Motyw gwiazdy w Ewangelii według św. Mateusza (2,1-12)

Krzysztof Mielcarek

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska


Abstrakt

Obraz gwiazdy w Ewangelii św. Mateusza był wielokrotnie komentowany przez egze­ge­tów. Dawniejsze wyjaśnienia oparte na astronomicznych zjawiskach tylko w pewnym stopniu mogą przyczynić się do zrozumienia opowiadania. Inne interpretacje wspominają o wierzeniach starożytnych na temat zjawień gwiazd przy narodzinach ważnych ludzi, ale i one mogą pełnić jedynie funkcję naukowej hipotezy. Nie rozstrzygając dyskusji na temat historycznego tła wydarzeń opisanych w opowiadaniu Mateusza, warto przyjrzeć się bliżej znaczeniu frazy en tē anatolē. Bogata panorama staro­testa­mentowych tekstów i powiązania między czasownikiem anatellō (LXX) i jego hebrajskim odpowiednikiem zāraḥ ukazują szerszy kontekst i nowe możliwości jej rozu­mie­nia. Zaproponowane wyjaśnienie wspiera waga narracyjnej funkcji gwiazdy w opowiadaniu, w którym magowie prowadzeni jej światłem docierają do Nowonarodzonego Króla.

Słowa kluczowe:

Nowy Testament, Ewangelia Mateusza, Ewangelia Dzieciństwa, gwiazda, anatole



Adamczewski B., „Magowie ze Wschodu: za gwiazdą, przez Synaj, do Jezusowego Kościoła (Mt 2,1-12)”, Studia z biblistyki VIII (red. R. Bartnicki) (Warszawa: UKSW, 2012) 25-38.

Ausubel N., A Treasury of Jewish Folklore: Stories, Traditions, Legends, Humor, Wisdom and Folk Songs of the Jewish People (New York: Crown Publishers, 1948).

Bartoszewicz I., „Trzej Królowie. Retoryczna interpretacja pewnej biblijnej opowieści (Mt 2,1-12)”, Rozprawy Komisji Językowej (Wrocław) 33 (2006) 197-204.

Blass F. – Debrunner A. – Funk R.W., A Greek Grammar of the New Testament and Other Early Christian Lite-rature (Chicago: University of Chicago Press, 1961).

Brown R.E., The Birth of the Messiah. A Commentary on the Infancy Narratives in the Gospel of Matthew and Luke (New York: Doubleday, 1999).

Clines D.J.A., Job 1–20 (WBC 56B) (Dallas: Word 2002).

Cramer F.H., Astrology in Roman Law and Politics (Philadelphia: American Philosophical Society, 1954).

Davies W.D. – Allison D.C., A Critical and Exegetical Commentary on the Gospel According to Saint Matthew (London – New York: T&T Clark, 2004).

The Dictionary of the Classical Hebrew (DCH), (red. D.J.A. Clines) (Sheffield: Academic Press, 1996) III.

Durham J.I., Exodus (Word Biblical Commentary 3; Dallas: Word, 2002).

Fitzmyer J.A, „The Aramaic «Elect of God» Text from Qumran Cave IV”, Catholic Biblical Quarterly 27(1965) 348-372.

Gibson S., „Bar Kochba”, Encyclopaedia Judaica (red. F. Skolnik – M. Berenbaum et al.) (New York: Keter Publishing House, 20072) III, 156-162.

Gingerich O., „Kepler’s De Vero Anno (1614)”, The Star of Bethlehem and the Magi. Interdisciplinary Perspectives from Experts on the Ancient Near East, the Greco-Roman World, and Modern Astronomy (red. G.H. van Kooten – P. Barthel) (Leiden: Brill, 2015) 3-16.

Lust J. – Eynikel E. – Hauspie K., A Greek English Lexicon of the Septuagint (Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1992).

Liddell H.G. – Scott R. – Jones H.S. – McKenzie R., A Greek-English Lexicon (Oxford: Clarendon

91940.[1994]).

Bauer W. – Danker F.W. – Arndt W.F. – Gingrich F.W., A Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature (Chicago, IL – London: University of Chicago Press 32000).

Hagner D.A., Matthew 1–13 (WBC 33A; Dallas: Word, 2002). (Crossref)

Koehler L. – Baumgartner W. – Stamm J.J., The Hebrew and Aramaic Lexicon of the Old Testament (Leiden – New York, NY – Köln: Brill 1994-2000) I-V (=HALOT).

Hobbs T.R., 2 Kings (WBC 13; Dallas: Word, 2002).

Holzmeister M. – La stella dei Magi, La Civiltà Cattolica 93 (1942) 1-22

Louw J.P. – Nida E.A., Greek-English Lexicon of the New Testament: Based on Semantic Domains (electronic ed. of the 2nd edition) (New York: United Bible Societies, 1996).

Łach J., „Pokłon magów (Mt 2,1-12)”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 29/5-6 (1976) 260-270. (Crossref)

Mole M., „O Magach ze Wschodu”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 2/6 (1949) 441-446. (Crossref)

Paciorek A., Ewangelia według świętego Mateusza. Rozdziały 1–13 (NKB.NT I/1; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2004).

Rosen¬berg R.A., |„«The Star of the Messiah» Reconsidered”, Biblica 53 (1972) 105-109.

Schalit A., König Herodes: Der Mann und sein Werk (Berlin: Walter de Gruyter, 1969).

Schaumberger P.L., „Textus cuneiformis de stella Magorum”, Biblica 6 (1925) 444-449.

Stauffer E., Jesus and his Story (London: SCM, 1967).

Stefański J., „Poznanie Boga przez pogan w Nowym Testamencie”, Nowy Testament a religie (red. I.S. Ledwoń) (Lublin: Wydawnictwo KUL, 2011) 201-232.

Stuckrad K. von, „Stars and Powers: Astrological Thinking in Imperial Politics from Hasmoneans to Bar Kochba”, The Star of Bethlehem and the Magi. Interdisciplinary Perspectives from Experts on the Ancient Near East, the Greco-Roman World, and Modern Astronomy (red. G.H. van Kooten – P. Barthel) (Leiden: Brill, 2015) 387-398. (Crossref)

Titus J., „A Shining Community: A Mission Model. An Exegetical Comparative Study of Is 60:1-9 and Mt 2:1-12”, Indian Theological Studies 42/1-4 (2005) 307-335.

Żywica Z., „Dwie postawy wobec Mesjasza Izraela (Mt 2,1-12)”, Warmińskie Wiadomości Diecezjalne 68 (2003) 138-143.

Pobierz

Opublikowane
2016-07-14


Mielcarek, K. (2016). Motyw gwiazdy w Ewangelii według św. Mateusza (2,1-12). Verbum Vitae, 29, 175–197. https://doi.org/10.31743/vv.1679

Krzysztof Mielcarek  krzysztof.mielcarek@kul.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Krzysztof Mielcarek, doktor habilitowany nauk teologicznych, profesor KUL, kierownik Katedry Egzegezy Ewangelii i Pism Apostolskich KUL. Głównym przedmiotem badań jest Dzieło Łukaszowe i Septuaginta.

 




Licencja

Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU