prospołeczne a religijność.” Roczniki Psychologiczne 5: 181–93.

Tarnowski, Karol. 1995. Człowiek i transcendencja. Akademia. Kraków: Znak.

Tomasik, Piotr. 2003. “Korelacja nauczania religii z edukacją szkolną.” Katecheta, no. 7–8: 9–15.

Tomasik, Piotr. 2004. Religia w dialogu z edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Wadowski, Jan. 1999. Dramat pytań egzystencjalnych: Ks. Józefa Tischnera filozofia dramatu jako próba odpowiedzi na pytania egzystencjalne. Wrocław: Wydawnictwo Papieskiego Wydziału Teologicznego.

Zakrzewski, Grzegorz Jerzy. 2021. “Motywy rezygnacji młodzieży z lekcji religii oraz szanse zatrzymania tego procesu na podstawie badań w diecezji płockiej.” In Nowa epoka polskiej katechezy, edited by Dominik Kiełb, 69–87. Rzeszów: Bonus Liber.

Zarosa, Ewelina. 2010. “Preparatio evangelica. Preewangelizacja poprzez sztukę – na przykładzie kontemplacji obrazu Vermeera Dziewczyna z wagą.” In Katecheza ewangelizacyjna: Poszukiwania koncepcji, edited by Paweł Mąkosa, 319–25. Lublin: Polihymnia.

Zellma, Anna. 2003. “Wychowanie patriotyczne współczesnej młodzieży polskiej w szkolnym nauczaniu religii.” Studia Warmińskie 40: 183–97.

Zellma, Anna, Roman Buchta, and Wojciech Cichosz. 2021. “The (Non)Transgressive Character of Religious Education for Children and Young People in Polish Schools.” British Journal of

Religious Education 44 (3): 223–37. https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082. (Crossref)

Download

Published
2024-03-27


Mąkosa, P. (2024). Optimising Religious Education in Poland in the Age of Secularisation. Verbum Vitae, 42(1), 271–283. https://doi.org/10.31743/vv.16846

Paweł Mąkosa  pawel.makosa@kul.pl
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0002-4664-7024



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK