Klęski militarne jako wyraz gniewu Boga w "Dialogu przeciwko Żydowi" Sergiusza Stylity

Jan Witold Żelazny

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Wydział Teologiczny , Polska
http://orcid.org/0000-0003-3653-0639


Abstrakt

W artykule poddano analizie tekst Sergiusza Stylity, "Dialog przeciwko Żydowi", pochodzący prawdopodobnie z VII wieku. Jednym z kluczowych argumentów użytych w polemice była kwestia kary, jaką zdaniem Sergiusza wymierzył Bóg Izraelitom za ich brak wiary i odrzucenie Jezusa. Autor traktatu interpretuje bowiem niepowodzenia doczesne, jakie dotknęły naród wybrany, jako znak, poprzez który Bóg wyraził swój brak aprobaty dla działań Żydów. W tekście pojawiają się cytaty z Wojny żydowskiej Józefa Flawiusza traktowane jako historyczne potwierdzenie boskiego wyroku. Sama argumentacja ukazująca brak możliwości sprawowania kultu i klęski, jakie dotknęły naród, jako dowód na przeminięcie Starego Przymierza i jego przeniesienie na chrześcijan, wpisuje się w polemikę antyżydowską późnego antyku, gdzie dowodem na przeminięcie żydowskiej politei był los Jerozolimy i jej mieszkańców.

Słowa kluczowe:

Sergiusz Stylita, Żydzi, polemika antyżydowska



Aphraate Le Sage Persan, Exposés XI-XXIII (red. M.J. Pierre) (Sources Chretiennes 359; Paris: Cerf 1989) II.

Chronica Minora, Pars Tertia (red. I. Guidi – E.W. Brooks – J.B. Chabot) (CSCO 1; Paris: E Typographeo. Reipublicae 1903-1905).

Codex Ambrosianus. Translato Syra Pescitto Veteris Testamenti ex codice Ambrosiano sec. fere VI photolithographice edita (red. A.M. Ceriani) (Milan: Pogliani 1876-1883).

Iosephus Flavius, Bellum judaicum (red. B. Niese) (Berlin: Weidmann 1895) VI; tł. polskie: Józef Flawiusz, Wojna żydowska, (tł. J. Radożycki) (Warszawa: Oficyna Wydawnicza 1991).

Leontius Neapoleos, Sermones (PG 93,1597-1612) (Paris: J.-P. Migne 1865).

The Disputation of Sergius The Stylite Against a Jew (red. A.P. Hayman) (CSCO 338; Louvain: Secrétariat du CorpusSCO 1973).

The Disputation of Sergius The Stylite Against a Jew (red. A.P. Hayman) (CSCO 339; Louvain: Secrétariat du CorpusSCO 1973).

The Treatise of Dionysius bar Salibi Against the Jews (red. J. de Zwaan) (SSL 23; New Jersey: Gorgias Press 2010).

Trophees de Damas (PO 15,173-291) (Paris: Firmin-Didot 1920).

Baumstark A., Geschichte der syrischen Literatur mit Ausschluss der christlisch – palästinensichen Texte (Bonn: A. Marcus und E. Weber 1922).

Chialá S., La perla dai molti riflessi (Magnano: Qiqajon 2014).

Delehaye H., Les saintes stylites (Brussels: Société des Bollandistes 1922).

Hayman A.P., „Introduction”, The disputation of Bergius The Stylite against Jew (red. A.P. Hayman) (CSCO 339; Louvain: Secrétariat du CorpusSCO 1973) 1*-77*.

Hayman A.P., „The biblical text in the Disputation of Sergius The Stylite against a Jew”, The Peshitta, its use in Literature and Liturgy. Papers Read at the Third Peshitta Symposium (red. B. ter Haar Romeny) (MPIL 15; Leiden – Boston: Brill 2006) 77-86.

Kottek H., Das sechste Buch das Bellum Judaicum (Berlin: Rosenstein & Hildesheimer 1886).

Moeberg A., The Book of Himyarites. Fragments of a hitherto unknown syriac work (Lund: Gleerup 1924).

Nebes N., „The Martyrs Of Najrān And The End Of The Himyar: On The Political History Of South Arabia In The Early Sixth Century”, The Qur'ān in Context: Historical and Literary Investigations Into the Qur'ānic Milieu (red. A. Neuwirth – N. Sinai – M. Marx) (Leiden: Brill 2010) 27-60.

Petersen R.H., Treatise of Dionysius Bar Salibhi against the Jews (Duke University 1964) [Doctoral Dissertation].

Pobierz

Opublikowane
2018-03-05


Żelazny, J. W. (2018). Klęski militarne jako wyraz gniewu Boga w "Dialogu przeciwko Żydowi" Sergiusza Stylity. Verbum Vitae, 33, 365–383. https://doi.org/10.31743/vv.2018.33.14

Jan Witold Żelazny  atzelazn@cyf-kr.edu.pl
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Wydział Teologiczny ks. dr hab. Jan W. Żelazny, Kierownik Katedry Patrologii na UPJP II. doktoryzował się z patrologii greckiej (Jan Chryzostom), habilitacja z eklezjologii syryjskiej (Biskup Ojcem. zarys ekezjologii syryjskiej na podstawie Konstytucji Apostolskich, Kraków 2006). Specjalizuje się w patrologii orientalnej (Język syriacki, czyli syryjski dialekt języka aramejskiego). wśród autorów, obok znanych jak Efrem czy Afrahat, w kręgu jego zainteresowań są pisarze Kościołów przedchalcedońskich. autor "Zarysu Literatury Patrystycznej kręgu języka syryjskiego, Kraków 2011, tłumacz tekstów syriackich (Tymoteusz I, Listy I- VIII, Kraków 2015) http://orcid.org/0000-0003-3653-0639


Licencja

Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU