Dynamika „przymierza pokoju” w Księdze Ezechiela

Wojciech Pikor

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wydział Teologiczny , Polska


Abstrakt

Idea przymierza pokoju, występująca w tekstach starożytnego Bliskiego Wschodu, w Biblii Hebrajskiej pojawia się w tekstach pochodzenia kapłańskiego. Ezechiel w dwóch wyroczniach (Ez 34,25-30 i 37,26-28) wykracza poza pozabiblijną konwencję przymierza pokoju, dokonując równocześnie modyfikacji kapłańskiej koncepcji przymierza zawartej w Kpł 26. Obietnica jakościowo nowego przymierza, określonego mianem „przymierza pokoju” (34,25; 37,26), zakłada pokój ze zwierzętami, urodzajność ziemi i wybawienie od nieprzyjaciół. Jednakże istotą tego przymierza jest nie tyle „pokój” rozumiany jako wszelkie dobro osobiste, wspólnotowe i materialne, ile obecność Boga pośród swego ludu, która stanowi jedyne źródło bezpieczeństwa, pomyślności i zbawienia.

Słowa kluczowe:

Księga Ezechiela, przymierze pokoju, nowe przymierze, Księga Kapłańska, ziemia Izraela, świątynia, pokój



Allen L.C., Ezekiel 20–48 (Word Biblical Commentary 29; Dallas, TX: Word Books 1994).

Baltzer, D., Ezechiel und Deuterojesaja. Berührungen in der Heilserwartung der beiden großen Exilspropheten (BZAW 121; Berlin – New York: De Gruyter 1971). (Crossref)

Batto, B.F. „The Covenant of Peace. A Neglected Ancient Near Eastern Motif”, Journal of Biblical Literature 49 (1987) 187-211.

Begg, C.T., „Berit in Ezekiel”, Proceedings of the Ninth World Congress of Jewish Studies. Division A. The Period of the Bible (red. D. Assaf) (Jerusalem: World Union of Jewish Studies 1986) 77-84.

Block, D.I., The Book of Ezekiel. Chapters 1–24 (NICOT; Grand Rapids, MI – Cambridge: Eerdmans 1997).

Block, D.I., The Book of Ezekiel. Chapters 25–48 (NICOT; Grand Rapids, MI – Cambridge: Eerdmans 1998).

Borghino, A., La „nuova alleanza” in Is 54. Analisi esegetico-teologica (Tesi Gregoriana. Serie Teologia 118; Roma: Gregorian & Biblical Press 2005)

Eichrodt, W., Ezekiel. A Commentary (OTL; London: Westminster John Knox 51996; oryg. niem. 1965).

Elliger, K., Leviticus (HAT 4; Tübingen: Mohr Siebeck 1966).

Epos o Gilgameszu, tłum. K. Łyczkowska (Warszawa: AGADE 2002).

Gesenius, W. – Kautzsch, E. – Cowley, A.E., Gesenius’ Hebrew Grammar (Oxford: Oxford University Press 21910) (=GKC).

Greenberg, M., Ezekiel 1–20. A New Translation with Introduction and Commentary (AB 22; New York – London – Toronto – Sydney – Auckland: Doubleday 1983). (Crossref)

Greenberg, M., Ezekiel 21–37. A New Translation with Introduction and Commentary (AB 22A; New York – London – Toronto – Sydney – Auckland: Doubleday 1997).

Hieke, T., Leviticus. Erster Teilband: 1–15 (HThKAT, Freiburg – Basel – Wien: Herder 2014).

Hossfeld, F., Untersuchungen zu Komposition und Theologie des Ezechielbuches (FzB 20; Würzburg: Echter 1977).

Hurvitz, A., A Linguistic Study of Relationship between the Priestly Source and the Book of Ezekiel. A New Approach to an Old Problem (CRB 20; Paris: Gabalda 1982).

Hutchens, K.D., Although Yahweh Was There. The Land in the Book of Ezekiel (Dissertation Emory University; Atlanta, GA 1998).

Illman, K.-J., „שָׁלֵם”, Theologisches Wörterbuch zum Alten Testament (=TWAT) VII (red. J. Botterweck – H. Ringgren) (Stuttgart: Kohlhammer 1995) 93-101.

Klein, A., Schriftauslegung im Ezechielbuch. Redaktionsgeschichtliche Untersuchungen zu Ez 34– 39 (BZAW 391; Berlin – New York: De Gruyter 2008).

Koehler, L. – Baumgartner, W., Hebräisches und Aramäisches Lexikon zum Alten Testament (Leiden – New York – Köln: Brill 31995) I- II.

Lyons, M.A., From Law to Prophecy. Ezekiel’s Use of the Holiness Code (LHB/OTS 507; New York – London: T&T Clark 2009).

Milgrom, J., „Leviticus 26 and Ezekiel”, The Quest for Context and Meaning. Studies in Biblical Intertextuality in Honor of James A. Sanders (red. C.A. Evans – S. Talmon) (BInterpS 28; Leiden – New York – Köln: Brill 1997) 57-62. (Crossref)

Nihan, C., From Priestly Torah to Pentateuch. A Study in the Composition of the Book of Leviticus (FAT II/25; Tübingen: Mohr Siebeck 2007). (Crossref)

Obinwa, I.M.C., “I Shall Feed Them with Good Pasture” (Ezek 34:14). The Shepherd Motif in Ezekiel 34: Its Theological Import and Socio-Political Implications (FzB 125; Würzburg: Echter 2012).

Pardee, D., „The Ba‘lu Myth”, The Context of Scripture. I. Canonical Composition from the Biblical World (red. W.W. Hallo) (Leiden – New York – Köln: Brill 1997) 241-274.

Pikor, W., Rola ziemi w przymierzu Boga z Izraelem. Studium historyczno-teologiczne Księgi Ezechiela (Lublin: Wydawnictwo KUL 2013).

Pikor, W., Soteriologiczna metafora wody w Księdze Izajasza (Studia Biblica Lublinensia 4; Lublin: Wydawnictwo KUL 2009).

Renaud, B., Nouvelle ou éternelle Alliance? Le message des prophètes (LD 189; Paris: Édition du Cerf 2002).

Renz, T., The Rhetorical Function of the Book of Ezekiel (VT.S 126; Leiden – Boston – Köln: Brill 1999). (Crossref)

Sedlmeier, F., „«Ich schließe für sie einen Bund des Friedens» (Ez 34,24; 37,26). Visionen des Heils im Ezechielbuch”, Inquire pacem. Beiträge zu einer Theologie des Friedens. Festschrift für Bischof Dr. Viktor Josef Dammertz OSB zum 75. Geburtstag (red. F. Sedlmeier – T. Hausmanninger) (Augsburg: Sankt Ulrich Verlag 2004) 42-69.

Sedlmeier, F., „Transformationen. Zur Anthropologie Ezechiels”, Anthropologische Aufbrüche. Alttestamentliche und interdisziplinäre Zugänge zur historischen Anthropologie (red. A. Wagner) (FRLANT 232; Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2009) 203-233. (Crossref)

Tooman, W.A., „Covenant and Presence in the Composition and Theology of Ezekiel”, Divine Presence and Absence in Exilic and Post-Exilic Judaism. Studies of the Sofja Kovalevskaja Research Group on Early Jewish Monotheism (red. N. MacDonald – I.J. de Hulster) (FAT 2.Reihe 61; Tübingen: Mohr Siebeck 2013) II, 151-182.

Zimmerli, W., Ezekiel 2. A Commentary on the Book of the Prophet Ezekiel. Chapters 25−48 (Hermeneia; Philadelphia: Fortress Press 1983; oryg. niem. 1969).

Pobierz

Opublikowane
2016-12-01


Pikor, W. (2016). Dynamika „przymierza pokoju” w Księdze Ezechiela. Verbum Vitae, 30, 53–78. https://doi.org/10.31743/vv.1728

Wojciech Pikor  pikorwo@wp.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wydział Teologiczny



Licencja

Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU