Influencer katolicki: tożsamość i posłannictwo w kontekście misji Kościoła

Michał Wyrostkiewicz

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska
https://orcid.org/0000-0001-9029-9074

Joanna Sosnowska

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska
https://orcid.org/0000-0001-8057-8571

Aneta Wójciszyn-Wasil

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska
https://orcid.org/0000-0003-2848-3051


Abstrakt

Influencerstwo jest obecnie popularną formą medialnego oddziaływania, a influencerzy, jako twórcy treści medialnych, ciesząc się autorytetem i zaufaniem odbiorców, przyjmują rolę liderów cyfrowych społeczności. Coraz częściej poruszają tematy związane z religią, Bogiem, Kościołem oraz kwestiami dotyczącymi wiary i moralności katolickiej. Ta nowa forma przekazu nauki Kościoła stanowi przedmiot niniejszych analiz. Po nakreśleniu kontekstu i ukazaniu punktu wyjścia oraz przedstawieniu założeń metodologicznych opisywanych badań zaprezentowano status influencera we współczesnej nauce. Scharakteryzowano tożsamość influencera i stosowany przez niego model komunikacji. Ukazano efekty zestawienia wiedzy o influencerze z misją Kościoła, co prowadzi do odpowiedzi na pytanie, czy aktywność influencerska może być realizacją działalności ewangelizacyjnej oraz wspólnototwórczej. Wśród rezultatów i konkluzji podano definicję influencera katolickiego jako człowieka utożsamiającego się z Kościołem i gromadzącego grupę followersów nie wokół siebie, ale Chrystusa żyjącego we wspólnocie eklezjalnej. Wskazano też konkretne zadania i miejsce influencera katolickiego w strukturze kościelnej, a także nawiązano do typowej dla influencera promocji marki, która tu oznacza „markę eklezjalną”. Kościół, który chce spełnić swoją misję we współczesnym zmediatyzowanym świecie i społeczeństwie informacyjnym, to Kościół otwarty na nowe rozwiązania z obszaru nowoczesnych mediów i komunikacji, a jednocześnie nieprzyjmujący nowych trendów bezkrytycznie, lecz rozpatrujący je w ramach interdyscypinarnej eklezjologiczno-medioznawczej refleksji naukowej.

Słowa kluczowe:

influencer, Kościół, eklezjologia, media, media społecznościowe

Adamski, A., „Kapłan – bloger”, Kapłan i rodzina w mediach (red. A. Adamski – K. Kwasik – G. Łęcicki; Warszawa: Elipsa 2012) 37–47.

Adamski, A. – Łęcicki, G., „Teologia mediów i komunikacji–na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych”, Studia Medioznawcze 17/2 (2016) 11–20. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2016.65.468. (Crossref)

Aghaei, S. – Nematbakhsh, M.A. – Khosravi Farsani, H., „Evolution of the World Wide Web: from Web 1.0 to Web 4.0”, International Journal of Web & Semantic Technology 3/1 (2012) 1–10. DOI: https://doi.org/10.5121/ijwest.2012.3101. (Crossref)

Akademia Nowoczesnych Mediów i Komunikacji KUL, Komunikacja instytucjonalna Kościoła katolickiego (Raport z badań wstępnych zespołu ekspertów Akademii Nowoczesnych Mediów i Komunikacji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II) (Lublin: KUL 2021).

Axford, B., „The Transformation of Politics or Anti-Politics”, New Media and Politics (red. B. Axford – R. Huggins; London: SAGE 2001) 1–29. (Crossref)

Bakalarska, J., „Typy influencerów – kto ma wpływ na konsumentów”, ContentStandard, 26 lipca 2019, https://contentstandard.pl/typy-influencerow-kto-wplywa-na-konsumentow (dostęp 13.10.2021).

Banet-Weiser, S., Authentic™. The Politics of Ambivalence in a Brand Culture (New York: New York University Press 2012).

Bartnik, C.S., Kościół jako sakrament świata (Dzieła Zebrane 4; Lublin: Standruk 1999).

Benedykt XVI, „Message for the 45th World Communications Day 2011 «Truth, Proclamation and Authenticity of Life in the Digital Age»”, The Holy See, 5 czerwca 2011, https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/en/messages/communications/documents/hf_ben-xvi_ mes_20110124_45th-world-communications-day.html (dostęp 20.10.2022).

Bennett, W.L., „Lifestyle Politics and Citizen-Consumers. Identity, Communication and Political Action in Late Modern Society”, Media and the Restyling of Politics. Consumerism, Celebrity and Cynicism (red. J. Corner – D. Pels; London: SAGE 2003) 137–150. (Crossref)

Berger, J., „Beyond Viral: Interpersonal Communication in the Internet Age”, Psychological Inquiry 24 (2013) 293–296. DOI: https://doi.org/10.1080/1047840X.2013.842203. (Crossref)

Bolek, K., „Psycho influencer marketing – jak budować emocje, zachować wiarygodność i wspomóc perswazyjność influencerów”, Online Marketing Magazyn 4 lipca 2019, https://o-m.pl/artykul/psycho-influencer-marketing-jak-budowac-emocje-zachowac-wiarygodnosc i-wspomoc-perswazyjnosc-influencerow (dostęp 25.10.2022).

Carroggio, M. – La Porte, J.M., Gli uffici stampa delle diocesi e delle conferenze episcopali. Comunicazione di qualità fra Chiesa e media (Roma: Edusc 2002).

Cialdini, R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka (tł. B. Wojciszke; Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2016).

Dahlgren, P., „The Transformation of Democracy?”, New Media and Politics (red. B. Axford – R. Huggins; London: SAGE 2001) 64–88. (Crossref)

Dawidziak-Kładoczna, M., „Multimodalność jako narzędzie perswazji w nowej ewangelizacji i katechizacji (na przykładzie vloga «Mocno stronniczy» ojców Adama Szustaka i Tomasza Nowaka)”, Res Rhetorica 8/1 (2021) 24–40. DOI: https://doi.org/10.29107/rr2021.1.2. (Crossref)

De Fina, A., „Storytelling and Audience Reactions in Social Media”, Language in Society 45/4 (2016) 473–498. DOI: https://doi.org/10.1017/S0047404516000051. (Crossref)

Deuze, M. – Prenger, M., Making Media. Production, Practices, and Professions (Amsterdam: Amsterdam University Press 2019). (Crossref)

Drabik, L. – Kubiak-Sokół, A. – Sobol, E. (red.), Słownik języka polskiego (Warszawa: PWN 2021).

Dyk, S. – Klementowicz, M. – Wyrostkiewicz, M., Słowo aktualne. Przepowiadanie a kwestie społeczne (Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża 2019.

Fabijańczyk, J. – Cupriak, A., „Influencer marketing – praktycznie”, WhitePress 5 października 2015, https://www.loswiaheros.pl/zdjecia/influencer-marketing-praktycznie-whitepress.pdf (dostęp 13.10.2022).

Fiske, J., „The Cultural Economy of Fandom”, Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media (red. L.A. Lewis; London – New York: Routledge 1992) 30–49.

Flak, R., Funkcje kaznodziei w nauczaniu papieży od czasu Soboru Watykańskiego II (Kraków: Unum 2020). (Crossref)

Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium (2013) (= EG).

Franciszek, Encyklika Laudato si (2015).

Franciszek, List apostolski w formie motu prioprio Antiquum misteium, The Holy See, 10 maja 2021, https://www.vatican.va/content/francesco/pl/motu_proprio/documents/papa-francesco-motu-proprio-20210510_antiquum-ministerium.html (dostęp 15.10.2022).

Franciszek, „Odważne świadectwo składane tam, gdzie narodziła się wiara. Przesłanie papieża do łacińskiego patriarchy Jerozolimy”, L’Osservatore Romano [wyd. polskie] 33/12 (2013) 15.

Franciszek, „Regina Caeli”, The Holy See, 18 kwietnia 2021, https://www.vatican.va/content/francesco/it/angelus/2021/documents/papa-francesco_regina-caeli_20210418.html (dostęp 20.10.2022).

Garlicki, J. – Noga-Bogomilski, A., Kultura polityczna w społeczeństwie demokratycznym (Warszawa: Aspra 2004).

Giddens, A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności (tł. A. Szulżycka; Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010).

Godzic, W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów (Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne 2007).

Goldhaber, M.H., „The Attention Economy and the Net”, First Monday 7 kwietnia 1997, https://firstmonday.org/article/view/519/440 (dostęp 15.10.2022).

González Gaitano, N., „Public Opinion in the Church. A Communicative and Ecclesiological Reflection”, Church, Communication and Culture 1/1 (2016) 173–205. DOI: https://doi.org/10.1080/23753234.2016.1238559. (Crossref)

Hicks, T. – Perrin, D., „Beyond Single Modes and Media: Writing as an Ongoing Multimodal Text Production” (red. E.-M. Jakobs – D. Perrin; Handbook of Writing and Text Production 10; Berlin – Boston, MA: De Gruyter 2014) 231–254. (Crossref)

Hund, E.D., The Influencer Industry. Constructing and Commodifying Authenticity on Social Media (Dysertacja doktorska; University of Pennsylvania; Philadelphia, PA 2019).

Kuchta-Nykiel, M., „Influencer marketing – jak zwiększyć zaangażowanie z pomocą liderów opinii?”, SocialPress 8 listopada 2016, https://socialpress.pl/2016/11/influencer-marketing-jak-zwiekszyc-zaangazowanie-z-pomoca-liderow-opinii (dostęp 14.10.2022).

Jabłonowski, M., „Czy istnieją aksjomaty teologii środków społecznego przekazu w naukach o mediach?”, Teologia środków społecznego przekazu w naukach o mediach (red. J. Olędzki; Warszawa: Wydawnictwo UKSW 2018) 207–217.

Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis (1979).

Janik, J., „Haktywizm i inne formy aktywizmu internetowego jako nowe mechanizmy demokracji bezpośredniej”, Instytucje demokracji bezpośredniej w praktyce (red. O. Hałub – M. Jabłoński – M. Radajewski; Wrocław: Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa 2016) 273–288.

Jarkiewicz, K., „Promocja duchowych potrzeb, czyli o katolickiej blogosferze w polskim internecie”, Zeszyt Naukowy – Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie 26/6 (2012) 163–175.

Kaczmarek, K., „Klasyczna teoria charyzmy Maxa Webera”, Końce i początki. Socjologiczne podsumowania, socjologiczne zapowiedzi (red. R. Drozdowski; Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007) 15–34.

Kałowski, A. – Wysocki, J. (red.), Start-up a uwarunkowania sukcesu. Wymiar teoretyczno-praktyczny (Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH 2017).

Katechizm Kościoła Katolickiego (wyd. 2; Poznań: Pallottinum 2002) (= KKK).

Katz, E. – Lazarsfeld, P., Personal Influence (New York: Free Press 1955).

Kita, M. – Loewe, I. (red.), Język w internecie. Antologia (Katowice: Wydawnictwo UŚ 2016).

Kloch, J., Kościół w Polsce wobec Web 2.0 (Kielce: Jedność 2013).

Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o niektórych aspektach Kościoła pojętego jako komunia Communionis notio (1992).

„Kto to jest influencer CGI”, PromoAgency, https://www.promoagency.pl/blog/kto-to-jest-influencer-cgi (dostęp 16.10.2022)

Kulbacki, P., „«Nowy Człowiek» paradygmatem wychowania katolickiego”, Pedagogika rodziny. Podejście systemowe (red. M. Marczewski et al.; Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna 2017) II, 831–855.

Leśniczak, R. „Mediatyzacja religii w czasach globalizacji i neoglobalizacji. Wybrane refleksje medioznawcze”, Studia Medioznawcze 23/4 (2022) 1312–1321. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.sm.2022.4.712. (Crossref)

Loewe, I., „Od mediosfery do mediologii”, Współczesne media. Zagadnienia ogólne. Multimodalność mediów drukowanych (red. I. Hofman – D. Kępa-Figura; Lublin: Wydawnictwo UMCS 2018) I, 21–33.

Lupa, I., Potencjał marketingowy mediów społecznościowych (Dysertacja doktorska; Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie; Kraków 2017).

Łukasik, K., „Analiza kultury organizacyjnej start-upów”, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu 75/4 (2017) 161–178.

Maćkiewicz, J., „Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów”, Studia Medioznawcze 2 (2017) 33–42. (Crossref)

Majka, J., Metodologia nauk teologicznych (Wrocław: Wrocławska Księgarnia Archidiecezjalna 1995).

Martens, A., „Formy i normy – język komunikacji internetowej: rozważania wstępne”, Social Communication. Online Journal 2 (2012) 20–28.

Męcińska, L., „Osobista narracja jako sposób wyrażenia intersekcjonalnego aktywizmu ucieleśnionego w internecie: przypadek Eve C”, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura 1/1 (2018) 38–58. DOI: https://doi.org/10.24917/20837275.10.1.4. (Crossref)

Morris, T.H., „Self-directed Learning: A Fundamental Competence in a Rapidly Changing World”, International Review of Education 4 (2019) 633–653. DOI: https://doi.org/10.1007/s11159-019-09793-2. (Crossref)

Muchacki, M., „Kompetencje kluczowe w społeczeństwie zmiany”, Zeszyty Pedagogiczno-Medyczne 18/2 (2012) 199–209.

Nagórny, J., Posłannictwo chrześcijan w ś wiecie. I. Świat i wspólnota (Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1997).

Najman, K. – Szymik, J., „Proegzystencja”, Encyklopedia katolicka (red. E. Gigilewicz et al.; Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2012) XVI, 439–441.

Napiórkowski, S.C., Jak uprawiać teologię (Wrocław: TUM 1991).

Ostafiński, W., „Kaznodzieja, coach czy influencer? Kogo preferuje współczesny odbiorca medialny?”, Polonia Sacra 25/4 (2021) 135–149. DOI: https://doi.org/10.15633/ps.4142. (Crossref)

Patrzałek, W. – Wardzała, J., „Influencerzy i media społecznościowe – mobilne wspólnoty zainteresowań w kontekście zachowań młodych konsumentów”, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 526 (2018) 88–98. DOI: https://doi.org/10.1561 /pn.2018.526.08. (Crossref)

Paweł VI, Adhortacja Evangelii nuntiandi (1975).

Podlewska, K., „Analiza zjawiska katolickiej blogosfery w Polsce w kontekście jej rozwoju i profesjonalizacji”, Kultura – Media – Teologia 36 (2019) 30–49. (Crossref)

Pokrywka, M., „Communio personarum”, Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego (red. Nagórny – K. Jeżyna; Radom: Polwen 2005) 121–125.

Pokrywka, M., Osoba, uczestnictwo, wspólnota. Refleksje nad nauczaniem społecznym Jana Pawła II (Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 2000).

Przywara, P., „Wspólnota a język”, Wspólnota i wspólnotowość w filozofii dawnej i współczesnej (red. M. Żardecka-Nowak – P. Paczkowski; Rzeszów: Wydawnictwo UR 2010) 13–37.

Rakowska, A. – Sitko-Lutek, A. „Kluczowe kompetencje pracowników przyszłości w opinii ekspertów międzynarodowych – wyniki badań”, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 429 (2016) 173–185. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2016.429.16. (Crossref)

Raś, D., „Chrześcijanin multimedialny – śladami wideoblogerów katolickich”, Studia Socialia Cracoviensia 9/2 (2017) 97–112. DOI: https://doi.org/10.15633/ssc.2458. (Crossref)

„Recognising Ads: Social Media and Influencer Marketing”, Advertising Standards Authority 31 lipca 2021, https://www.asa.org.uk/advice-online/recognising-ads-social-media.html, (dostęp: 12.10.2022).

Rojek, C., Celebrity (London: Reaktion Books 2001).

Sarowski, Ł., „Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 – ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci”, Rozprawy Społeczne 11/1 (2017) 32–39. DOI: https://doi.org/10.29316/rs.2017.4. (Crossref)

Sepioło, M., „Jak się hoduje influencerów”, Polityka 20 października 2020, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1975432,1,jak-sie-hoduje-influencerow.read (dostęp 13.10.2022).

Siuda, P., „O roli oraz znaczeniu sieciowych celebrytów w społeczności internautów”, «Małe tęsknoty?». Style życia w czasie wolnym we współczesnym społeczeństwie (red. W. Muszyński; Toruń: Marszałek 2009) 31–43.

Słotwińska, H., „Proegzystencja wyzwaniem dla człowieka czasów współczesnych”, Roczniki Teologiczne 64/11 (2017) 87–104. (Crossref)

Sobczak, B., „Kreowanie autorytetów medialnych”, Retoryka wizerunku medialnego, (red. A. Budzyńska-Daca – A. Kampka – K. Molek-Kozakowska; Warszawa: Polskie Towarzystwo Retoryczne 2016) 225–250.

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium (1964).

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes (1965).

Stachowicz-Stanusch A. – Aleksander, A., „Kompetencje przyszłości”, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska 121 (2018) 485–497. DOI: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2018.121.35. (Crossref)

Stöckl, H., „Czytanie tekstów językowo-obrazowych? Elementy kompetencji podstawowej”, Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń (red. R. Opiłowski – J. Jarosz – P. Staniewski; Wrocław – Dresden: Atut – Neisse Verlag 2015) 114–137.

Stopczyńska, K., „Wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu relacji z klientami pokolenia Y”, Studia Oeconomica Posnaniensia 6/5 (2018) 104–115. (Crossref)

Szafrański, A. – Zapłata, F., „Ewangelizacja”, Encyklopedia katolicka (red. R. Łukaszczyk – L. Bieńkowski – F. Gryglewicz; Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1985) IV, 1436–1440.

Szpunar, M., „Społeczności wirtualne jako społeczności – próba ujęcia socjologicznego”, Jednostka – grupa – cybersie. Psychologiczne, społeczno-kulturowe i edukacyjne aspekty społeczeństwa informacyjnego (red. M. Radochoński – B. Przywara; Rzeszów: WSIiZ 2004) 157–184.

Tomaszewski, M., „Rozwój globalnej sieci komputerowej w kierunku Web 3.0”, Komputerowo zintegrowane zarządzanie (red. R. Knosola; Warszawa: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją 2011) 429–436.

Tridente, G. – Mastroianni, B. (red.), La missione digitale. Comunicazione della Chiesa e social media (Roma: Edusc 2016).

Urbaś, J., „Instamatka ekspertka – rola Instagrama w upowszechnianiu wiedzy o tematyce dziecięcej”, Studia Socialia Cracoviensia 11/1 (2019) 75–89. (Crossref)

du Vall, M., „Infoaktywizm. Strategie komunikacyjne społeczników sieci cyfrowej”, Haktywizm. (Cyberterroryzm, haking, protest obywatelski, cyberaktywizm, e-mobilizacja) (red. M. Marczewska- Rytko; Lublin: Wydawnictwo UMCS 2014) 90–110.

Wilusz, R., „Influencer Marketing potęż ny ponad miarę”, Marketing (r)Evolution. Nowe techniki, pomysły, rozwiązania (red. H. Hall; Rzeszów: Politechnika Rzeszowska 2017) 249–256.

Wyrostkiewicz, M., Internet i (nie)moralność (Lublin: MWPress) 2015.

Wyrostkiewicz, M., „Lying and Communication – Lying as an Anti-Communicative Act”, Biuletyn Edukacji Medialnej 12/1 (2014) 44–53.

Wyrostkiewicz, M., „Media jako narzędzia integrowania społeczeństwa w refleksji teologicznej”,

Integracja w globalnej wiosce. Media o cudzoziemcach w Polsce i Unii Europejskiej (red. W. Wciseł – M. Wyrostkiewicz; Lublin: Stowarzyszenie Globalnej Solidarności 2013) 139–153.

Wyrostkiewicz, M., „Manipulation and Communication – Manipulation as an Anti-Communicative Act”, Biuletyn Edukacji Medialnej 12/2 (2014) 21–32.

Wyrostkiewicz, M., „Sztuka komunikacji – eksploracje infoetyczne”, Pulchrum et communicatio (red. A. Wójciszyn-Wasil – M.J. Gondek – D. Wadowski; Lublin: Wydawnictwo KUL 2018) 159–170.

Wyrostkiewicz, M. – Sosnowska, J. – Wójciszyn-Wasil, A., „The Catholic Influencer as a Challenge for Spiritual Leadership in the Age of Social Media”, Journal for the Study of Religions and Ideologies 21/1 (2022) 81–96.

Pobierz

Opublikowane
2023-03-20


Wyrostkiewicz, M., Sosnowska, J., & Wójciszyn-Wasil, A. (2023). Influencer katolicki: tożsamość i posłannictwo w kontekście misji Kościoła. Verbum Vitae, 41(1), 175–200. https://doi.org/10.31743/vv.14756

Michał Wyrostkiewicz  michal.wyrostkiewicz@kul.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Michał Wyrostkiewicz, doktor habilitowany, profesor KUL; pracownik naukowy Wydziału Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, wicedyrektor Instytutu Nauk Teologicznych KUL, członek kolegium naukowego Akademii Nowych Mediów i Komunikacji KUL; autor monografii Internet i (nie)moralność, Lublin 2015 oraz Osoba i środowisko. Studia teologiczno-ekologiczne, Lublin 2019 oraz kilkudziesięciu tekstów naukowych z zakresu teologicznej refleksji nad mediami i komunikacją; obszary badań: podmiotowe aspekty eksploatowania informacji, media i Kościół, personalistyczna teoria informacji i komunikacji, ekologia ludzka; członek m.in.: European Society for Catholic Theology (zastępca przewodniczącego sekcji polskiej), Towarzystwa Naukowego KUL (sekretarz Wydziału Teologii), Stowarzyszenia Teologów Moralistów, Vereinigung für Katholische Sozialethik in Mitteleuropa.

https://orcid.org/0000-0001-9029-9074
Joanna Sosnowska 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Joanna Sosonowska, doktor, adiunkt w Katedrze Komunikacji Wizualnej i Nowych Mediów w Instytucie Dziennikarstwa i Zarządzania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II; Redaktor Naczelna Uniwersyteckiej Telewizji KUL. Autorka m.in. artykułów naukowych: Cisza w mediach audiowizualnych, Dziennikarz – specjalista. Zasady pracy dziennikarza religijnego. Zainteresowania badawcze: media audiowizualne, kompetencje dziennikarskie, production studies, gatunki dziennikarskie. Dziennikarka telewizyjna (TVP od 2001), członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych.

https://orcid.org/0000-0001-8057-8571
Aneta Wójciszyn-Wasil 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Aneta Wójciszyn-Wasil, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Komunikacji Wizualnej i Nowych Mediów Instytutu Dziennikarstwa i Zrządzania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II; autorka monografii Sztuka radiowa w Polsce i jej krytyka do 1939 roku, Lublin 2012 oraz kilkudziesięciu artykułów i rozdziałów w monografiach z zakresu dziennikarstwa i mediów audialnych. Zainteresowania badawcze: media audialne, kompetencje dziennikarskie, konstrukcje narracyjne w przekazie medialnym, production studies. Członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej; w latach 2001-2016 dziennikarka Polskiego Radia Lublin.

https://orcid.org/0000-0003-2848-3051



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU