IMAGES AT LARGE I.E. ON ART IN THREE-DIMENSIONAL SPACE, ON THE EXAMPLE OF LESZEK MĄDZIK’S ART

Dominika Łarionow





Abstrakt

Artykuł omawia twórczość Leszka Mądzika, skupiając się głównie na jego działalność w ramach autorskiego teatru Scena Plastyczna KUL. Działa on od lat 70. w ramach struktur administracyjnych lubelskiej katolickiej uczelni. Teatr Mądzika przetrwał wszystkie kryzysy ekonomiczne lat 70. i 80. oraz społeczne związane z okresem transformacji ustrojowej lat 90 XX wieku. Artysta pracował cały czas, tworząc spektakle o niezwykle spójnej estetyce. Realizowane przez niego widowiska cechują się brakiem warstwy słownej, uprzedmiotowieniem aktora i niezwykłą umiejętnością kreacji przestrzeni przy użyciu prozaicznych elementów jak: papier pakowy, liny czy z wykorzystaniem różnej waloryzacji oświetlenia jaką artysta uzyskuje przy użyciu dużej ilości reflektorów punktowych. Autorka stara się wykazać jak działalność Mądzika, która przez większość krytyków sytuowała się zawsze poza głównym nurtem estetyki teatru polskiego przełomu XX i XXI wieku, tak naprawdę, okazuje się być w wielu wypadkach prekursorska względem m.in. użycia nowych mediów w teatrze czy konstrukcji bezimiennego współczesnego bohatera, Everymana nowego millenium.

Słowa kluczowe:

teatr, scenografia, sztuka, Leszek Mądzik

BIBLIOGRAPHY
Belting Hans, Faces. Historia twarzy, trans. Tadeusz Zatorski, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2015
Dębowska Anna S. „Rycerskość wieśniacza” i „Pajace”: dobre śpiewanie w Poznaniu, „Gazeta Wyborcza”, 7.02.2015.
Gołaczyńska Magdalena, Mozaika współczesności. Teatr alternatywny w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
Hal Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku (The Return of the Real: The Avant-Garde at the End of the 20th Century), translated by Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Universitas, Cracow 2012.
Jawłowska Aldona, Więcej niż teatr, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986. Konic Paweł, Teatr artystyczny i jego przedmiot, „Dialog”, 1989, nr 10 Leszek Mądzik i jego teatr, Warszawa 1998.
Leszek Mądzik. Scena Plastyczna KUL, ed Piotr Zieliński, Lublin 1995.
Łarionow Dominika, Przestrzenie obrazów Leszka Mądzika, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2008.
Marczyński Jacek Mrok zamiast włoskiego słońca, „Ruch Muzyczny”, no 24/2015.
Mądzik Leszek, Myślę obrazami, „Teatr”, 1983, nr 6.
Mc Kenzie Jon Performuj ... albo. Od dyscypliny do performansu (Perform or Else. From Discipline to Performance), trans. Tomasz Kubikowski, Universitas, Cracow 2011.
Mc Kenzie Jon, Global Feeling (Almost) all you need is love in: Perofmance Design ed. By Dorota Hannah and Olav Harsløf, Musuem Tusculanum Press, Univesity of Copenhagen, Copenhagen 2008.
Ostrowska Joanna, „Teatr może być w byle kącie”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014. Plassard Didier, L’acteur en effigie. Figure de l’homme artifical dans le théâtre des avant-gardes historique, Allemagne, France, Italie, Institute Internationale de la Marionette, L’Âge d’Homme, Charleville-Méziéres, Lausanne 1992.
Taranienko Zbigniew, Teatr bez dramatu, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, warszawa 1979.
Teatr bezsłownej prawdy. Scena Plastyczna Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ed Wojciech Chudy, Lublin 1990.
Pobierz

Opublikowane
04.11.2020


Łarionow, D. (2020). IMAGES AT LARGE I.E. ON ART IN THREE-DIMENSIONAL SPACE, ON THE EXAMPLE OF LESZEK MĄDZIK’S ART. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(1), 21–34. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11336

Dominika Łarionow 



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.