Światło jako symbol mądrości i Prawa w Księdze Mądrości

Marcin Zieliński

Instytut Nauk Biblijnych KUL , Polska


Abstrakt

Artykuł analizuje znaczenie oraz symboliczny sens światła w Księdze Mądrości. Mądrość opisywana w Mdr 6,10 jest interpretowana nie jako cenniejsza od światła, ale jako światło, które jest przewodnikiem dla mędrca oraz symbolem Bożej mądrości. Szukając tekstów, które byłyby pomocne w głębszym zrozumieniu znaczenia światła, autor artykułu odsyła do Mdr 18,1-4, gdzie podkreśla się szczególne znaczenie światła oraz jego głęboki związek z prawem Mojżeszowym. To objawione prawo jest przedstawiane jako światło mądrości Bożej, które będzie przekazane innym narodom. Centralna pozycja tego tekstu w strukturze końcowej części księgi (Mdr 16–19) podkreśla znaczenie światła prawa. Jednocześnie zostaje wyeksponowana jego niezniszczalna, niezmienna natura, która czyni to prawo fundamentem życia religijnego.

Słowa kluczowe:

światło, Prawo, mądrość, prowadzenie, Mdr 18, niezniszczalność



Beauchamp P., De libro Sapientiae Salomonis. Annotationes (Roma: P.I.B., [1964]).
Bizzeti P., Il libro della Sapienza. Struttura e genere letterario (Rivista Biblica. Supplementi 11; Bologna: Paideia, 1984)
Conzelman H., „φῶς, κτλ”, Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament (red. G. Kittel) (Stuttgart 1933-1979) IX, 302-349.
Gilbert M., „Le ragioni della moderazione divina (Sap 11,21-12,2)”, La Sapienza di Salomone (red. M. Gilbert) (Bibbia e Preghiera 22; Roma; Edizioni ADP, 1995) I, 165-181.
Gilbert M., Mądrość Salomona (Myśl Teologiczna 37; Kraków: WAM, 2002) I-II.
Mazzinghi L., Notte di paura e di luce. Esegesi di Sap 17,1-18,4 (Analecta Biblica 134; Roma: Pontificio Istituto Biblico, 1995).
Larcher C., Le Livre de la Sagesse, ou, La Sagesse de Salomon (Études Bibliques. Nouvelle série 1, 3, 5; Paris: Gabalda, 1983, 1984, 1985) I-III.
Offerhaus U., Komposition und Intention der Sapientia Salomonis (Bonn: Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität, 1981).
Pohlenz M., La Stoa. Storia di un movimento spirituale (Firenze: La nuova Italia, 1978) I-II.
Poniży B., Księga Mądrości. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (NKB.ST 20; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2012).
Reese J.M., „Plan and Struture in the Book of Wisdom”, Catholic Biblical Quarterly 27 (1965) 391-399.
Reese J.M., Hellenistic Influence on the Book of Wisdom and Its Consequences (Analecta Biblica 41; Roma: Pontificio Istituto Biblico, 1970).
Romaniuk K., Księga Mądrości. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (PŚST 8/3; Poznań –Warszawa: Pallottinum, 1969).
Sisti A., Il Libro della Sapienza. Introduzione, versione, commento (Assisi: Edizioni Porziuncola, 1992).
Vílchez Líndez J., Sapienza. Traduzione e commento (Commenti Biblici; Roma: Borla, 1990).
Wright A.G., „The Structure of Wisdom 11-19”, Catholic Biblical Quarterly 27 (1965) 28-34.
Zieliński M., „Boża miłość w procesie karcenia grzeszników w Mdr 11,21-12,2”, Verbum Vitae 18 (2010) 61-78.
Pobierz

Opublikowane
2016-07-14


Zieliński, M. (2016). Światło jako symbol mądrości i Prawa w Księdze Mądrości. Verbum Vitae, 29, 99–115. https://doi.org/10.31743/vv.1691

Marcin Zieliński  xmarcinzielinski@me.com
Instytut Nauk Biblijnych KUL

ks. Marcin Zieliński, ur. w 1977 r., doktor teologii biblijnej, adiunkt w katedrze Teologii Biblijnej i Proforystyki w Instytucie Nauk Biblijnych KUL. Studiował w Papieskim Instytucie Biblijnym oraz na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie. Jest autorem opracowania „La gioia e la tristezza nel libro della Sapienza” (w druku) oraz kilku artykułów biblijnych. Przedmiotem jego zainteresowań jest literatura mądrościowa.




Licencja

Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU