„He will sit in peace forever” (2 Bar 73:1). Peace as a Messianic Eschatological Reality in the Second Book of Baruch

Maria Elżbieta Miduch

Wyższe Seminarium Duchowne Towarzystwa Salezjańskiego w krakowie , Poland


Abstract

The Second Book of Baruch is a Jewish apocalypse coming from the period right after the destruction of the Temple by Titus in 70 AD. It is the record of theological reflection in the aftermath of this event so traumatic for all Jews. The messiah, his mission and his kingdom all play important roles in this book. The author of the Syriac Book of Baruch hopes for help for all the Israelites through messianic intervention. In his view, the eschatological works of God are equal to the work of messiah. Moreover, in the world of chaos, wars and abuse there is yet hope for true and stable peace. It is much more than just an armistice, rather the depth of peace will be revealed when the messiah comes to rule. His description stands in contrast to the reality in which the Chosen Nation then found itself.

Keywords:

Second Book of Baruch, messianic kingdom, peace, apocalypses

Bartlett J. R., Jews in the Hellenistic Word, Josephus, Aristeas, The Sibylline Oracles, Eupolemus (London – Cambridge: Cambridge University Press 1985). (Crossref)

Betz O., Die Eschatologie in der Glaubensunterweisung (Würzburg: Echter 1965).

Bogaert P., Apocalypse de Baruch (Paris: Cerf 1969) I.

Brown F., The Brown-Driver-Briggs Hebrew and English Lexicon (Peabody, MA: Hendrikson Publishers 1994)

Ciecieląg J., Żydzi w okresie Drugiej Świątyni 538 przed Chr. – 70 po Chr. (Kraków: Universitas 2011).

Diez Macho A., Apocrifos del Antiguo Testamento (Madrid: Cristandad 1984).

Ehrlich E., Apokalipsa księga pocieszenia (Poznań: Pallottinum 1996)

Gowan D.E., Eschatology of the Old Testament (Edinburgh: T&T Clark 2000).

Jędrzejewski S., „Apokaliptyka jako rodzaj literacki”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 51 (1998) 1, 29-35. (Crossref)

Johnson P., Historia żydów (Kraków: Platan 2010).

Mędala S., Wprowadzenie do literatury międzytestamentalnej (Kraków: Enigma Press 1994).

Miduch M., Apokaliptyka żydowska o nadziei (Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJPII 2012).

Rivka N., The Destruction of Jerusalem and the Idea of Redemption in Siriac Apocalypse of Baruch (Leiden – Boston: Brill 2003).

Rubinkiewicz R., L’Apocalypse d’Abraham, en vieux slave, introduction, texte critique, tradution et commentaire (Lublin: Wydawnictwo KUL 1987).

Sacchi P., L’apocalittica giudaica e la sua storia (Brescia: Paideia 1990).

VanderKam J.C., „Reflections on Early Jewish Apocalypses”, Apokaliptyka wczesnego judaizmu (red. M.S. Wróbel) (Lublin: Wydawnictwo KUL 2010).

Willett T.W., Eschatology in the Theodicies of 2 Baruch and 4 Ezra (Sheffield: JSOT Press 1989).

Woźniak J. (tł.), „Apokalipsa Barucha Syryjska”, Apokryfy Starego Testamentu (red. R. Rubinkiewicz) (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa: Vocatio 1999).

Wright J.E., Baruch Ben Neriah. From Biblical Scribe to the Apocalyptic Seer (Studies on Presonalities of the Old Testament; Chapel Hill, SC: University of South Carolina 2003).


Published
2016-12-01


Miduch, M. E. (2016). "Zasiądzie w pokoju na wieki" (2 Bar 73,1). Pokój jako element mesjańskiej rzeczywistości eschatologicznej w Syryjskiej Apokalipsie Barucha. Verbum Vitae, 30, 79–93. https://doi.org/10.31743/vv.1730

Maria Elżbieta Miduch  mariamiduch@gmail.com
Wyższe Seminarium Duchowne Towarzystwa Salezjańskiego w krakowie dr judaistyki i hermeneutyki biblijnej (UPJPII) mgr teologii (PAT) mgr Studiów Bliskowschodznich (UJ). Wykładowca zagadnien biblijnych w WSDTS w Krakowie. Zainteresowania naukowe: literatura miiędzytestamentalna, apokaliptyka, mesjanizm, diaspora.



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK