From Solitude to Encounter – Education in Martin Buber’s Dialogic

Mirosław Kiwka




Abstract

The aim of this paper is to present the most important elements of dialogic education, which are found in Martin Buber’s writings. Since a concept of education is usually a result of previous anthropological assumptions, the basic outlines of Buberian anthropology are presented as first. In this perspective, the education appears as an approval of the world’s view represented by the person of educator. The world proposed by Buberian educator is opened to the interpersonal community as well as opened to God and absolute values. The constitutional factor of education understood in this manner is so called “experience of the other side”, it means an act of a dialogic “embracing” of a pupil by the educator. As the main goal of the education appears to be the forming of “great characters”, it means persons spiritually consolidated and responsible, which are able to react with commitment to the uniqueness of every situation.

Keywords:

Martin Buber, philosophy of dialogue, anthropology, education



Biesaga T., Antropologia Martina Bubera, „Seminare” 17(2001), s. 225-247.
Buber M., Wychowanie, tłum. S. Grygiel, „Znak” 4(1968), s. 442-461.
Buber M., Kształcenie charakteru, tłum. M. Ś., „Znak” 7-8(1968), s. 915-926.
Buber M., Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa 1992.
Buber M., Ja i Ty, w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa 1992 s. 39-125.
Buber M., Pradystans i relacja, w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa 1992, s. 126-137.
Buber M., Między osobą a osobą, w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa 1992, s. 138-154.
Buber M., Dialog, w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa 1992, s. 207-247.
Buber M., Problem człowieka, tłum. J. Doktór, Warszawa 1993.
Coreth E., Ehlen P., Haeffner G., Ricken F., Filozofia XX wieku, tłum. M.L. Kalinowski, Kęty 2004.
Doktór J., Filozofia dialogu Martina Bubera, „Życie i myśl”, 6(1980), s. 63-73.
Doktór J., Myśl i dzieło Martina Bubera, „Novum” 4(1981), s. 52-62.
Frank D.H., Leaman O., Historia filozofii żydowskiej, tłum. P. Sajdek, Kraków 2009.
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. II, Kraków 2009.
Gara J., Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Kraków 2008.
Kłoczowski J.A., Filozofia dialogu, Poznań 2005.
Kowalczyk St., Bóg w myśli współczesnej, Wrocław 1979.
Mader J., Filozofia dialogu, tłum. R. Kijowski [w:] J. Tischner (red.), Filozofia współczesna, Kraków 1989, s. 372-392.
Siemieniewski A., Więź człowieka z Bogiem w świetle filozofii dialogu Martina Bubera, Wrocław 1985 (mps, Biblioteka PWT we Wrocławiu).
Tarnowski J., Martin Buber – nauczyciel dialogu, „Znak” 32(1980), s. 867-874.
Węgrzecki A., Wokół filozofii spotkania, Kraków 2014.
Zdoliński J., Dialog podstawą wychowania w koncepcji Martina Bubera, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie”, 8(2003), s. 345-354.

Published
2020-10-09


Kiwka, M. (2020). Od samotności do spotkania – Wychowanie w świetle dialogiki Martina Bubera. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(3), 189–209. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.3.189-209

Mirosław Kiwka  mkiwka@pwt.wroc.pl

Ksiądz katolicki, wyświęcony w 1988 r. Po studiach teologicznych na PWT we Wrocławiu, studiował filozofię na Uniwersytecie Nawarry w Pamplonie (Hiszpania), które to studia zwieńczył tytyłem doktorskim. Autor licznych publikacji naukowych w zakresu filozofii oraz 2 książek, współautor 3 publikacji książkowych.




License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.