Gdy światło zmaga się z ciemnością. Symbolika światła w Mt 28,1-10

Mariusz Rosik

Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu , Polska


Abstrakt

Autor artykułu bada znaczenie symbolu światła w opisie chrystofanii (Mt 28,1-10). W pierwszej części kreśli zasadnicze rysy symboliki światła w tradycji biblijnej i pozabiblijnej Izraela, w drugiej natomiast stara się odczytać właściwe znaczenie owego symbolu w Mateuszowym opisie wydarzeń przy pustym grobie Jezusa. Zgodnie z wyznaczoną strukturą perykopy najpierw ukazuje, w jaki sposób rozumieć symbolikę świtu, błyskawicy i bieli w pierwszej części opisu chrystofanii (Mt 28,1-4). Analizując drugą część Mateuszowego opisu (Mt 28,5-10), odnosi się do motywów starotestamentowych, nawiązując do motywu „wyjścia” (exodusu) i analizując zabieg redakcyjny ewangelisty, by ukazać Jezusa w roli Mojżesza.

Słowa kluczowe:

chrystofanie, Ewangelia Mateusza, światło, zmartwychwstanie

Brat Efraim, Jezus Żyd praktykujący (tłum. J. Fenrychowa) (Kraków: Wydawnictwo M, 1994).

Claudel G., La confession de Pierre: Trajectoire d’une péricope évangélique (Études Bibliques. Nouvelle Série 10, Paris: Gabalda, 1988).

Del Medico H.E., „Le cadre historique des fêtes de Hanukkah et de Purîm”, Vetus Testamentum 15 (1965) 238-270. (Crossref)

Drozd J., Błogosławieństwa ewangelijne (Mt 5,1-12; Łk 6,20-26) (Attende Lectioni 15; Katowice: Księgarnia św. Jacka, 1990).

Foot Moore G., Judaism in the First Centuries of the Christian Era. The Age of the Tannaim (New York: Walter de Gruyter, 21974).

Léon-Dufour X., Risurrezione di Gesù e messaggio pasquale (tłum. L. Arrighi) (Milano: Edizioni Paoline, 1973).

Maier J., Między Starym a Nowym Testamentem. Historia i religia w okresie Drugiej Świątyni (tłum. E. Marszał – J. Zakrzewski) (Myśl Teologiczna 36; Kraków: WAM, 2002).

Overman J.A. – Scott Green W., „Judaism in the Greco-Roman Period”, Anchor Bible Dictionary (red. D.N. Freedman) (New York et al.: Doubleday, 1992) III, 1037-1054. (Crossref)

Paciorek A., Ewangelia według świętego Mateusza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 1/2, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2008).

Paciorek A., „Obyczajowość życia wspólnotowego”, Życie religijne w Biblii (red. G. Witaszek) (Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1999) 291-334.

Poniży B, Księga Mądrości. Od egzegezy do teologii (Biblioteka Pomocy Naukowych 17, Poznań: Wydawnictwo UAM, 2000).

Rankin O.S., The Origins of the Festival of Hanukkah: The Jewish New-Age Festival (Edinburgh: T. & T. Clark, 1930).

Riches J., Jesus and the Transformation of Judaism (London: Longman and Todd, 1980).

Rienecker F. – Maier G., Leksykon biblijny (tłum. D. Irmińska) (Warszawa: Vocatio, 2001).

Rosik M., Judaizm u początków ery chrześcijańskiej (Bibliotheca Biblica; Wrocław: TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, 2008).

Szymik S., „Żydowskie święta późniejsze”, Życie religijne w Biblii (red. G. Witaszek) (Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1999) 331-345.

Słownik symboliki biblijnej. Obrazy, symbole, motywy, metafory, figury stylistyczne i gatunki literackie w Piśmie Świętym (red. L. Ryken – J.C. Wilhoit – T. Longman III, tłum. Z. Kościuk) (Warszawa: Vocatio, 2003).

Weil G.E., „Hanoukah, fête des lumières de la foi”, Bible et Vie Chrétienne 66 (1965) 38-46.

VanderKam J.C., „Dedication, Feast of”, Anchor Bible Dictionary (red. D.N. Freedman) (New York et al.: Doubleday 1992) II, 123-125. (Crossref)

VanderKam J.C., „Hanukkah: Its Timing and Significance According to 1 and 2 Maccabees”, Journal for the Study of the Pseudoepigrapha 1 (1987) 23-40 (Crossref)

Villette J., La résurrection du Christ dans l’art chrétien du IIe au VIIe siècle (Paris: Lurens,

.

Zeitlin I.M., Jesus and the Judaism of His Time (Cambridge: Polity, 1988).

Pobierz

Opublikowane
2016-07-14


Rosik, M. (2016). Gdy światło zmaga się z ciemnością. Symbolika światła w Mt 28,1-10. Verbum Vitae, 29, 227–250. https://doi.org/10.31743/vv.1688

Mariusz Rosik  mrosik@pnet.pl
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu Prof. Mariusz Rosik - an academic teacher in the Pontifical Faculty of Theology and in the University of Wrocław (Breslau), Poland. He keeps courses of Exegesis of the New Testament, Biblical Environment, Jewish History and New Testament Greek. Prof. Rosik has studied in several academic centers:  Pontifical Faculty of Theology in Wrocław (M.A. in 1993; licentiate in biblical theology, 1996; doctoral degree in biblical theology, 1997), Pontifical Biblical Institute in Rome (licentiate in Sacred Scripture, 2001), Hebrew University of Jerusalem (one semester in 1998-1999), École Biblique et Archéologique Francaise de Jerusalem (one semester in 1998-1999). During his studies in Israel he paid attention to achieve perfect knowledge of biblical Hebrew and archeology of the Holy Land. Prof. Mariusz Rosik has published more than thirty books and many articles in the field of biblical and Jewish studies. His texts were published in eleven languages. He participates in biblical meetings, conferences and seminars. He is also a member of Studiorum Novi Testamenti Societas (Cambridge), Polish Biblical Society (Warszawa) and Associazzione degli Ex-alunni del Pontificio Istituto Biblico (Rome).



Licencja

Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU