STUDIA PODYPLOMOWE NA UCZELNIACH TECHNICZNYCH – DOSTOSOWANIE OFERTY EDUKACYJNEJ DO POTRZEB RYNKU PRACY

Bartosz Sobotka




Abstrakt

Artykuł przedstawia charakterystykę i analizę studiów podyplomowych w Polsce jako formę kształcenia ustawicznego, a także opisuje wyniki badań autora dotyczących organizowania studiów podyplomowych przez uczelnie techniczne. W ramach badań dokonuje się próby określenia czynników warunkujących zgodność oferty edukacyjnej uczelni (lub jednostek naukowych posiadających uprawnienia do ich prowadzenia) z potrzebami rynku pracy, stymulującej rozwój i efektywność gospodarki (realne korzyści dla rozwoju przedsiębiorstw) oraz zaspokojenie dążeń pracodawców i pracowników do podnoszenia kwalifikacji zawodowych. W konkluzjach stwierdza się, że studia podyplomowe będą zajmowały kluczową pozycję na rynku edukacyjnym w ramach LLL.

Słowa kluczowe:

studia podyplomowe, kształcenia ustawiczne, LLL, dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy

BIBLIOGRAFIA:
Budrowska, B., „Szklany sufit”, czyli co blokuje kariery kobiet, Kultura i Historia nr 6/2004.
Dane Eurostat za 2014 rok. http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&plugin=1&language=en&pcode=tsdsc440
Dziedziczak-Foltyn, A., Lifelong learning jako niedoceniania w Polsce droga do społeczeństwa wiedzy, Serwis HR, Wolters Kluwer 2015.
Frąckiewicz L., Rączaszek A. (red.) Kapitał Społeczny, Katowice 2004.
Grotowska-Leder J., Rzecz o kształceniu dorosłych. Lifelong learning w Polsce, w perspektywie Unii Europejskiej, ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS, FOLIA SOCIOLOGICA 50, 2014
http://syntea.pl/media/materialy/Syntea_przedsiebiorstwa.pdf.
Janiak-Rejno, I. Kształcenie ustawiczne słuchaczy studiów podyplomowych – wyniki badań empirycznych, „Edukacja ustawiczna dorosłych” 2009, nr 4(67).
Kujawska J., Szuwarzyński, A., Studia podyplomowe w świetle zaleceń Europejskich Ram Kwalifikacji, „E-mentor” nr 5 (32) / 2009;
Marcinkiewicz, A., Kształcenie podyplomowe wobec rynku pracy, E-mentor, 2012, nr 2.
Poteralski, J., Ogólnopolskie badania na grupie osób odpowiedzialnych za studia podyplomowe, Szczecin, czerwiec 2013.
Raport Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA), Dorośli w systemie edukacji formalnej: polityka i praktyka w Europie, tłum. J. Czernik, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011.
Raport „Kobiety na politechnikach 2016”, Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Marzec 2016. http://dziewczynynapolitechniki.pl/2015/images/dla-mediow/raport-kobiety-napolitechnikach-2016.pdf; (dostęp 16.05.2016).
Rozporządzenie MNiSW z 2.11.2011r. w sprawie KRK dla Szkolnictwa Wyższego, D.U.11.253.1520
Szkoły wyższe i ich finanse, GUS 2008-2014.
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym; Dz.U. nr 164, poz. 1365 z późn. zm.
Pobierz

Opublikowane
03.11.2020


Sobotka, B. (2020). STUDIA PODYPLOMOWE NA UCZELNIACH TECHNICZNYCH – DOSTOSOWANIE OFERTY EDUKACYJNEJ DO POTRZEB RYNKU PRACY. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(2), 303–319. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.303-319

Bartosz Sobotka  bartosz.sobotka@syntea.pl



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.