Pokój - zawsze dostępny? (Ap 1,4; 6,4)
Joanna Nowińska
ITKM/UPJPII Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy/Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie , PolskaAbstrakt
Autor natchniony Apokalipsy św. Jana dwukrotnie przywołuje pojęcie pokoju – w Ap 1,4 i 6,4. Analiza ukazuje istniejące między tymi fragmentami powiązania semantyczne. Bóg zostaje przedstawiony jako posiadający i oferujący pokój człowiekowi, jak również dopuszczający usunięcie go z ziemi. Powiązanie pokoju z miłością uzależnia jego posiadanie od przyjęcia Bożej charis (Ap 1,4), a zarazem lokując go na pozycji owocu takiej relacji wskazuje, że tam, gdzie nie ma pokoju nie będzie też miłości ofiarowywanej drugiemu człowiekowi, a jedynie wrogość (Ap 6,4). Autor natchniony wzmacnia przekonanie dotyczące wagi pokoju wprowadzając obrazy Ap 7,15b-17; Ap 21,1-22,5, które swoją sensorycznością kreują w odbiorcy doświadczenie. Personalizm odniesień podkreśla wagę ludzkiej decyzji w przyjęciu/podjęciu/zwróceniu się do Boga o ten dar.
Słowa kluczowe:
Pokój, relacja, dar, decyzja, panowanie, wrogość, sens, ApokalipsaBibliografia
Aune D.E., Revelation 1-5 (Word Biblical Commentary 52A; Dallas: Word Books 1997).
Aune D.E., Revelation 6-16 (Word Biblical Commentary 52B; Nashville, TN: Thomas Nelson 1998).
Buscemi A.M., „Duch Święty w listach Pawła”, Seminare 5 (2008) 77-94.
Charles R.H., A Critical and Exegetical Commentary on the Revelation of St. John (International Critical Commentary; Edinburgh: T&T Clark 1971).
Friberg T., Analytical Lexicon to the Greek New Testament (Bible Works 9.0).
Giblin C.H., The Book of Revelation. The Open Book of Prophecy (Good News Studies 34; Collegeville, MN: The Liturgical Press 1991).
Hałas S., Biblijne słownictwo miłości i miłosierdzia na zderzeniu kultur (Kraków: Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II 2011).
Henry M., Revelation (The Crossway Classic Commentaries; Wheaton: Crossway Books 1999).
Kotecki D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana (Series Biblica Paulina 6; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2008).
Kotecki D., „Pokój odebrany ziemi.. Refleksja biblijno-teologiczna nad Ap 6,4”, „Oto idę”. Księga pamiątkowa dla bpa prof. Jana Bernarda Szlagi w 65. rocznicę urodzin (red. W. Chrostowski) (Warszawa: Vocatio 2005) 257-278.
Mollat D., Apokalipsa dzisiaj (Kraków: Wydawnictwo M 1992).
Mounce R.H., The Book of Revelation (New International Commentary on the New Testament 17; Grand Rapids, MI: Eerdmans 1977).
Nowińska J., „Apokalipsa św. Jana – księga o sensie zmagań”, Lumen Bibliae. Pismo Nowej Ewangelizacji przy Ogrodzie Biblijnym w Myczkowcach 4 (2014) 135-151.
Nowińska J., „Bóg Panem czasu i wydarzeń. Studium nad czasownikiem ἐδόθη w Apokalipsie św. Jana”, „Pan moją mocą i pieśnią (Ps 118,14). Prace dedykowane ks. prof. Tadeuszowi Brzegowemu w 65. rocznicę urodzin (red. S. Hałas) (Kraków: PAT 2006) 159-168.
Nowińska J., „Bóg przychodzący w ujęciu Apokalipsy św. Jana”, Misterium słowa. modlitwa, (red. D. Czacki) (Kraków: Wydawnictwo św. Jana Pawła II 2014) 249-266.
Pełczyński G., „Teologia pokoju w tekstach Proto-Izajasza”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 47/3 (1994) 183-188. (Crossref)
Popielewski W., Alleluja! Liturgia godów baranka eschatologicznym zwycięstwem Boga (Ap 19,1-8) (Kielce: Instytut Teologii Biblijnej „Verbum” 2001).
Vanni U., Apocalisse (Brescia: Editrice Queriniana 1987).
Wojciechowski M., Apokalipsa św. Jana. Objawienie, a nie tajemnica. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 20; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2012).
ITKM/UPJPII Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy/Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie wykładowca egzegezy Starego Testamentu i Pism Janowych, zaangażowana w interdyscyplinarne badania tekstu biblijnego oraz jego przekaz, w połączeniu ze sztuką i mediami. Przedmiot specjalizacji: egzegeza i teologia Apokalipsy św. Jana
Licencja
Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU