Postać i dzieło św. Alberta Chmielowskiego widziane oczyma malarzy

Ewa Pyczek




Abstrakt

Dzieła Adama Chmielowskiego do dziś nie są powszechnie znane, jakkolwiek relacje współczesnych mu i późniejszych malarzy dowodzą, iż pod wieloma względami był w historii polskiej sztuki prekursorem impresjonizmu i symbolizmu – zarówno w twórczości malarskiej, jak i teoretycznej („O istocie sztuki”). Był wybitnym kolorystą, koncentrował się na estetycznych i emocjonalnych aspektach krajobrazu, jego pejzaże o wyraźnych cechach synestetycznych (rytm, harmonia, nastrojowość; powtarzające się motywy, zestrojenia barwne) stanowią zaproszenie do kontemplacji.

Słowa kluczowe:

święty-malarz, kolorysta, teoretyk sztuki, symbolizm, impresjonizm, synestezja

1. E. Czerwińska, katalog wystawy: Adam Chmielowski - Św. Brat Albert, Kraków 1995
2. Praca zbiorowa, red. E. Gistler "Mikolajus Ciurlionis, Litewski malarz i kompozytor. "Katowice 2006.
3. Pia Górska. "Paleta i pióro", Kraków 1956.
4. W. Kluz OCD, Adam Chmielowski. Brat Albert, Kraków 1976
5. K. Michalski "Brat Albert" Londyn, przedruk: Kraków 1946
6. A. Okońska "Adam Chmielowski" Warszawa 1967
7. St. Rodziński "Obrazy Czasu", Lublin 2001
8. S. Skwarczyńska "Adama Chmielowskiego rozprawa O istocie sztuki"
[W:]Studia i szkice literackie, Warszawa 1953
Pobierz

Opublikowane
12.10.2020


Pyczek, E. (2020). Postać i dzieło św. Alberta Chmielowskiego widziane oczyma malarzy. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(2), 181–191. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.2.181-191

Ewa Pyczek  pyczekewa@gmail.com



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.