"Via Ethica" in Justifying the Credibility of Christianity and the Church According to Marian Rusecki

Jacenty Mastej

The John Paul II Catholic Univerity of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0001-7888-4078


Abstract

The article presents via ethica in justifying the credibility of Christianity and the Church ac­cording to Marian Rusecki (1942–2012). The professor from Lublin, although he was the creator of both the so-called models and an impressive set of credibility arguments, he did not comprehensively develop via ethica. The purpose of the article is to present the basic assumptions of that type of argumenta­tion found in his work. A thorough analysis of his scientific achievements allowed for a critical synthesis and a comprehensive exposition of the methodological conditions of via ethica in Rusecki’s approach. In demonstrating the credibility of Christianity and the Church, within via ethica, the fundamental issue is to define the relationship between religion and ethics. There are many different relations between them and they need each other, therefore, it is a mistake to separate them or to reduce religion only to ethical principles. The foundation of via ethica is the individual existence and dignity of man; these constitute the priority values of religion and ethics. The promotion of the revealed dignity of the human person and the apologia for the human rights that stem from it constitute the credibility of the Christian ethos. The absolutely unique feature of Christianity is the ethos of following Jesus Christ. According to Rusecki, the essence of via ethica is based on the outright uniqueness of Christian ethics. Ethical indications con­stitute the originality of Christianity in relation to other religions.

Keywords:

via ethica, Jesus Christ, credibility of Christianity, ethics, religion, human dignity



Artemiuk, Przemysław. 2019. “Ubóstwo znakiem wiarygodności Kościoła.” Łódzkie Studia Teologiczne 28 (2): 41–57.

Borto, Paweł. 2018. “The Lublin School of Fundamental Theology’s Understanding of Divine Revelation.” Roczniki Teologiczne 65 (9) (English Version): 43–56. https://doi.org/10.18290/rt.2018.65.9–4en.

Borto, Paweł. 2022. “Joseph Ratzinger’s Apologia for the Concept of the Soul.” Verbum Vitae 40 (3): 775–90. https://doi.org/10.31743/vv.13885.

Catechism of the Catholic Church. 1993. Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana. (= CCC).

Chyrowicz, Barbara. 2009. “Argumentacja we współczesnych debatach bioetycznych.” Diametros 19:1–25.

Dicastery for the Doctrine of the Faith and Dicastery for Culture and Education. 2024. Antiqua et Nova: Note on the Relationship Between Artificial Intelligence and Human Intelligence. Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.

Kaucha, Krzysztof. 2002. “Agapetologiczny argument.” In Leksykon teologii fundamentalnej, edited by Marian Rusecki et al., 31–35. Lublin–Kraków: Wydawnictwo M.

Kaucha, Krzysztof. 2005. “Współczesne metody uzasadniania wiarygodności Kościoła.” Roczniki Teologiczne 52 (9): 77–96.

Kaucha, Krzysztof. 2007. “Wiarygodność Kościoła i jej uzasadnienie w twórczości naukowej M. Ruseckiego.” In Scio cui credidi: Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin, edited by Ireneusz Sławomir Ledwoń et al., 133–45. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kaucha, Krzysztof. 2013. “Doctor credibilitatis: Śp. ks. prof. dr hab. dr hc Marian Jan Rusecki (22 III 1942 – 15 XII 2012).” Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii 5 (5): 5–12.

Kaucha, Krzysztof. 2018. “The Achievements of the Lublin School of Fundamental Theology in the Field of Ecclesiology.” Roczniki Teologiczne 65 (9) (English Version): 83–98. https://doi.org/10.18290/rt.2018.65.9–6en.

Kaucha, Krzysztof, and Mastej Jacenty. 2019. “Rusecki Marian Jan.” In Słownik polskich teologów katolickich (2004–2013), edited by Tomasz Błaszczyk, Waldemar Gliński, and Józef Mandziuk, 10:952–68. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Kowalczyk, Stanisław. 1986. Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.

Krąpiec, Mieczysław Albert. 1968. “O tomistyczną koncepcję prawa naturalnego.” In W nurcie zagadnień posoborowych, edited by Bohdan Bejze, 2:11–37. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek-Benedyktynek.

Krąpiec, Mieczysław Albert. 1983. I–Man: An Outline of Philosophical Anthropology. Translated by Marie Lescoe et al. New Britain, CT: Mariel Publications.

Krąpiec, Mieczysław Albert. 1991. U podstaw rozumienia kultury. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Ledwoń, Ireneusz S. 2018. “Theological and Religious Research Studies at John Paul II Catholic University of Lublin.” Roczniki Teologiczne 65 (9) (English Version): 117–32. https://doi.org/10.18290/rt.2018.65.9–8en.

Mastej, Jacenty. 2001. Od objawienia do wiary: Personalistyczna koncepcja aktu wiary chrześcijańskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Mastej, Jacenty. 2018. “The Achievements of the Lublin School of Fundamental Theology in the Field of Christology.” Roczniki Teologiczne 65 (9) (English Version): 57–81. https://doi.org/10.18290/rt.2018.65.9–5en.

Mastej, Jacenty. 2023a. “The Credibility of the Church Based on Benevolence in the Light of the Works of Marian Rusecki.” Verbum Vitae 41 (2): 353–71. https://doi.org/10.31743/vv.15935.

Mastej, Jacenty. 2023b. “Elementy antropologii teologicznej w twórczości naukowej ks. prof. Mariana Ruseckiego.” Studia Nauk Teologicznych PAN 18:93–111. https://doi.org/10.24425/snt.2023.146523.

Pabich, Marek. 2020. “Rola religii w życiu współczesnych społeczeństw w ujęciu przedstawicieli Ośrodka Myśli Politycznej.” Studia Oecumenica 20:383–400. https://doi.org/10.25167/so.2065.

Rosik, Seweryn. 1964. “Formowanie sumienia praktycznego w etyce sytuacyjnej.” Roczniki Teologiczno-Kanoniczne 11 (3): 39–57.

Rusecki, Marian. 1987. “Argumentacja prakseologiczna w teologii fundamentalnej.” Roczniki Teologiczne 34 (2): 111–39.

Rusecki, Marian. 1989. “Problem wyboru światopoglądu.” Roczniki Teologiczno-Kanoniczne 36 (6): 161–76.

Rusecki, Marian. 1990. “Bonatywny wymiar cudu.” In Z zagadnień dobra i zła według Biblii: O. prof. Hugolinowi Langkammerowi, edited by Jan Flis, 65–88. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Rusecki, Marian. 1992. “Bóg objawiający się w dziełach.” Ateneum Kapłańskie 84 (3): 448–59.

Rusecki, Marian. 1993a. “Miłość jako motyw wiarygodności chrześcijaństwa.” In Miłość w postawie ludzkiej, edited by Walerian Słomka, 229–47. Homo Meditans 8. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Rusecki, Marian. 1993b. “Wiarygodność Kościoła w Polsce jako rzeczywistości personalistycznej i dynamicznej.” Studia Warmińskie 30:377–90.

Rusecki, Marian. 1994a. “Czy Kościół w Polsce jest wiarygodny?” In Wiarygodność Kościoła wobec przemian w Polsce: Quo vadis Ecclesia Polonorum?, edited by Marian Rusecki, 143–56. Pelplin–Lublin: Bernardinum.

Rusecki, Marian. 1994b. Z teorii teologii fundamentalnej. Vol. 1 of Wiarygodność chrześcijaństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Rusecki, Marian. 1995. “Bóg objawiający się w dziejach.” In Katechizm Kościoła Katolickiego: Wprowadzenie, edited by Marian Rusecki and Edward Pudełko, 21–28. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Rusecki, Marian. 1996. Cud w chrześcijaństwie. Prace Wydziału Teologicznego 115. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Rusecki, Marian. 1997a. “Co to są wartości chrześcijańskie?” In Problemy współczesnego Kościoła, edited by Marian Rusecki, 511–20. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Rusecki, Marian. 1997b. Funkcje cudu. Sandomierz–Lublin: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu.

Rusecki, Marian. 1997c. Istota i geneza religii. Lublin–Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu.

Rusecki, Marian. 2000. “Uniwersalizm zbawienia w Jezusie Chrystusie w nauce Vaticanum II.” In Uniwersalizm chrześcijaństwa a pluralizm religii: Materiały z sympozjum Tarnów–Kraków, 14–15 kwietnia 1999 r., edited by Stanisław Budzik and Zdzisław Kijas, 52–71. Tarnów: Biblos.

Rusecki, Marian. 2001a. “Begründungsmodelle der Glaubwürdigkeit des Christentums.” In Chrześcijaństwo jutra: Materiały II Międzynarodowego Kongresu Teologii Fundamentalnej, Lublin 18–21 września 2001, edited by Marian Rusecki et al., 355–402. Źródła i Monografie 213. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Rusecki, Marian. 2001b. Fenomen chrześcijaństwa: Wkład w kulturę. Lublin: Gaudium.

Rusecki, Marian. 2001c. Gottes Wirken in der Welt: Dimensionen und Funktionen des biblischen Wunderbegriffs. Frankfurt am Main: Lang.

Rusecki, Marian. 2001d. “Modele uzasadnień wiarygodności chrześcijaństwa.” In Chrześcijaństwo jutra: Materiały II Międzynarodowego Kongresu Teologii Fundamentalnej, Lublin 18–21 września 2001, edited by Marian Rusecki et al., 355–402. Źródła i Monografie 213. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Rusecki, Marian. 2002. “Bonatywny argument.” In Leksykon teologii fundamentalnej, edited by Marian Rusecki et al., 152–55. Lublin–Kraków: Wydawnictwo M.

Rusecki, Marian. 2006a. “Chrystyczna ikoniczność Kościoła w świetle nauczania Jana Pawła II.” In Jana Pawła II inspiracje chrystologiczne, edited by Krzysztof Kaucha and Jacenty Mastej, 133–51. Biblioteka Teologii Fundamentalnej 1. Lublin: Wydawnictwo Księży Sercanów.

Rusecki, Marian. 2006b. “Chrześcijańskie wartości podstawą jedności Europy.” In Chrześcijaństwo a jedność Europy, edited by Eugeniusz Cyran, Andrzej Czaja, and Piotr Gutowski, 213–40. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Rusecki, Marian. 2006c. Pan zmartwychwstał i żyje: Zarys teologii rezurekcyjnej. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Rusecki, Marian. 2007a. Traktat o Objawieniu. Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów.

Rusecki, Marian. 2007b. Traktat o religii. Warszawa: Verbinum.

Rusecki, Marian. 2008. “Arcydzieło kultury: Uniwersytet w nauczaniu Jana Pawła II.” Studia Nauk Teologicznych PAN 3:95–100. https://doi.org/10.24425/snt.2008.133791.

Rusecki, Marian. 2010. Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa: Dlaczego wierzyć Chrystusowi? Źródła i Monografie 355. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Rusecki, Marian. 2011. Dziejowe znaczenie chrześcijaństwa. Poznań: Pallottinum.

Rusecki, Marian. 2012. “Sens chrześcijaństwa a pluralizm religii: Zarys problematyki.” In Między sensem a bezsensem ludzkiej egzystencji: Teologiczna odpowiedź na fundamentalne pytania współczesnego człowieka, edited by Damian Bryl et al., 189–216. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza; Wydział Teologiczny.

Rusecki, Marian. 2014. Traktat o Kościele. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Rusecki, Marian, and Jacenty Mastej. 2009. “Ekezjotwórczy wymiar modlitwy.” In Ecclesia de oratione vivit: Kościół rodzi się na modlitwie, edited by Jan Perszon, 103–23. Scripta Theologica

Thoruniensia 6. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Rusecki, Marian, and Jarosław Popławski. 2002. “Mesjańska świadomość Jezusa.” In Leksykon teologii fundamentalnej, edited by Marian Rusecki et al., 780–788. Lublin–Kraków: Wydawnictwo M.

Rychlicki, Czesław. 2013. “Prof. Dr. Hab. Mons. Marian Rusecki (22 marzo 1942 – 15 dicembre 2012).” PATH 12:241–42.

Seweryniak, Henryk. 1997. “Sposoby uzasadniania wiarygodności Kościoła w nowszej literaturze teologicznej.” In Wiarygodność Kościoła: Materiały z sympozjum w Kamieniu Śląskim w dniach 2–3.04.1997, edited by Tadeusz Dola, 27–48. Sympozja—Uniwersytet Opolski. Wydział Teologiczny 20. Opole: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego; Wydawnictwo Św. Krzyża.

Seweryniak, Henryk. 2001. Świadectwo i sens: Teologia fundamentalna. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.

Seweryniak, Henryk. 2010. Teologia fundamentalna. Vol. 2. Biblioteka “Więzi” 258. Warszawa: Towarzystwo “Więź.”

Sinkiewicz, Władysław, and Małgorzata Chudzińska. 2018. “Zagrożenia bioetyczne osoby ludzkiej i rodziny w XXI w.” In Wyzwania i zagrożenia bioetyczne XXI wieku, edited by Władysław Sinkiewicz and Rafał Grabowski, 7–24. Bydgoszcz: Komisja Bioetyczna; Bydgoska Izba Lekarska.

Słomka, Walerian. 1989. “Wartości światopoglądu chrześcijańskiego.” In Z zagadnień światopoglądu chrześcijańskiego, edited by Marian Rusecki, 159–78. Rozprawy Wydziału Teologiczno-Kanonicznego. Katolicki Uniwersytet Lubelski 8. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Sokołowski, Paweł. 2007. “Deus caritas credibilis est: Teologicznofundamentalne rozumienie agape.” Roczniki Teologiczne 54 (9): 41–59.

Szymik, Jerzy. 2021. “Syn jako rozdarta zasłona: Misteria Jezusa w ujęciu Josepha Ratzingera /

Benedykta XVI.” In Misteria życia Jezusa: Historia i teologia, edited by Przemysław Artemiuk, 79–95. Biblioteka Teologii Fundamentalnej 16. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy; Lublin: Stowarzyszenie Teologów Fundamentalnych w Polsce.

Warzeszak, Józef. 2011. “‘Dyktatura’ relatywizmu w ujęciu Benedykta XVI.” Warszawskie Studia Teologiczne 24 (1): 291–322.

Wojtyła, Karol. 1959. “O metafizycznej i fenomenologicznej podstawie normy moralnej (w oparciu o koncepcje św. Tomasza z Akwinu oraz Maksa Schelera.” Roczniki Teologiczno-Kanoniczne 6 (1–2): 99–124.

Wszołek, Andrzej. 2021. “Chrystoformizacja jako fundament moralności.” Tarnowskie Studia Teologiczne 40 (2): 103–22.

Zdybicka, Zofia Józefa. 1989. “Światopoglądowe wartości religii.” In Z zagadnień światopoglądu chrześcijańskiego, edited by Marian Rusecki, 137–48. Rozprawy Wydziału Teologiczno-Kanonicznego. Katolicki Uniwersytet Lubelski 8. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Zdybicka, Zofia Józefa. 1993. Człowiek i religia: Zarys filozofii religii. Rozprawy Wydziału Filozoficznego 61. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Zubrzycka-Maciąg, Teresa. 2018. “Z teorii i praktyki wychowania moralnego w szkole.” Roczniki Teologiczne 65 (11): 149–62. http://dx.doi.org/10.18290/rt.2018.65.11–9.

Download

Published
2025-04-11


Mastej, J. (2025). "Via Ethica" in Justifying the Credibility of Christianity and the Church According to Marian Rusecki. Verbum Vitae. https://doi.org/10.31743/vv.17917

Jacenty Mastej  jacenty.mastej@kul.pl
The John Paul II Catholic Univerity of Lublin https://orcid.org/0000-0001-7888-4078


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK