Obraz Jezusa w Ewangeliach kanonicznych a kwestia homoseksualna

Janusz Kręcidło

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , Polska


Abstrakt

Autor artykułu stawia sobie jako cel badawczy eksplorację problematyki stosunku Jezusa do homoseksualizmu. Chociaż w Ewangeliach kanonicznych nie znajdujemy ani jednej wypowiedzi, w której Jezus explicite wypowiadałby się przeciw aktom lub osobom homoseksualnym, to jednak przeprowadzone w artykule analizy pozwalają na wyciągniecie wniosku o negatywnej ocenie przez niego aktów homoseksualnych. Argumentacja prowadzona jest na trzech polach. Najpierw autor wykazuje, że Jezus nie tylko utrzymuje starotestamentowe poglądy na temat etyki seksualnej, lecz jeszcze bardziej je radykalizuje. Następnie przedstawiona jest krytyczna ocena poglądów współczesnych autorów, widzących w Jezusie homoseksualistę lub przekonujących o Jego co najmniej tolerancyjnym stanowisku wobec aktów homoseksualnych. W trzeciej części artykułu przedstawione są wyniki eksploracji egzegetycznych perykop ewangelicznych, z który można implicite wnioskować o braku akceptacji przez Jezusa aktów homoseksualnych.

Słowa kluczowe:

Jezus, homoseksualizm, Ewangelie kanoniczne



Arndt W.F., Gingrich F.W., Danker F.W., A Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature (Chicago 2000) (BibleWorks 10 Version).

Brown R.E., The Gospel according to John XIII-XXI. A New Translation with Introduction and Commentary (Anchor Bible 29a; New York 1970). (Crossref)

Carden M., Sodomy. A History of a Christian Myth (London 2004).

Carros G., „Le Lévitique condamnerait-il l’homosexualité? De l’exégèse à l’hermeneutique”, Sciences religieuses 38 (2009) 27-49. (Crossref)

Charlesworth J.H., The Beloved Disciple. Whose Witness Validates the Gospel of John? (Trinity Press International 1995).

De Young J.B., Homosexuality. Contemporary Claims Examined in Light of the Bible and Other Ancient Literature and Law (Kregel Publications: Grand Rapids 2000).

Donahue J.R., Harrington D.J., The Gospel of Mark (Sacra Pagina 2; Collegeville 2002).

Douglas M., „Justice as the Cornerstone. An Interpretation of Leviticus 18–20”, Interpretation 53 (1999) 341-363. (Crossref)

Dozeman T.B., „Creation and Procreation in the Biblical Teaching on Homosexuality”, Union Seminary Quarterly Review 49 (1995) 169-191.

Dresner S., „Homosexuality and the Order of Creation”, Judaism 40 (1991) 309-321.

Engel R., The Rite of Sodomy. Homosexuality and the Roman Catholic Church, vol. I, Historical Perspectives from Antiquity to the Cambridge Spies (New Engel Publishing 2011).

France R.T., The Gospel of Mark (NIGTC; Grand Rapids: Eerdnams 2002).

Gagnon R.A.J., The Bible and Homosexual Practice: Text and Hermeneutics (Nashville: Abingdon Press 2010).

Goss R.E., „The Beloved Disciple”, Take Back the Word. A Queer Reading of the Bible (red. R.E. Goss, M. West) (Cleveland: Pilgrim Press 2000).

Helminiak D.A., What the Bible Really Says about Homosexuality? (Alamo Square Press 2000). Polskie wydanie: Co Biblia naprawdę mówi o homoseksualności? (Gdynia 2002).

Himbaza I., Schenker A., Edart J.-B., The Bible on the Question of Homosexuality (Washington D.C.: The Catholic University of America Press 2012). (Crossref)

Jennings Th.W., The Man Jesus Loved. Homoerotic Narratives from the New Testament (Cleveland: Pilgrim Press 2003).

Johnson L.T., The Gospel of Luke (Sacra Pagina 3; Collegeville 1991).

Kręcidło J., „Piotrze, czy miłujesz mnie ponad wszystko? Propozycja alternatywnej interpretacji πλέον τούτων w J 21, 15”, Verbum caro fatum est. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Tomasza Jelonka w 70. rocznicę urodzin (red. R. Bogacz – W. Chrostowski (Warszawa 2007) 315-329.

Kręcidło J., „Umiłowany Uczeń jako świadek autentycznej wiary w Jezusa”, Studia Bobolanum 3 (2014) 111-126.

Lemański J., Księga Rodzaju rozdziały 11,27-36,43 (NKB. ST I/1; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2014).

Liddell H.G., Scott R., Jones H.S., A Greek-English Lexicon. A New Edition Revised and Augmented Throughout (Oxford 1968) (wersja w BibleWorks 10).

Malina B.J., Rohrbaugh R.L., Social-Science Commentary on the Synoptic Gospels, (Minneapolis: Fortress Press 2003).

McHugh J.F., John 1– 4. A Critical and Exegetical Commentary (London: T&T Clark 2014).

Moloney F.J., The Gospel of John (Sacra Pagina 4; Collegeville 1998).

Mueller E., Homosexuality, Scripture, and the Church (Biblical Research Institute 2020).

Nissinen M., „Die Liebe von David und Jonatan als Frage der Moderne Exegese”, Biblica 80 (1999) 250-263.

Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu (Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio” 1994).

Römer T., „Homosexualität und die Bibel”, Jahrbuch für biblische Theologie 33 (2018) 47-63. (Crossref)

Selmys M., „Male and Female He Created Them”, The Catholic Answer 23 (2009) 32-36.

Sharpe K., The Gay Gospels. Good News for Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgendered People (Christian Alternative 2011).

Slawik I., Slawik J., „Homoseksualizm problemem Kościoła?”, Rocznik Teologiczny 52 (2010) 9-69.

Spicq C., AGAPH dans le Nouveau Testament (Gabalda: Paris 1959-1966).

Swartley W.M., Homosexuality. Biblical Interpretation and Moral Discernment (Scottdale: Herald Press 2003).

Thatcher A., The Savage Text. The Use and Abuse of the Bible (Blackwell Publishing 2008). (Crossref)

Thayer J.H., A Greek-English Lexicon of the New Testament (wersja z BibleWorks 10).

Theissen G., A. Merz, The Historical Jesus. A Comprehensive Guide (Minneapolis: Fortress Press 1998).

Wells S., Strange Flesh. The Bible and Homosexuality (SAB Books 2014) (edycja epub).

Zehnder M., „Exegetische Beobachtungen zu den David-Jonathan-Geschichten”, Biblica 79 (1998) 153-179.

Wilson N., Outing the Bible. Queer Folks, God, Jesus, and the Christian Scriptures (LifeJourney Press 2013).

Pobierz

Opublikowane
2021-06-15


Kręcidło, J. (2021). Obraz Jezusa w Ewangeliach kanonicznych a kwestia homoseksualna. Verbum Vitae, 39(1), 201–222. https://doi.org/10.31743/vv.11925

Janusz Kręcidło  j.krecidlo@wp.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Ks. Janusz Kręcidło, kapłan Zgromadzenia Księży Misjonarzy Saletynów (MS), profesor tytularny nauk teologicznych w zakresie biblistyki, autor kilkunastu monografii naukowych o tematyce biblijnej oraz kilkuset artykułów, kierownik Katedry Egzegezy Nowego Testamentu na Wydziale Teologicznym UKSW w Warszawie, członek Rady Doskonałości Naukowej i Komitetu Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Nauk, członek Society of Biblical Literature (Atlanta, GA), European Association of Biblical Studies i Stowarzyszenia Biblistów Polskich. Główne zainteresowania naukowe: metodologia i hermeneutyka biblijna, historia biblijna, egzegeza Nowego Testamentu, podejście antropologicznokulturowe do studiów nad Biblią. Popularyzator wiedzy biblijnej, przewodnik po ziemiach biblijnych.




Licencja

Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU