"Homerocentos" as the Most Extreme Attempt to Hellenize Christianity

Marek Gilski

The Pontifical University of John Paul II in Cracow , Poland
https://orcid.org/0000-0003-4588-2038


Abstract

This article presents and evaluates one of the attempts to Hellenize Christianity. It concerns the Homerocentos, works written in Christian circles from the 4th century onwards, which convey the message of the Gospel almost exclusively using the vocabulary of the Iliad and the Odyssey. The text includes a discussion of the technique of creating these works, their content, form, and theology. The analysis of Homerocentos leads to the following conclusions: a) it is impossible to understand and properly interpret Christianity without the knowledge of Homeric poems; b) the Gospel is only a new interpretation of the Iliad and the Odyssey; c) Christianity does not bring new content, but only organizes what is available in culture.

Keywords:

Homerocentos, Hellenization, Christianity

Baron, A. – Pietras, H. (red.), Dokumenty synodów od 431 do 504 roku (Kraków: WAM 2011).

Clark, E.A. – Hatch, D.F., The Golden Bough. The Oaken Cross. The Virgilian Cento of Faltonia Betitia Proba (Chico, CA: Scholars Press 1981).

Droge, A.J., Homer or Moses? Early Christian Interpretations of the History of Culture (Tübingen: Mohr Siebeck 1989).

Drzyżdżyk, S., „Demonologia Homerocentonów”, Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne 17 (2016) 89–98.

Drzyżdżyk, S., „Homerocentos and the Ontology of Christ”, Analecta Cracoviensia 50 (2018) 11–22. (Crossref)

Drzyżdżyk, S., „Protologia Homerocentonów – w poszukiwaniu natury pierwotnej winy”, Studia Gnesniensia 33 (2019) 115–126.

Drzyżdżyk, S., Chrystologia w perspektywie Mitu Trojańskiego (Kraków: Scriptum 2017).

Gilski, M., Koncepcja wzroku w poematach homeryckich (Kraków: Scriptum 2010).

Gilski, M., Mariologia centonów (Kraków: Scriptum 2015).

Green, R.P.H., „Proba’s Cento: Its Date, Purpose, and Reception”, Classical Quarterly 45/2 (1995) 551–563. (Crossref)

Hock, R.F., „Homer in Greco-Roman Education”, Mimesis and Intertextuality in Antiquity and Christianity (red. D.R. MacDonald) (Harrisburg, PA: Trinity Press 2001) 56–77.

Holum, K.G., Theodosian Empresses. Women and Imperial Dominion in Late Antiquity (Berkeley, CA: University of California Press 1982).

Irenaeus, Adversus haereses, tł. pol. W. Myszor: Ireneusz z Lyonu i gnostycy. Zdemaskowanie i odparcie fałszywej gnozy. Tłumaczenie: Adversus haereses. Księga I i II (Katowice: Księgarnia św. Jacka 2016).

Lamberton, R., „Introduction”, Homer’s Ancient Readers. The Hermeneutics of Greek Epic’s Earliest Exegetes (red. R. Lamberton – J.J. Keaney) (Princeton, NJ: Princeton University Press 1992) VII–XXIV.

MacDonald, D.R., Christianizing Homer. The Odyssey, Plato, and The Acts of Andrew (New York – Oxford: Oxford University Press 1994).

MacDonald, D.R., Does the New Testament Imitate Homer? Four Cases from the Acts of Apostles (New Haven, CT – London: Yale University Press 2003). (Crossref)

MacDonald, D.R., The Homeric Epics and the Gospel of Mark (New Haven, CT – London: Yale University Press 2000).

McGill, S., „Virgil, Christianity, and the Cento Probae”, Texts and Culture in Late Antiquity. Inheritance, Authority, and Change (red. J.H.D. Scourfield) (Swansea: Classical Press of Wales 2007) 173–193. (Crossref)

Patricius – Eudocie – Optimus Côme de Jérusalem, Centons Homérique (Homerocentra) (introduction, texte critique, traduction, notes et index A.-L. Rey) (Sources chrétiennes 437, Paris: Cerf 1998), tł. pol. D. Piasecki: Centony Homeryckie (Kraków: Scriptum 2017).

Piasecki, D., „Centony Homeryckie. Wczesnochrześcijańskie parafrazy literackie”, Sosnowieckie Studia Teologiczne 12 (2015) 275–285.

Piasecki, D., „Eucharystia u Homera?”, Vox Patrum 69 (2018) 561–572. (Crossref)

Piasecki, D., „Hermeneutyka Centonu Homeryckiego – studium przypadku”, Littera Antiqua 2 (2011) 121–136.

Piasecki, D., „Pochodzenie nazw własnych w Centonach Homeryckich”, Littera Antiqua 5 (2012) 101–114.

Piasecki, D., Centony Homeryckie. Spotkanie tradycji pogańskiej z chrześcijańską (Kraków: Scriptum 2014).

Prieto Domínguez, O., De Alieno Nostrum. El Centón profano en el mundo griego (Acta Salmanticensia. Estudios filológicos 328; Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca 2010).

Prieto Domínguez, O., „Historia del centón griego”, Cuadernos de filología clásica. Estudios griegos e indoeuropeos 19 (2009) 217–232.

Rahner, H., Griechische Mythen in christlicher Deutung (Basel: Herder 1984).

Sandnes, K.O., The Challenge of Homer. School, Pagan Poets and Early Christianity (London: Clark 2009).

Sandnes, K.O., The Gospel ‘According to Homer and Virgil’. Cento and Canon (Leiden – Boston, MA: Brill 2011). (Crossref)

Schembra, R. (red.), Homerocentones (Turnhout: Brepols 2007).

Schembra, R., La prima redazione dei centoni omerici. Traduzione e commento (Alessandria: Edizioni dell’Orso 2006).

Schembra, R., La seconda redazione dei centoni omerici. Traduzione e commento (Alessandria: Edizioni dell’Orso 2007).

Usher, M.D., Homeric Stitchings. The Homeric Centos of the Empress Eudocia (Lanham, MD: Rowman & Littlefield 1998).

West, M.L., Wschodnie oblicze Helikonu. Pierwiastki zachodnioazjatyckie w greckiej poezji i micie (Kraków: Homini 2008).

Wilken, R.L., „The Homeric Cento in Irenaeus ‘Adversus haereses’ I, 9, 4”, Vigiliae Christianae 21 (1967) 25–33. (Crossref)

Ziółkowski, J.M. – Putnam, M.C.J., The Virgilian Tradition. The First Fifteen Hundred Years (New Haven, CT – London: Yale University Press 2008).


Published
2021-09-30


Gilski, M. (2021). "Homerocentony" jako najbardziej skrajna próba hellenizacji chrześcijaństwa. Verbum Vitae, 39(3), 995–1005. https://doi.org/10.31743/vv.12869

Marek Gilski  marek.gilski@upjp2.edu.pl
The Pontifical University of John Paul II in Cracow

Ks. Marek Gilski, prezbiter archidiecezji krakowskiej, doktor habilitowany nauk teologicznych, doktor filologii klasycznej, pracownik katedry Charytologii, Mariologii i Sakramentologii na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

https://orcid.org/0000-0003-4588-2038



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK