Moralność zawodowa nauczyciela – dydaktyka, wychowawcy, opiekuna

Iwona Szewczak

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska


Abstrakt

Nauczyciel stanowi główne narzędzie realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły. Zadania, które współcześnie stawia się przed nauczycielem są niezwykle doniosłe, a formułowane wobec niego wymagania duże. By mógł im sprostać, musi posiadać odpowiednie kompetencje: techniczne i moralne. W artykule zostało podjęte zagadnienie etosu zawodowego nauczycieli, czyli nastawienia moralnego w stosunku do pracy zawodowej, bez którego niemożliwe jest realizowanie podstawowych funkcji wyznaczonych nauczycielom. Przedstawiono genezę moralności zawodowej nauczycieli oraz jej zakres, uzasadniając potrzebę włączenia elementów etyki zawodowej w proces edukacji nauczycielskiej.




M. Bogaj, Etos zawodowy nauczyciela, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. E. Różycka, Warszawa 2003, s. 1064-1067.
Brezinka W., Erziehung – Kunst des Möglichen, Würzburg, 1960.
Brezinka W., Metatheorie der Erziehung. Eine Einführung in die Grundlagen der Erziehungswissenschaft, der Philosophie der Erziehung und der Praktischen Pädagogik, München-Basel 1978.
Brezinka W., Glaube, Moral und Erziehung, München-Basel 1992.
Chudy W., Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, red. A. Szudra, Lublin 2009.
Duraj-Nowakowa K., Nauczyciel. Kultura – osoba – zawód, Kielce 2002.
Fel S., Etyka życia gospodarczego z elementami społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, w: P. Kawalec, A. Błachut (red.), Odpowiedzialność społeczna w innowacyjnej gospodarce, Lublin 2011, s. 52-79.
Gadacz T., Wychowanie jako spotkanie osób, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005, s. 213-235.
Herbart J. F., Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, tłum. T. Stera, Warszawa, 2007.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa, 1996, s. 19.
Kotusiewicz A.A., O miejscu pedeutologii w programie edukacji nauczycielskiej, „Edukacja: studia, badania, innowacje”, 1997, nr 1, s. 19-29.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009, s. 11-12.
Nowak M., Wychowanie etosu pracy w programie wychowawczym szkoły wyższej, w: red. E. Konovaluk, M. Nowak, Praca – etos – wychowanie, Biała Podlaska 2007.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Radlińska H., Pedagogika społeczna, Wrocław 1961, s. 71
Tyl A., Oczekiwania wobec zawodu nauczyciela w dobie globalizacji, w: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli. Spojrzenie międzykulturowe, red. S. Dylak, R. Pęczkowski, P. Denicolo, Poznań-Rzeszów 2006, s. 191-202.
Akty prawne
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
Pobierz

Opublikowane
30.09.2020


Szewczak, I. (2020). Moralność zawodowa nauczyciela – dydaktyka, wychowawcy, opiekuna. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(4), 295–305. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.4.295-305

Iwona Szewczak  iwkal@kul.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.

Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.

Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.