Jezus Chrystus i pokój. Refleksje św. Augustyna z Hippony.
Paweł Wygralak
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny ,Abstrakt
W przedstawionym artykule zostało omówione nauczanie św. Augustyna na temat pokoju jako daru Chrystusa. Zbawiciel odchodząc ze świata pozostawił ludziom dar pokoju. To dzięki temu darowi, zgodnie z nauczaniem św. Pawła w Ef 2,14, odnawia się w człowieku harmonia pomiędzy duchem i ciałem, możliwe jest także pojednanie pomiędzy Żydami, których reprezentują pasterze udający się z pokłonem do narodzonego Jezusa, i poganami, których przedstawiają mędrcy przybywający ze wschodu do Betlejem. Jednak pokój ziemski nie jest pokojem doskonałym. Człowiek bowiem ulega pożądliwościom, wchodzi w konflikty z bliźnimi, doznaje również w codziennym życiu wielu braków. Nie powinno to jednak nikogo zniechęcać do poszukiwania pokoju. Augustyn uważa, że uczniowie Jezusa powinni na ziemi zabiegać o pokój, gdyż jest to najpewniejsza droga do osiągnięcia pokoju doskonałego w życiu wiecznym. Nie będzie wówczas żadnych konfliktów, a jedynie nieustanne przebywanie w bliskości Boga.
Słowa kluczowe:
Jezus Chrystus, św. Augustyn, pokój, życie wieczne, doczesnośćBibliografia
O państwie Bożym (CCL 48; Turnhout: Brepols 1955) (tł. W. Kornatowski) (Warszawa: PAX 1977).
Homilie na Ewangelię św. Jana (PL 35) (tł. W. Szołdrski) (PSP 15; Warszawa: ATK 1977).
Kazania (PL 38-39) (tł. J. Jaworski) (PSP 12; Warszawa: ATK 1973).
Kazanie 47 (PL 38, 295-316), w: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu ojców Kościoła (tł. A. Strzelecka) (Teologia Patrystyczna12; Poznań: Wydawnictwo Wydziału Teologicznego UAM 2015) 141-173.
Objaśnienia Psalmów (CCL 38; Turnhout: Brepols 1956) (tł. J. Sulowski) (PSP 37-42; Warszawa: ATK 1986).
O kazaniu Pana na Górze (CCL 35; Turnhout: Brepols 1967) (tł. S. Ryznar – J. Sulowski) (PSP 48; Warszawa: ATK 1989) 21-130.
Wyznania (CCL 27; Turnhout: Brepols 1983) (tł. Z. Kubiak) (Warszawa: ATK 1982).
Inne źródła
Ambroży z Mediolanu, Wykład Ewangelii według św. Łukasza (CCL 14; Turnhout: Brepols 1957) (tł. W. Szołdrski) (PSP 16; Warszawa: ATK 1977).
Klemens Rzymski, I List do Koryntian (SCh 167; Paris: Cerf 1971) (tł. A. Świderkówna) (PSP 45; Warszawa: ATK 1990) 23-55.
Grzegorz z Nyssy, Homilie do błogosławieństw (red. J.F. Callahan) (Gregorii Nisseni Opera 7/2; Leiden: Brill 1992) 77-169; (tł. M. Przyszychowska) (ŹMT 34; Kraków: WAM 2005).
Jan Chryzostom, Homilie (PG 57, 13-90. 175-446) (tł. J. Krystyniacki) (Kraków: WAM 2002).
Leon Wielki, Mowy (PL 54) (tł. K. Tomczyk) (POK 24; Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1957).
Prudencjusz, Psychomachia (PG 60, 11-90. 454-664) (tł. M. Brożek) (PSP 43; Warszawa: ATK 1987) 137-160.
Campbell W.S., „Unity and Diversity in the Church: Transformed identities and the peace of Christ in Ephesians”, Transformation 25 (2008) 15-31. (Crossref)
Grossi V., „La pace in Agostino d’Ippona. Aspetti antropologici e sociali”, Vox Patrum 49 (2006) 209-222. (Crossref)
Hałas S. SCJ, „Chrystus jest naszym pokojem (por. Ef 2,14). Wizja pokoju w Liście do Efezjan”, Sympozjum 24 (2013) 9-21.
Kowalczyk S., „Filozofia pokoju św. Augustyna”, Vox Patrum 15 (1988) 831-857.
Moreno J.L., „«Concordia» y «paz» en Aurelio Prudencio, Anuario de Historia de la Iglesia 3 (1994) 143-161.
Nocoń A., „Zagadnienie pokoju w «Objaśnieniach Psalmów» św. Augustyna”, Vox Patrum 44-45 (2003) 119-129. (Crossref)
Słownik teologii biblijnej (red. X. Léon-Dufour) (Poznań – Warszawa: Pallottinum 1982).
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes” (1965).
Stachowiak L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp, przekład, komentarz (PŚNT 4; Poznań: Pallottinum 1975.2008).
Zwitter A. – Hoelzl M., „Augustine on War and Peace”, A Journal of Social Justice 26 (2014) 317-324. (Crossref)
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny
Licencja
Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU